السرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به عمان:

حرکت اقتصاد نفتی عمان به سمت معدن

حرکت اقتصاد نفتی عمان به سمت معدن

گروه معادن - مدیر بخش In-Country Value شرکت تکاتوف (Takatuf) عمان پتانسیل بخش معدن عمان را مناسب توصیف کرد و گفت: تنوع‌بخشی به اقتصاد عمان و کاهش وابستگی به صنعت نفت و گاز در دستور کار دولت این کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، سعید السرهانی مدیر بخش ICV شرکت تکاتوف عمان در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان یکی از وظایف اصلی این شرکت را در حوزه کاری خود بومی‌سازی و تحقیق و توسعه به منظور دستیابی به فناوری‌های روز در صنعت نفت و گاز دانست و گفت: برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان نخستین گام این کشور برای جذب گسترده سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معادن است.

خبرنگار ماین نیوز با سید السرهانی مدیر بخش ICV شرکت تکاتوف عمان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

ابتدا درباره شرکت تکاتوف توضیح بفرمایید که گویا حضور فعالی در صنعت نفت و گاز عمان دارد.

ممنونم از بابت فرصتی که در اختیار من قرار دادید. بخش ICV بخش تازه‌تاسیسی در زیرمجموعه شرکت نفت عمان محسوب می‌شود که توسط وزارت نفت و گاز عمان ایجاد شده است. هدف از ایجاد این بخش ایجاد حداکثر ارزش برای اقتصاد عمان در پروژه‌های نفت و گاز است. ما تلاش می‌کنیم درصد بیشتری از پروژه‌های نفت و گاز عمان توسط سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی انجام شود و در عین حال اموری از قبیل آموزش به کارگران و کسب مهارت توسط آنها نیز توسط ما انجام می‌شود. تحقیق و توسعه و دستیابی به فناوری‌های روز در صنعت نفت و گاز و تلاش برای داخلی‌سازی این فناوری‌ها نیز از دیگر وظایف ما محسوب می‌شود. ما خلاء‌هایی را که در صنعت نفت و گاز عمان وجود دارد، شناسایی می‌کنیم و در عین حال شناسایی فرصت‌ها را نیز از دست نمی‌دهیم. نقشه راه خود را ارائه کرده‌ایم و یک پلت‌فرم نیز ایجاد کرده‌ایم که تمام وندورهای نفتی می‌توانند خود را روی آن معرفی کنند. بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز می‌توانند از طریق این پلت‌فرم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تلاش ما روی مشارکت با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی متمرکز است و به دنبال ایجاد فرصت‌های بزرگ هستیم.

نظر شما درباره نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان چیست؟

بخش معدن پتانسیل بالایی برای عمان دارد. دولت عمان به دنبال تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور به ویژه در شرایط افت شدید بهای نفت در بازارهای جهانی است. ما نیاز به اقتصاد باثبات در عمان داریم و به همین دلیل اداره معادن در دولت عمان ایجاد شد تا بحث سرمایه‌گذاری در این حوزه را دنبال کند. این اداره بحث‌های قوانین معدنی، استراتژی معدنی و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را در معادن عمان پیگیری می‌کند. برگزاری کنفرانس نیز اقدام مهمی بود و باعث شد تا دیالوگ خوبی بین قانون‌گذاران و تامین‌کنندگان و سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان برقرار شود و همه زیر یک چتر برای یادگیری از هم و ارائه راهکارهای حل مشکلات تلاش کنند. برای اداره معادن عمان نیز این کنفرانس بازخوردهای خوبی خواهد داشت.

وضعیت بخش معادن عمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم توسعه معادن عمان نیازمند گذشت زمان بیشتری است. ما نیاز به کارشناسان بیشتری داریم و باید قوانین را متناسب با نیاز سرمایه‌گذاران تغییر دهیم. اداره معادن در دولت عمان تاسیس شده تا به این امور رسیدگی کند. هدف اول این اداره نیز به نظر من آگاه‌سازی همگان درباره ظرفیت‌های معدنی عمان است.

برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران برنامه‌ای دارید؟

در این زمینه نمی‌توانم به جزئیات اشاره کنم اما باید بگویم که درهای عمان به روی همه سرمایه‌گذاران باز است و بخش معادن عمان آماده جذب سرمایه‌گذاری است. ما به کارشناسانی نیاز داریم تا به امور معادن و قوانین مربوط به آن آگاهی کامل داشته باشند. جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن باید در کنار آموختن از این شرکت‌ها انجام شود. در عین حال ما زیرساخت‌های خوبی هم در عمان مانند بنادر، فرودگاه‌ها و .. داریم. پیشنهاد ما نیز این است که برگزاری این کنفرانس با قوت ادامه یابد و در آینده ورک‌شاپ‌های بیشتری در حوزه معدن در عمان برگزار شود تا بحث و تبادل نظر در این زمینه ادامه یابد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا