تشدید زمین‌خواری در روز‌های تعطیل

تشدید زمین‌خواری در روز‌های تعطیل

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با زمین‌خواری از ابتدای سال 94، بر ضرورت دریافت نقشه مستثنیات افراد حقیقی از سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان امور اراضی تاکید کرد و گفت:

 در زمینه برخورد با متخلفان زمین‌خواری مشکل قانونی وجود دارد و بازنگری قوانین، افزایش جرایم و تشدید مجازات این حوزه یک ضرورت است. در حالی حمیدرضا خیلدار این اظهارات را مطرح می‌کند که رئیس سازمان محیط زیست فروردین امسال با بیان اینکه بیشترین تهدید در زمینه کوه‌خواری مربوط به اطراف شهر‌هاست، گفت: توسعه دانشگاه‌ها در اطراف کوه دیگر محدود شده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آرمان ، معصومه ابتکار با بیان اینکه حفاظت از کوهستان یکی از مهم‌ترین مسائل در محیط زیست است، گفت: شهرداری تهران طی مصوبه طرح تفصیلی، مطرح کرده است که در محدوده تهران بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ محدودیت ساخت و ساز وجود دارد که این امر خود بسیار موضوع مهمی است.
  برگزاری3جلسه از نشست‌های زمین‌خواری
حمیدرضا خیلدار، با اشاره به اینکه بیشترین تصرفات غیرمجاز و زمین‌خواری‌ها در حوزه سازمان امور اراضی و جنگل‌ها و مراتع است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در منابع ملی نظارت می‌کند و در برخی موارد چون سرخه‌حصار و خجیر که اخیرا برخورد صورت گرفت، اقدامات لازم انجام می‌شود. او با بیان اینکه بعد از بیانات و دستورات مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال 93، کمیته‌ای با حضور فرماندهان یگان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان امور اراضی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور شکل گرفت، افزود: این کمیته برای ایجاد هماهنگی در برخورد با جرائمی چون زمین‌خواری از ابتدای سال 94 تشکیل شد و تا به امروز سه جلسه این کمیته برگزار شده است.
 به‌روزرسانی نقشه مستثنیات افراد حقیقی
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه زمین‌خواری زمانی رخ می‌دهد که مستثنیات افراد حقیقی با کاشت درخت یا ورود به رودخانه گسترش می‌یابد، اظهار کرد: این افراد ملک خود را گسترش داده و به کوه و رودخانه نزدیک می‌شوند و غالبا در روزهای تعطیل در اراضی دخل و تصرف می‌کنند. درحال حاضر نیز پیگیر این هستیم که نقشه مستثنیات افراد حقیقی را از سازمان جنگل‌ها و امور اراضی بگیریم و آن را به‌روزرسانی کنیم.
 آماده‌باش نیروهای محیط زیست
او با بیان اینکه تغییر کاربری باغ‌ها توسط مالکین آنها نیز تصرف غیرمجاز محسوب می‌شود، گفت: در مناطقی که نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست حضور دارند، به جز ماموریت‌های مربوط به حفظ منطقه و گونه‌های گیاهی و جانوری آن، بحث برخورد با زمین‌خواری و کوه‌خواری نیز در دستور کار آنها قرار گرفته و این نیروها به محضی که شاهد تخلفی در این زمینه و حمل و نقل مصالح و ساخت و ساز باشند، با آن برخورد می‌کنند که نمونه این برخوردهای قاطع در میانکاله مازندران و استان تهران است، همچنین آماده‌باش نیروهای گشتی در در روزهای تعطیل درباره زمین‌خواری و کوه‌خواری در دستور کار ما قرار دارد.
 ورود قوه‌قضائیه در بحث زمین‌خواری
خیلدار با اشاره به اینکه در بحث زمین‌خواری قوه قضائیه هم ورود کرده و با حکم‌های خوبی که می‌دهد نوعی پیشگیری از دخل و تصرف‌ها می‌کند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه دو نشست در قوه قضائیه داشت. قبلا ما از قوه قضائیه می‌خواستیم که این پرونده‌ها و مسائل را پیگیری کند ولی در حال حاضر این دستگاه برای ارسال پرونده‌ها از ما درخواست و پیگیری می‌کند. او با بیان اینکه در زمینه برخورد با متخلفان زمین‌خواری مشکل قانونی وجود دارد، افزود: باید در حوزه زمین‌خواری مثل افزایش جرائم صید و شکار که حالت بازدارندگی ایجاد می‌کند، بازنگری صورت گیرد تا جرائم مربوط به این اقدام افزایش یابد. برای مثال برای کسی که یک متر مربع از اراضی ملی را تصرف غیرقانونی می‌کند، تشدید مجازات صورت گیرد، زیرا این تشدید مجازات بازدارنده خواهد بود.
 شکایت از زمین‌خوار باید بدون هزینه باشد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه متخلفان زمین‌خواری با توجه به نوع تخلف و میزان جرم مجازات نقدی و جزایی می‌شوند، گفت: یکی از مشکلاتی که قبلا داشتیم این بود که پرونده‌های زمین‌خواری برای پیگیری در قوه قضائیه هزینه‌بردار بود. در جلساتی که با قوه قضائیه داشتیم، این مسائل را مطرح کرده‌ایم تا به اعتبار مالی برای شکایت نیازی نباشد و بدون صرف هزینه شکایت صورت گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا