بیانیه پایانی نشست ١٦٨ اوپک

بیانیه پایانی نشست ١٦٨ اوپک

صد و شصت و هشتمین نشست عادی وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) بعداز ظهر امروز (جمعه، ١٣ آذرماه) با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

 

به نقل از دبیرخانه اوپک، نشست ١٦٨ سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز جمعه (١٣ آذر) در وین، پایتخت اتریش، با ریاست دکتر امانوئل ایبه کاچیکوو برگزار شد و به دلیل انتصاب وی به وزیر نفت نیجریه از سوی رئیس جمهوری این کشور، به او تبریک گفته شد.
کنفرانس همچنین به مهندس اولوخیو دل پینو به دلیل انتصاب به عنوان وزیر نفت و معادن ونزوئلا، به مهندس کارلوس پارخا یانوزلی به دلیل انتصاب به عنوان وزیر نفت اکوادور، به انس خالد الصالح به دلیل انتصاب به عنوان سرپرست وزارت نفت کویت، تبریک گفت.
کنفرانس از مقامهای پیش از آنان، یعنی مهندس پدرو مریزالده پاون از اکوادور، دکتر علی صالح العمیر از کویت و اسدروبال چاوز از ونزوئلا و دیزانی الیسون-مادوئکه از نیجریه، به دلیل خدمات آنها به اوپک، قدردانی کرد.
در تأیید از سر گیری عضویت کامل اندونزی در اوپک، کنفرانس خوشامدگویی گرم خود را به هیئت اعزامی این کشور به ریاست سودیرمان سعید، وزیر انرژِی و منابع معدنی، ابراز کرد.
کنفرانس دکتر محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی و صنعت قطر را به عنوان ریاست اجلاس برای یک سال برگزید که از اول ژانویه سال ٢٠١٦ میلادی اعتبار می یابد. همچنین علی النعیمی، وزیر نفت و ذخایر معدنی عربستان، به عنوان. نایب رئیس برای همان دوره انتخاب شد.
کنفرانس گزارش دبیر کل، و همچنین گزارش هیئت کمیسیون اقتصادی را بررسی و از اعضای هیئت یاد شده برای تلاش هایشان قدردانی کرد.  کنفرانس درباره وضعیت کنونی مذاکرات کنفرانس سازمان ملل در پاریس درباره تغییرات آب و هوایی بحث کرد و بر اهمیت حضور فعال و مثبت همه کشورهای عضو اوپک در این مذاکرات تأکید کرد. این کنفرانس تأکید کرد که تغییر آب و هوا، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار برای همه ما دغدغه هایی مهم هستند. کنفرانس بر اهمیت استمرار گفت و گو با دیگر کشورهای تولید کننده نفت و بر اهمیت حفظ تعامل در زمینه انرژی با چین، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، و دیگر فعالان صنعت نفت و نهادهای بین المللی، تأکید کرد. این کنفرانس همچنین از برگزاری نخستین دیدار سطح بالای اوپک و چین در ماه جاری میلادی، استقبال کرد.
در بررسی وضعیت کنونی بازار نفت، کنفرانس نسبت مشارکت و اندیشه های همه کشورهای عضو برای یافتن روش ها و ابزارهایی برای رویارویی با چالش های پیش رو در بازار نفت امروز، ابراز احترام کرد. این کنفرانس به این مسئله توجه نشان داد که از آخرین نشست آن در ماه ژوئن سال جاری میلادی، سطح ذخیره سازی نفت و فرآورده های نفتی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) به رشد خود ادامه داده است. آخرین رقم ها نشان می دهد که سطح ذخیره سازی در کشورهای عضو OECD و دیگر کشورها، بالاتر از میانگین پنج سال گذشته است.
پس از بررسی دورنمای بازار نفت در سال ٢٠١٥ میلادی و پیش بینی ها درباره سال ٢٠١٦ میلادی، کنفرانس به این مسئله توجه نشان داد که رشد اقتصاد جهانی در سال ٢٠١٥ میلادی ٣,١ درصد است و پیش بینی می شود که سال آینده، این رقم به ٣.٤ درصد افزایش یابد. در زمینه عرضه و تقاضا، اشاره شد که پیش بینی می شود عرضه نفت غیر اوپک در سال ٢٠١٦ میلادی کاهش یابد، در حالی که انتظار می رود تقاضای روزانه نفت یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه افزایش داشته باشد.
با توجه به آن چه گفته شد، و با تأکید بر پایبندی اوپک به تضمین وجود یک بازار نفت دارای ثبات و توازن بلند مدت برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان، کنفرانس توافق کرد که کشورهای عضو باید در ماه های آینده، همچنان تحولات را با دقت زیر نظر داشته باشند.
با توجه به این که بیانیه تأسیس اوپک مستلزم تغییر دبیر کل پس از دو دوره فعالیت وی است، و با توجه به این که عبدالله سالم البدری همه دوره خود را پشت سر گذاشته است، بنا بر این کنفرانس توافق کرد که وی تا پایان ماه ژوئیه سال ٢٠١٦ میلادی که دبیر کل جدید از سوی کشورهای عضو برگزیده می شود، به عنوان سرپرست مقام دبیر کلی به کار خود ادامه دهد.
کنفرانس مهندس محمد حامل، سرپرست هیئت نمایندگی الجزایر در اوپک را به عنوان رئیس هیئت نمایندگان تا ٣١ دسامبر سال ٢٠١٦ میلادی و استوائو پدرو، رئیس هیئت نمایندگی آنگولا را به عنوان رئیس علی البدل در دوره یاد شده، برگزید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا