راه حل وزیر راه برای مدیریت دارایی های سمی ۱۰۰ هزارمیلیارد تومانی بانک ها

راه حل وزیر راه برای مدیریت دارایی های سمی ۱۰۰ هزارمیلیارد تومانی بانک ها

وزیر راه برای مدیریت دارایی های سمی ۱۰۰ هزارمیلیارد تومانی بانک ها راه حلی پیشنهاد داد که در بحران اقتصادی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ آسیای شرقی و اروپایی بکار گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد راه اندازی بانک تصفیه اظهار داشت: ایجاد این بانک پیشنهاد شخصی است نه مصوبه و نظر دولت. این درحالی است که تجریه تاسیس چنین بانکی در آسیای شرقی و اروپایی در بحران اقتصادی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک‌های ایران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی سمی دارند یا اینکه قدرت وام‌دهی آن‌ها کاهش یافته، مهم‌ترین وظیفه دولت توانمند کردن بانک‌ها است تا نظام بانکی بتواند به خروج از رکود اقتصادی کمک کند. این هدف هم می تواند از طریق ایجاد بانک تصفیه محقق شود. 

این مقام مسئول گفت: سهامداران این بانک می‌توانند دولتی، عمومی یا خصوصی باشند ولی مهم‌ترین کاربرد بانک تصفیه عهده دار شدن دارایی‌های سمی برای وصول است تا قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزایش یابد چرا که هم اکنون بیشتر وقت مدیران بانک‌ها صرف چگونگی تصفیه دارایی‌های سمی می‌شود.

آخوندی با اشاره به اثر تصفیه دارایی سمی بانک‌ها در کاهش نرخ سود تسهیلات تاکید کرد: مهم نیست که بانک‌ها به چه بخشی وام بدهند بلکه آنچه اهمیت دارد نقدینگی بسیار پایین بانک‌ها برای وام‌دهی است که با افزایش وام‌دهی، میزان تسهیلات خرید مسکن نیز افزایش خواهد یافت. این درحالی است که اگر نرخ بهره تسهیلات از تورم بالاتر باشد، گرایش سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت بخش غیرواقعی اقتصاد حرکت می‌کند.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا