سبد سهام چیست؟

سبد سهام چیست؟

برای تشکیل سبد سهام باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید و بر اساس آن ها سبد سهام خود را تشکیل دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید. اگر نتوانید سبد سهام خوبی تشکیل دهید ممکن است مقدار ضرر شما از ضرر یک سهمی بودن نیز بیشتر شود.

 

 

وقتی شما وارد بازار سهام می شوید و قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید مطمئناً واژه سبد سهام Stock portfolio را به کرات خواهید شنید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، سبد سهام به معنی اختصاص سرمایه به چند سهم است به صورتی که ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد. در حقیقت سرمایه گذار به جای اینکه سرمایه خود را روی یک سهم سرمایه گذاری کند آن سرمایه را روی چند سهم مختلف سرمایه گذاری می کند تا علاوه بر کاهش ریسک، افزایش سود را برای خود حاصل کند.

در بازارهای مالی و سرمایه گذاری، داشتن یک سبد سهام خوب برای سوددهی بیشتر سرمایه گذاران حیاتی است. تشکیل سبد سهام بستگی به نوع استراتژی سرمایه گذاری شما در بازار سهام دارد و باید به گونه ای این سبد سهام تشکیل شود که هم برای شما اطمینان خاطر بیاورد و هم پیش بینی شما از آینده، در مورد سرمایه را برآورده کند.

احتیاط در بازار سهام و همچنین عقل حکم می کند که یک فرد تمام تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهد، به همین دلیل باید از سبد سهام استفاده کرد؛ زیرا اگر سهمی دچار مشکل شد تمام سرمایه از بین نرود و سهم های دیگری که بر روی آن ها سرمایه گذاری شده اند آن خسارت را پوشش دهند. ایجاد یک سبد سهام به میزان ریسک پذیری افراد و همچنین اهداف سرمایه گذاری آن ها بستگی دارد. در ادامه با انواع سبد سهام و همچنین چگونگی تشکیل سبد سهام بیشتر آشنا می شویم.

مواردی که در تشکیل سبد سهام باید مد نظر قرار داد

همان طور که گفته شد برای تشکیل سبد سهام باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید و بر اساس آن ها سبد سهام خود را تشکیل دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید. اگر نتوانید سبد سهام خوبی تشکیل دهید ممکن است مقدار ضرر شما از ضرر یک سهمی بودن نیز بیشتر شود.

اولین موردی که در تشکیل سبد سهام باید در نظر بگیرید اهداف سرمایه گذاری و در کنار آن تعیین بازه زمانی است. یعنی مشخص کنید که چه مقدار سودی را برای سرمایه گذاری خود در نظر دارید و همچنین به خود بگویید که می خواهید در چه مدت زمانی به هدف سرمایه گذاری خود برسید؟

گام بعدی تعیین میزان ریسکی است که شما می توانید آن را در سرمایه گذاری خود تحمل کنید. به این منظور که وقتی سرمایه گذاری می کنید آیا توان این را دارید که در یک روز نیمی از سرمایه شما در معرض ضرر قرار گیرد؟ ریسک پذیری افراد متفاوت است و هرکسی بر اساس میزان ریسک پذیری می تواند استراتژی و هدف سرمایه گذاری خود را تعیین کند. یکی از مسائلی که هدف سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار می دهد، که درنتیجه آن تشکیل سبد سهام نیز تحت تأثیر آن است، شرایط مالی سرمایه گذار است، یعنی هم شرایط مالی فعلی که مؤثر در انتخاب سهم ها در سبد سهام است و هم دیدی که از شرایط مالی خود در آینده دارد، تشکیل سبد سهام را تحت تأثیر می گذارد، از سمت دیگر سن افراد نیز در میزان ریسک پذیری آن ها تاثیر مستقیم داشته و درنهایت در تعیین سبد سهام مؤثر است.

چند نکته را برای تشکیل سبد سهام باید مدنظر قرار داد، اولین نکته اینکه خود را محدود به یک یا دو سهم نکنید زیرا با این کار اولاً تعریف سبد سهام را از بین می برید و ثانیاً ریسک بسیار بالای را متحمل خواهید شد. نکته بعدی اینکه سبد سهام شما بهتر است متشکل از چند صنعت باشد؛ یعنی علاوه بر اینکه به خرید سهام های شرکت های گوناگون می پردازید سعی کنید که این سهم ها جزو صنعت های متفاوت باشد تا اگر روزی برای یک صنعت مشکلی ایجاد شد شما دچار ضرر کمتری شوید. وقتی سبد سهام تشکیل می دهید به نسبت صحیحی سرمایه را بین سهم ها تقسیم کنید به این صورت نباشد که ۷۰ درصد سرمایه روی یک سهم سرمایه گذاری شود و بقیه آن روی ۵ سهم دیگر. البته توصیه نمی شود که حتماً میزان سرمایه به طور مساوی تقسیم شود اما حتماً با یک ضریب اطمینان و همچنین شرایط هر سهم مقدار سرمایه مشخصی به آن اختصاص یابد.

نکاتی که برای تشکیل سبد سهام باید به آن توجه شود عبارت است از اینکه، خود را محدود به یک یا دو سهم نکنید، سبد سهام شما بهتر است متشکل از چند صنعت باشد و همچنین وقتی سبد سهام تشکیل می دهید به نسبت صحیح سرمایه را بین سهم ها تقسیم کنید.

با توجه به استراتژی هایی که سرمایه گذاران انتخاب می کنند می توان سبد سهام به انواع مختلف تقسیم کرد.

نوع اول آن سبد سهام تهاجمی است که همان طور که از نام آن مشخص است سهم هایی در آن قرار دارند که دارای ریسک بالا بوده و درنتیجه آن بازدهی بالایی را به همراه خواهند داشت، سرمایه گذار در این سبد به دنبال بازدهی بیشتری نسبت به میانگین بازدهی بازار دارد.

 نوع دوم سبد سهام سبد محتاطانه بوده و معمولاً سهم هایی در آن قرار دارند که در اثر هیجانات بازار دچار نوسانات شدید نمی شوند. به عبارتی از وضعیت بنیادی قوی تری برخوردارند و درعین حال میزان بازدهی و سوددهی پایین تری نیز دارند. از دیگر خصوصیات سهم های موجود در این سبد سهام غیر چرخه ای بودن آن است به این معنا که در اثر تحولات وضعیت اقتصادی کشور به تقاضای خرید محصولات آن اثری وارد نشده و در دوره های متفاوت رشد و رکود خاصی ندارد و همواره از یک ریتم برخوردار است.

نوع سوم سبد درآمدی بوده که تأکید این سهم به بازدهی از طریق تقسیم سود است، یعنی سرمایه گذار بیشتر به میزان سودی که شرکت ها تقسیم می کند تکیه دارد تا به افزایش ارزش سهام، چه بسا ممکن است سهم هایی را در سبد خود قرار دهد که ارزش سهام پایینی داشته باشند ولی میزان سود تقسیمی خوبی دارند.

دسته دیگر سبد سهام دسته سوداگرانه است که بیشتر بر اساس شایعات مدیریت می شود و البته تجربه نقش اساسی در این سبد سهام دارد. پیشنهاد می شود بیش از ۱۰ درصد سرمایه در آن سرمایه گذاری نشود.

سبد سهام یکی از ابزارهایی است که سرمایه گذار با توجه به خصوصیات فردی و نوع استراتژی که در بازار دارد می تواند آن را برای خود طراحی کند تا به بهترین شکل به اهداف مالی خود در بازار بورس دست یابد. باید در نظر داشت که علاوه بر مواردی که ذکر شد، سبد سهام می تواند نظم بیشتری را به سرمایه گذار در بازار ارائه کند. شایان ذکر است که بازار بورس یکی از راه های سرمایه گذاری است و همان طور که در آن از سبد سهام استفاده می شود خود آن نیز باید جز سبد دیگری به نام سبد سرمایه گذاری باشد تا سرمایه افراد به طور مناسبی سرمایه گذاری شود.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا