بی اثری تحریم های خزانه داری آمریکا بر تالار شیشه ای:

سرعت بالای شفاف سازی بورس را هوشیار ساخت

سرعت بالای شفاف سازی بورس را هوشیار ساخت

تصمیم وزارت خزانه داری امریکا هدف جدید این کشور برای تزریق فاز التهابی به بازارهای اقتصادی ایران بود. با این وجود بورس به عنوان فعال ترین بازار سرمایه گذاری کشور نشان داد که قادر است هوشمندانه ازاین مخاطرات عبور کند. با وجود آنکه این تصمیم شامل حال تعدادی از شرکت های بازار سرمایه ایران میشد، اما سرعت بالای شرکت ها در شفاف سازی و اعلام بی اثری این تحریم ها بازار را از سمت عرضه به تقاضا کشاند.

شب گذشته وزارت خزانه داری آمریکا در جلسه ای لیست جدیدی از شرکت های تحریمی ایران را اعلام کرد. با توجه به اینکه تعدادی از شرکت های نامبرده، فعال در بورس و فرابورس هستند، پیش بینی اثر هیجانی کوتاه مدت در بازار وجود داشت. با این حال هوشیاری سهامداران و سرعت بالای انتشار گزارش های شفاف سازی از سوی شرکت ها نشان داد، خبرهای این چنین نمی تواند بر عملکرد واقع بینانه سرمایه گذاران اثر داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شب گذشته وزارت خزانه داری آمریکا در گزارشی به تحریم 20 شرکت ، بانک و شرکت سرمایه گذاری تحت عنوان تحریم های ضدتروریستی پرداخت. در این فهرست نام 9 بانک و شرکت در بورس و یک بانک در فرابورس حضور دارند که  امروز معاملات بورس تهران را تحت تاثیر قرار دادند.

بورس تهران امروز در آغاز معاملات تحت تاثیر انتشار این خبر شاهد عرضه های سنگین در بسیاری از شرکت ها به خصوص شرکت های مزبور بود. در همین زمینه شاخص در نیم ساعت آغازین معاملات با افت حدود 2 هزار واحدی و صف فروش در بسیاری از نمادهای فولادی، بانکی و پتروشیمی همراه شد.

با این وجود تحت تاثیر چند عامل این روند تداوم چندانی نداشت و در ادامه با جمع شدن این صف ها بازار تمامی افت وارد شده را تخلیه کرد و در مسیر رشد قیمتی قرار گرفت. برهمین اساس نماگر بورس تهران امروز با رشد محدود 95 واحدی ، فاصله خود را با کانال 183 هزار واحد به حداقل رساند. شاخص هم وزن در این مسیر از شاخص کل جا ماند و با افت 300 واحدی ، از رشد بیشتر شرکت های بزرگ خبر داد.

آیفکس امروز نتوانست به مدار صعود برسد. با وجود آنکه در آن بازار نیز بسیاری از عرضه ها جمع آوری شد اما شاخص فرابورس با افت 7.1 واحدی به سطح 2هزار و 20 واحدی رسید.

اثر خنثی تصمیمات وزارت خزانه داری

در حالی که زمان زیادی تا شروع دور جدید تحریم های آمریکا باقی نمانده است، وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی عجولانه از تحریم 20 شرکت ایرانی خبر داد. در میان این فهرست ، 10 شرکت بورسی و فرابورسی قرار دارد. بر اساس گزارش منتشر شده، شرکت‌ها و بانک‌های اعلامی به دلیل ارتباط سهامداری با نهاد بسیج در فهرست SDN اوفک قرار گرفتند. همچنین دارایی آن‌ها در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکایی اجازه ارتباط با آ‌نها را ندارند و مشمول تحریم‌های ثانویه نیز می‌شوند.

بانک ملت، گروه بهمن، بانک پارسیان، بانک سینا، بانک مهر اقتصاد،  فولاد مبارکه اصفهان، کالسیمین، تراکتورسازی ایران، توسعه معادن روی ایران، و مهندسی تکنوتار از جمله شرکت‌های حاضر در بازار سهام کشورمان هستند که مورد تحریم جدید آمریکا قرار گرفتند.

بازتاب این خبر در رسانه ها بیش از اثر عملی، جو روانی حاکم بر بازارها را نشانه رفت. با توجه به اینکه صنایع فولادی و بانک های ایرانی در دور تحریم های آمریکا (در مرداد سال جاری ) ، با محدودیت های تجاری مواجه شده اند، تکرار مکرر این نام ها تنها به دنبال تخریب جو روانی بازارها صورت گرفت.

از این رو پیش بینی می شد که رفتار هیجانی متاثر از این خبر دوام چندانی نداشته باشد و بازار به طرفه العینی از این مسیر کاذب خارج شود. اما در این میان نکته قابل توجه سرعت بسیار بالای شفاف سازی در بازار سهام بود.

اولین شفاف سازی در خصوص اثر تصمیم خزانه داری آمریکا را شرکت فولاد مبارکه اصفهان منتشر کرد. همانطور که پیش بینی می شد این شرکت در اطلاعیه شفاف سازی خود اذعان کرد که اینگونه تصمیمات تاثیری بر شرایط تجاری و مالی آن ها ندارد. فولاد مبارکه همچنین بیان کرد این شرکت از سال ها پیش، پیش بینی های لازم را داشته و مطمئنا تغییری در فعالیت شرکت به وجود نمی آید.

در دومین گام، بانک پارسیان نیز این تحریم ها را بی اثر دانست و از قطع ارتباطات بانکی با آمریکا و مبادلات ارزی از سال های گذشته تاکنون خبر داد. از سوی دیگر گفتگوی مقامات ارشد دیگر شرکتها با رسانه های  بورسی تکرار اظهارات گزارش های کدال بود. بعد از انتشار این گزارش ها بازار سهام توانست مسیر اصلی خود را بازیابد و تعداد زیادی از صفوف عرضه توسط سهامداران جمع آوری شد. این امر تا جایی پیش رفت که بسیاری از نمادها با چرخش 180 درجه ای به سمت صف خرید حرکت کردند.

عرضه های ناپایدار بورس تهران

امروز بازار سهام در مرحله پیش گشایش شاهد صفوف پرحجم در بسیاری از سهام بود که در صدر آن بانک ملت و فولاد مبارکه اصفهان قرار داشتند. "فولاد" بعد از شفاف سازی سریعا شاهد جمع آوری صفوف بود. حمایت حقوقی ها و تحرک در سمت خرید در این شرکت قابل توجه بود. به طوریکه بیش از 85 درصد از سهم خرید متعلق به حقوقی ها بود.

این مسیر برای بانک ملت نیز اتفاق افتاد. بعد از عرضه های شدید ، انتشار یک خبر در خصوص این شرکت مسیر قیمت ها را تغییر داد تا جاییکه در ساعاتی این سهم شاهد صف نشینی سهامداران در سمت تقاضا شد. در نهایت بانک ملت امروز با رشد 1.2درصدی به قیمت 2هزار و 479 ریال رسید.

در صنعت خودرو بخصوص نمادهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز همین امر اتفاق افتاد. اما دیری نپایید که سهامداران در مسیر تقاضا قرار گرفتند.

حقوقی ها حامیان نمادهای بزرگ

امروز در روند معاملات بورس، "تاپیکو" ، "شبندر" ، "مبین" ، "رمپنا"، "اخابر" و "شبریز" بیشترین نقش در رشد نماگر بازار ایفا کردند. ارزش معاملات امروز نسبت به روز قبل رشد 9 درصدی داشت و به رقم یک هزار و 300 میلیارد سهم رسید. در فرابورس نیز این مولفه امروز به رقم 506 میلیارد تومان رسید تا مجموعا بازار شاهد تغییر مالکیت حدود یک هزار و 800 میلیارد تومانی باشد.

از منظر تغییر مالکیت امروز بورس تهران تحرک بیشتری از حقوقی ها شاهد بود. این گروه نمادهای فلزی حمایت خود را آغاز کردند و در ادامه در نمادهای بانکی و معدنی حمایت قابل توجهی به عمل آوردند. بر این اساس تغییر مالکیت امروز بورس تهران به 152 میلیارد تومان رسید. همانطور که پیش تر گفته شد بیشترین حمایت حقوقی ها از نماد "فولاد" با خرید 726میلیارد ریالی انحام شد. در آن سوی بازار حقیقی ها بیشترین تحرک را در نماد "های وب" به ثبت رساندند.

فلزات اساسی امروز برترین گروه صنعتی با بیشترین ارزش معاملات را داشت. بر اساس داده های منتشر شده ارزش معاملات این گروه امروز به 245 میلیارد تومان رسید و دومین گروه برتر امروز بورس تهران فرآورده های نفتی بود. این گروه نیز امروز ارزش معاملاتی به رقم 200 میلیارد تومان به ثبت رساند.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا