افت بهاي سنگ آهن در پي چشم‌انداز كاهشي تقاضاي چين

افت بهاي سنگ آهن در پي چشم‌انداز كاهشي تقاضاي چين

گروه معادن >سنگ آهن - بسياري از تحليلگران بر اين باورند که قيمت بازار سنگ آهن ممکن است با توجه به رويارويي روند تقاضا با چالش کاهش توليد فولاد، به طور عمده در چين، تا قبل از پايان سال جاري ميلادي سطح 40 دلاري را تجربه کند. سقوط بهاي سنگ آهن به پايين ترين ميزان چهار ماه اخير که در پي رشد نگراني ها از کاهش توليد فولاد چين رخ داده، به سرعت روند تقاضا را با فرسايش درگير کرده و در همين حال زمينه را براي افزايش حجم ذخاير مساعد خواهد ساخت.

به گزارش ماین نیوز، با توجه به گزارش منتشر شده از سوي متال بولتن در آخرين معاملات انجام شده در بازارهاي جهاني بهاي سنگ آهن با درجه خلوص 62 درصد براي تحويل در بندر چينگدائو با ثبت افت 5/ 4 درصد به حدود 45 دلار و 58 سنت در هر متريک تن رسيد که اين رقم، کمترين ميزان از اوج قيمتي ثبت شده در 8 جولاي امسال تا کنون محسوب مي شود. اين قيمت بسيار نزديک به کمترين کف روزانه در ماه مه 2009 بوده که رقمي معادل 44 دلار و 59 سنت اعلام شده است. براساس آخرين گزارش گروه بانکداري استراليا و نيوزيلند، در حال حاضر، بازار جهاني سنگ آهن با افت جذابيت و تضعيف تقاضا در چين مواجه است. بهاي سنگ آهن طي ماه گذشته در ميان رشد نگراني ها به خاطر افزايش مازاد عرضه جهاني که عمدتا به دليل افزايش توليدات از سوي بزرگ ترين شرکت هاي توليدکننده از جمله بي اچ پي بيلتون، ريوتينتو، واله و فورتسکيو رخ داده آن هم درست در حالي که کارخانه هاي توليد فولاد در چين با روند کاهشي همراه هستند، پس از لمس و شکستن کف مقاومتي 50 دلاري تا سطوح پايين تر و البته نگران کننده تر سقوط کرد.

براساس داده هاي رسمي موجود، توليد فولاد در ماه اکتبر همچنان به مسير کاهشي خود ادامه داده است. همچنين اطلاعات منتشر شده از سوي گروه معامله گر کالاي نوبل نشان داده که به احتمال بسيار زياد بايد انتظار کاهش هاي بيشتري را در بازار سنگ آهن جهاني داشت. مايکل ژو (Michael Zhu)، مدير فروش جهاني اسبق شرکت واله در اين خصوص مي گويد: «قيمت هاي سنگ آهن همچنان تحت فشارهاي ناشي از عرضه بيش از حد قرار دارند. در حال حاضر وضعيت توليد و فروش و نيز سودآوري اکثر کارخانه هاي فولاد چيني چندان رضايتبخش و اميدوارکننده نيست؛ به طوري که پيش بيني مي شود تقاضاي ضعيف کنوني تا پايان سال ادامه دار باشد.» طي هفته گذشته، بازار سنگ آهن در پي تجديد فشارها بر بازارهاي کالايي با افت هاي جديدي مواجه شد؛ تا جايي که فلزي همچون مس تا پايين ترين ميزان چند ساله اخير خود سقوط کرد. به دليل همين نشانه ها و نيز تقويت گمانه زني ها درخصوص پايين ماندن سطح تقاضاي سنگ آهن و نيز چالش هاي پيش روي صنعت فولاد، پيش بيني مي شود بهاي سنگ آهن تا پيش از پايان سال 2015 ميلادي کف 40 دلاري را نيز لمس کند.

گروه مکواري (Macquarie) در گزارش اخير خود اذعان کرد: «براساس گزارش ها، ميزان مصرف فولاد در چين براي اولين بار در حال تضعيف و کاسته شدن است که در نتيجه به افت قيمت ها در بازار داخلي و نيز جهاني انجاميده است. به همين دليل انتظار مي رود که در روزهاي معاملاتي باقي مانده تا پايان سال، با افزايش فشارها بر قيمت سنگ آهن، شاهد افت بهاي آن تا سطوح قابل تاملي باشيم. با استناد به «تقاضاي ضعيف»، مي توان به تضعيف صنعت فولاد چين و نيز نزول قيمت سنگ آهن با احتمال بيشتري نگريست.» آلن چيرگوين (Alan Chirgwin)، معاون بازاريابي بي اچ پي بيلتون پيش بيني کرده است که کاهش قيمت هاي سنگ آهن تا چند سال آينده کماکان ادامه خواهد داشت و تا زماني که محدوده قابل قبول و ثابتي را پيدا نکند در همين محدوده زير 50 دلار بر هر تن در نوسان خواهد بود. پرواضح است که اين پيش بيني ها روند ماه هاي آتي در بازار سنگ آهن و البته فولاد را با شدت بيشتري هدف قرار خواهد داد؛ چه بسا که ذات اين گزارش هاي نزولي، خود به عنوان محرکي براي اعمال فشارهاي رو به پايين هرچه بيشتر عمل خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا