درج نماد نفت خام در سامانه پس از معاملات

درج نماد نفت خام در سامانه پس از معاملات

نماد نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در سامانه پس از معاملات درج شد تا آخرین گام برای عرضه نفت خام برداشته شود.


شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: نماد نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در سامانه پس از معاملات درج شد تا آخرین گام برای عرضه نفت خام برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از روابط عمومی سمات، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره آخرین جزییات آماده سازی عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: برای تسویه معاملات نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران، هماهنگی‌ های لازم با بانک مرکزی و بانک‌های عامل انجام شده و قرار است ضمانت نامه‌های بانکی نزد این شرکت سپرده می‌شود.

حسین فهیمی افزود : برای تسویه معاملات ارزی، در ابتدا معادل 120 درصد از ارزش پایه معامله به عنوان ضمانت نامه بانکی دریافت و سپس تسویه ارزی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد : فرایند مالی این معاملات از طریق 8 بانک که شرکت ملی نفت اسامی آن‌ها را اعلام خواهد کرد، انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، عرضه نخستین محموله نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۷۹.۱۵دلار برای عرضه در ششم آبان‌ امسال منتشر شد.

زمان‌بندی تحویل کالا ۷ آذرماه ۱۳۹۷ و مکان تحویل فوب جزیره خارک با هدف بازارهای بین‌المللی و به صورت فله خواهد بود.

محدوده نوسان قیمت پایه و قیمت مجاز در این عرضه به صورت نامحدود خواهد بود و نوع معامله براساس کشف پریمیوم تعیین شده است.

حداقل خرید در این عرضه معادل با ۳۵ هزار بشکه نفت خام سبک تعیین شده و حداکثر مشتریان می‌توانند تا یک میلیون بشکه از حجم نفت خام عرضه شده را با  حداقل تغییر ۰.۰۱ قیمت سفارش (پریمیوم دلاری - سنا) خریداری کنند.

بر این اساس، فروش نفت خام در بورس انرژی به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی خواهد بود  که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) به صورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.

خریدار باید بخش ارزی را ظرف مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به ترتیب مورد تائید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه کند.

متقاضیان خرید جهت شرکت در معامله، بایستی 10 درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش پرداخت قبل از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند که در صورت انجام معامله بخشی از 20 درصد ریالی محسوب خواهد شد.

خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که بر اساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، بر روی قیمت نفت‌خام رقابت خواهند کرد.

تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل 5 هزار تنی (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) قابل انجام بوده و البته، خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگتر اقدام نمایند. فروش محموله‌ها به صورت مقصد آزاد (به جز سرزمین اشغالی فلسطین) خواهد بود.

درهمین رابطه، شرکت سپرده گذاری مرکزی نماد نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران را در سامانه پس از معاملات درج شد تا شرایط برای عرضه این محصول استراتژیک در بازار سرمایه مهیا شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا