بررسی CFT به یکشنبه آینده موکول شد / اعتراض نمایندگان تندرو به لاریجانی به دلیل تلاش برای بررسی CFT در جلسه امروز

بررسی CFT به یکشنبه آینده موکول شد / اعتراض نمایندگان تندرو به لاریجانی به دلیل تلاش برای بررسی CFT در جلسه امروز

تعدادی از نمایندگان به رئیس مجلس به دلیل تلاش او برای بررسی لایحه CFT اعتراض کردند که در نتیجه ان بررسی این لایحه متوقف شد و به یکشنبه آینده موکول شد.

به گزارش انتخاب، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم که در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار داشت به دلیل جلسات غیر علنی روزهای یک شنبه و سه شنبه و حجم زیاد مواد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امروز همدر مجلس بررسی نمی‌شود.

 
علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت بدون اینکه نظر قوه قضاییه را بگیرد لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که ماهیت قضایی دارد به مجلس ارسال کرده و در جلسه دیروز سران قوا این موضوع مطرح شد که اشکال مسیر دارد و شورای نگهبان نمی‌پذیرد. اگر ما لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کنیم شورای نگهبان اعلام می کنند که این لایحه از مسیر قانونی نیامده و نظر قوه قضاییه را ندارد.

 
او ادامه داد: چون در مجلس چند ماده از این لایحه بررسی شده بود، در جلسه سران قوا بحث کردیم که چه کنیم. نهایتا با مشورتی که با شورای نگهبان و قوه قضاییه داشتم که تا امروز صبح هم به طول انجامید به این نتیجه رسیدیم که اگر این لایحه را در اینجا متوقف و به کمیسیون ارجاع دهیم و در کمیسیون از قوه قضاییه دعوت کنند.

 
لاریجانی گفت: با حضور مسئولینی از قوه قضاییه در کمیسیون آنها می توانند نظراتشان را در مورد مواد دیگر این لایحه بدهند و اگر ملاحظه ای در مورد مواد تصویب شده دارند آن ملاحظات را به شورای نگهبان بدهند.

 
رییس مجلس تاکید کرد: تفاهم کردیم و شورای نگهبان گفت حتما بررسی لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز متوقف شود و اگر مجلس هم بپذیرد ما این لایحه را نمی پذیریم. بنابراین تنها راهش این است که لایحه را مجددا به کمیسیون ارجاع دهیم.

 
هیاهو جبهه پایداری ها درمجلس

 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رای گیری روز چهارشنبه جلسه علنی مجلس، لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دادند که این موضوع باعث هیاهوی نمایندگان منتسب به جبهه پایداری در مجلس شد.

 
پیش از آغاز نطق امروز مجلس، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس اعلام کرد که جمعی از نمایندگان خواهان ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی و بررسی این لایحه در این کمیسیون هستند.

جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب پیشنهاد بازگشت این لایحه به کمیسیون را مطرح کرد، این در حالی بود که صبح امروز علی لاریجانی پیشنهاد ارجاع این لایحه را برای نخستین بار به کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد که این موضوع رای نیاورد، اما نمایندگان برای بار دوم به این پیشنهاد رای مثبت دادند و لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

 
لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز 60 ماده دارد و پس از اتمام این لایحه بررسی CFT در دستور کار مجلس قرار می گیرد، یعنی با ارجاع این لایحه نمایندگان وارد بررسی CFT در مجلس می شوند.

 
این موضوع باعث هیاهوی نمایندگان جبهه پایداری ها در مجلس شد و نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

 
پس از رای گیری و اعلام آرا، مطهری گفت که این لایحه برای بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع می شود، نصرالله پژمان فر و حسینعلی حاجی دلیگانی نمایندگان عضو جبهه پایداری به سمت جایگاه هیات رییسه رفته و فریاد می زدند که این رویه خلاف است و ما می خواهیم تذکر دهیم.

 
علی مطهری نایب رییس اول مجلس خطاب به آنان که فریاد می زدند، گفت: بگذارید نطق ها تمام شود و سپس تذکر دهید، اما این نمایندگان به فریادهای خود ادامه دادند، در ادامه علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز به جمع آنان اضافه شد.

 
نمایندگان به ویژه اعضای هیات رییسه به سمت آنان رفته و از این نمایندگان خواستند به صندلی های خود مراجعه کنند ولی آنان دوباره به سمت جایگاه هیات رییسه رفته و به فریادهای خود ادامه دادند.

 
حاجی دلیگانی گفت: شما این لایحه را از دستور کار خارج کردید تا FATF را در مجلس بررسی کنید، این خلاف است.

 
در نهایت نمایندگان و اعضای هیات رییسه نمایندگان اعتراض کننده را به سمت صندلی خود هدایت کردند و مطهری گفت که شما بعد از نطق ها تذکر دهید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا