تهدید معدنکاری برای غار جهنم

تهدید معدنکاری برای غار جهنم

گروه معادن - کارشناسان فنی انجمن غارشناسی کشور، سرایان و بیرجند برای بررسی ساختار و متراژ غار «جهنم» به روستای طاق رفته و به این نتیجه رسیدند که فعالیت‌های معدن در حریم این غار موجب تخریب آن می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، جواد نظام دوست سرپرست تیم تحقیقاتی غار جهنم گفت: مدتی پیش اداره صنعت و اکتشافات معدن مزایده‌ای برگزار کرده و عده‌ای از سرمایه‌گذاران برنده شده بودند که از معدن منگنز حوالی این غار برداشت کنند. برای گرفتن مجوز این معدن، پرونده وارد کارگروه غارشناسی استان خراسان جنوبی شد و کارگروه مربوطه مجوز برداشت را به سرمایه‌گذار داد. این مجوز مورد اعتراض اهالی محل و روستای تپه طاق قرار گرفت.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های عمرانی معدن موجب تخریب غار خواهد شد بنابراین این عملیات در حال حاضر متوقف شده است گفت: با توجه به اینکه کارگروه غارشناسی کشور مصوب کرده بود یک تیم از غارنوردان انجمن غار و غارشناسی کشور به عنوان کارشناسان فنی از غار جهنم بازدید کنند و نظرشان را درباره غار و ساختار و متراژ آن اطلاعاتی را به دست بیاورند، گروهی متشکل از ۵ غارنورد در روز ۲۷ آبان ماه به استان خراسان جنوبی، طبس، عشق آباد و روستای تپه طاق، وارد منطقه شده و با همکاری اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی و طبس و دهیار منطقه، به محل غار جهنم رفتند.

وی با اشاره به اعزام غارشناسان به محل این غار گفت: بررسی گروه کارشناسان فنی از غار جهنم موجب شد تا به این نتیجه برسد که اینجا فروچاله معمولی نیست، بلکه اطلاعات اولیه از غار جهنم نشان می دهد که این غار مملو از بلورهای کلسیت و نهشته‌های آهکی فراوان و نسبتاً طولانی با ۳۵۰ متر طول و عمق بیش از ۵۰ متر است. وجود حوضچه آب در انتهای غار، خفاش، نوعی سوسک و اسکلت نشان می دهد که این غار هنوز زنده است. همچنین با وجود اینکه خشکسالی سالهاست که در این منطقه وجود دارد اما حوضچه غار هنوز آب دارد.

نظام دوست گفت: برآورد مزایده معدن سنگ، حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است. اما از آنجا که برداشت از این معدن در حریم غار بود، مسلماً غار جهنم تخریب می شد. در نهایت روز گذشته گزارش گروه کارشناسان فنی را به کارگروه غارشناسی کشور ارائه دادیم و منتظر تصمیم نهایی هستیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا