ذخایر 5.3 میلیارد تنی نفلین در آذربایجان شرقی

ذخایر 5.3 میلیارد تنی نفلین در آذربایجان شرقی

دنیای معدن - ماده معدنی نفلین سینیت بیش از 50درصد از ذخایر معدنی استان آذرباجان شرقی را تشکیل داده است.

به گزارش دنیای معدن،‌ اکتشافات انجام شده در منطقه آذربایجان شرقی نشان می دهد از کل 9 میلیارد و 444 میلیون تن ذخایر معدنی این استان، 5 میلیارد و 350 میلیون تن -که معادل 56درصد از کل ذخایر این منطقه است- به نفلین سینیت اختصاص دارد. ماده معدنی که در نهایت با تبدیل شدن به پودر آلومینا، تکیه گاه رشد صنعت آلومینیوم ایران خواهد شد.

ایران به سبب اینکه طبق اکتشافات انجام شده، ذخایر قابل توجهی از بوکسیت برای تولید آلومینا در اختیار ندارد،‌ تولید آلومینا از نفلین سینیت را توسط ایمیدرو در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر این سازمان طرح 200هزار تنی تولید آلومینا از نفلین (در شهرستان سراب)  را در آستانه برگزاری مناقصه برای شناخت پیمانکار در دست اجرا دارد.

استان آذربایجان شرقی در عین حال پس از نفلین سینیت،‌ از ذخایر میلیارد تنی مس برخوردار است به طوری که میزان ذخیره این ماده معدنی در این منطقه به 2.2 میلیارد تن می رسد.

سومین ذخایر ماده معدنی استان به سنگ آهک و شِیل اختصاص دارد به طوری که میزان ذخایر این ماده از 803 میلیون تن نیز عبور می کند.

اکتشافات انجام شده در آذربایجان شرقی همچنین از ذخایر 450 میلیو تنی سنگ های ساختمانی خبر می دهد. در این استان ذخایر قابل توجه مواد معدنی دیگر همچون سنگ آهن،‌ کائولن،‌ فلدسپات،‌ سنگ تزئینی،‌ سنگ چینی،‌ خاک های صنعتی و ... وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا