ضرورت اقدام فوری دولت برای افزایش تعرفه محصولات فولادی و حمایت از صنایع فولادی

ضرورت اقدام فوری دولت برای افزایش تعرفه محصولات فولادی و حمایت از صنایع فولادی

دنیای معدن -دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل و مسئولین مجتمع فولاد مبارکه با حضور در ذوب آهن اصفهان با مهندس احمد صادقی مدیرعامل این شرکت دیدار و گفتگو کردند .

مهندس صادقی در این دیدار گفت : هم اکنون صنعت فولاد با مشکلات بسیاری مواجه است به طوری که شرکت های بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه را نیز با چالش روبه رو ساخته است .

وی افزود : برای حل مشکلات صنعت فولاد باید اقدامات جمعی و هماهنگ صورت گیرد و از دولت بخواهیم که برای افزایش تعرفه محصولات فولادی و حمایت از صنایع فولادی  اقدام فوری انجام دهد .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : بخش عمده ای از مشکلات صنایع فولادی به عوامل بیرونی همچون رکود اقتصادی ، کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی ، واردات بی رویه محصولات بی کیفیت فولادی ، عدم تعیین تعرفه مناسب بر واردات این محصولات ، عدم اتخاذ تدابیر حمایتی از صنعت فولاد در شرایط رکود فعلی و مواردی از این دست مربوط است .

وی افزود : خوشبختانه در ذوب آهن هشت پروژه مهم و تاثیر گذار در حال انجام است که پروژه های تولید ریل و تیرآهن بال پهن مهمترین آنها می باشد لذا تلاش ما این است که این پروژه در زمان برنامه ریزی شده و حتی زودتر به پایان برسد .

مهندس صادقی با تاکید بر این موضوع که در ایران تولید فولاد با قیمت تمام شده کمتر از چین امکان پذیر است ، گفت : یکی از اقدامات مهمی که باید با سرعت در ذوب آهن پی گیری شود ، کاهش قیمت تمام شده محصولات است که با بهره گیری از دانش فنی روز دنیا امکان پذیر است .

وی افزود : کک سهم چشمگیری در قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن دارد در حالی که با شارژ سنگ آهن با عیار بالاتر و همچنین استفاده از تکنیک هایی همچون شارژ پودر زغال می توان مصرف کک را کاهش داد . ضمن اینکه همانند کشور چین می توان از گندله برای شارژ کوره بلند استفاده کرد که تاثیر زیادی بر کاهش مصرف کک دارد .

دکتر سبحانی مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه نیز با اشاره به اینکه عمده تولیدات این شرکت ، صادراتی است گفت : مشکلات ما مربوط به کاهش شدید قیمت های جهانی محصولات فولادی به دلیل کاهش قیمت سنگ آهن و انرژی است در حالی که هزینه های فولادسازان ایرانی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است . 

وی ضمن انتقاد از ناکافی بودن تعرفه محصولات فولادی و اختصاص ارز مبادله ای برای واردات برخی از این محصولات گفت : کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مقابله با دامپینگ چین ، قوانین ضد دامپینگ برقرار کرده اند و علاوه بر آن تعرفه های محصولات فولادی را افزایش دادند چرا که محصولات چینی با ضرر و حمایت دولت این کشور صادر می شود . در ایران نیز به شدت نیاز به افزایش تعرفه ها داریم و در واقع دولت باید مشابه آنچه در صنعت خودرو انجام داده در صنعت ساختمان نیز انجام دهدتا شاهد رونق در این بخش نیز باشیم .

دکتر سبحانی تصریح کرد : چنانچه صنایع فولادی دچار مشکل شوند این مشکلات به بخش معدن ، حمل و نقل و سایر صنایع وابسته نیز منتقل می شود .

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه بر اقدامات مشترک صنایع فولادی جهت رفع مشکلات موجود تاکید کرد و گفت : هم اکنون در بازار داخل با کاهش تقاضا مواجه هستیم و از طرفی کاهش قیمت ارز ،‌ مزیت های صادرات را نیز کاهش داده است . لذا دولت باید تدابیری برای حمایت تولید کنندگان جهت صادرات نیز بیاندیشد .

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا