وزیر نفت:

هنوز اراده سیاسی در اوپک برای کاهش تولید وجود ندارد

هنوز اراده سیاسی در اوپک برای کاهش تولید وجود ندارد

وزیر نفت با اظهار اینکه هنوز اراده سیاسی بین اعضای اوپک برای کاهش سطح تولید وجود ندارد گفت: محدود کردن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تولید نفت خام، به هیچ وجه قابل بحث و مذاکره نیست.

به گزارش خبرگزاری تسینم به نقل از وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه صبح امروز (پنجشنبه، ١٢ آذرماه) به محض ورود به هتل اینترکنتینتال وین، در جمع خبرنگاران گفت: افزایش تولید نفت خام و بازگشت به بازارهای جهانی پس از لغو تحریمها، حق قانونی ایران است و هیچ کس نمی تواند این کشور را از حق قانونی خود منع کند.

وی افزود: انتظار نداریم همکاران و همتایان ما در اوپک نیز ایران را تحریم کنند و مانع حق قانونی ایران برای افزایش تولید نفت خام و بازگشت به بازارهای جهانی شوند، هر گونه محدودیتی بدان معناست که آنها خواهان ادامه تحریم‌ها علیه ملت ما هستند و این غیر قابل قبول است و عادلانه نیست.

وزیر نفت تصریح کرد: ایران در شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام از جمله مازاد عرضه و افت قیمت‌های جهانی نفت خام که هم اکنون بازار نفت را با مشکل روبرو کرده است، نقشی نداشته است.

زنگنه گفت: ایران مسئولیتی در قبال افت قیمت‌های جهانی نفت خام نداشته است و این مازاد عرضه و افت قیمتهای جهانی نفت خام بر دوش کشورهایی است  که در زمان کاهش تولید و صادرات نفت خام ایران، تولید خود را افزایش داده اند و بازار را با مازاد عرضه روبرو کرده اند. محدود کردن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تولید نفت خام، به هیچ وجه قابل بحث و مذاکره نیست.

زنگنه با اشاره به این که تولید شیل اویل کاهش قابل توجهی نداشته است اما در عین حال روند رشد برداشت از این ذخایر نامتعارف کند شده است، گفت: با این وجود درآمد اعضای اوپک کاهش یافته است و آنها زیان دیده‌اند و به نظر نمی‌رسد که بتوان در کوتاه مدت شرایط را تغییر داد. برای حل مشکل به اتخاذ یک راهبرد بلند مدت در اوپک نیاز است.

وی تصریح کرد: ما از همکاری کشورهای غیر عضو اوپک با اعضای اوپک برای کاهش تولید استقبال می‌کنیم، اما این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم برای کشورهای غیر عضو اوپک تصمیم‌گیری کنیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که پیشنهاد شما برای نشست روز جمعه (١٣ آذرماه) وزیران نفت اوپک چیست، گفت: هنوز اراده سیاسی لازم برای کاش تولید وجود ندارد. من نمی توانیم به جزیئات کارهایی که می خواهیم انجام دهیم، وارد شوم.

وزیر نفت گفت: ایران می تواند بلافاصله پس از لغو تحریمها حداقل روزانه 500 هزار بشکه به تولید نفت خام خود بیفزاید و پس از آن ظرف مدت کوتاهی روزانه 500 هزار بشکه دیگر نیز به این تولید می افزاییم به طوری که این مقدار در مجموع به یک میلیون بشکه می‌رسد. این بدان معناست که تولید نفت خام ایران در مجموع به رقم سه میلیون و 800 هزار تا سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه تصریح کرد: معتقدیم که اوپک باید نظام سهمیه بندی برای اعضا را احیا کند و بر رعایت سهمیه‌های تعیین شده برای کشورهای عضو نظارت داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تولید نفت خام ایران پس از لغو تحریمها در اوایل سال 2016 میلادی گفت: من به وین آمده ام تا برای یافتن راه حلی برای مشکلات بازار با همتایان خود در اوپک مذاکره کنم و تبادل نظر داشته باشم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره که مدل جدید قراردادهای نفتی برای شرکتهای بین المللی نفت و گاز جذاب است، گفت: ما معتقدیم که مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) جذاب است؛  بازخورد شرکت‌های بین المللی نشان از رضایت آنها از این چارچوب قراردادی دارد و ما نخست با سرمایه‌گذارانی که خواهان حضور در پروژه‌های نفت و گاز و ایران باشند، یادداشت تفاهم امضا می‌کنیم و سپس اطلاعات و داده ها را به آنها می‌دهیم و سرانجام به توافق نهایی می‌رسیم.

وزیر نفت گفت: با توجه به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتظار داریم که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها در پایان ماه دسامبر یا اوایل سال 2016 میلادی تولید نفت خام خود را روزانه نیم میلیون بشکه افزایش دهیم.

زنگنه با تاکید بر این که محدود کردن سطح تولید نفت خام ایران، قابل مذاکره نیست، گفت: چنین تقاضایی از ایران برای کمک به ثبات بازار، غیر قابل کارشناسی و ناعادلانه است.

وی در پاسخ به پرسشی در این باره که برنامه های توسعه ای شما به چه صورت خواهد بود، گفت: اولویت‌های ما به ترتیب، بخش‌های بالادستی، میدان‌های توسعه نیافته، افزایش ضریب بازیافت از میدان‌های توسعه یافته، فعالیت‌های اکتشافی و سپس صنعت پتروشیمی است.

قیمت‌های جهانی نفت خام ظرف ١٨ ماه گذشته (یک سال و نیم) نصف شده و از سطوح ١١٥ دلار برای هر بشکه به سطوح کنونی ٤٥ دلار برای هر بشکه رسیده است.

اعضای اوپک روز پنجشنبه (١٢ آذرماه) پیش از نشست روز جمعه، یک گردهمایی غیر رسمی برای بحث و بررسی درباره بازارهای جهانی نفت خام خواهند داشت. وزیران نفت اوپک چهارم دسامبر (جمعه، ١٣ آذرماه) به منظور بررسی سیاست‌های تولید نفت در نیمه نخست سال 2016 میلادی، در وین اتریش گردهم می‌آیند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا