صادرات مواد معدنی بدون توجه به نیاز فولادسازان صورت می‌گیرد

صادرات مواد معدنی بدون توجه به نیاز فولادسازان صورت می‌گیرد

گروه معادن - معاون خرید فولاد هرمزگان با انتقاد از عملکرد صادر کنندگان سنگ آهن به عنوان مواد اولیه فولاد گفت: افزایش نرخ دلار باعث شده شرکت های معدنی و بازرگانی، جذب صادرات مواد اولیه شوند و بدون توجه به شرایط شرکت‌های فولادی این امر را تسریع ببخشند، این در حالی است که شرکت‌های فولادی از این امر دچار آسیب خواهند شد.

به گزارش ماین نیوز، علی گلشن  با اشاره به افزیش به یکباره نرخ ارز گفت:‌ افزایش روز افزون نرخ ارز و به دنبال آن کاهش ارزش ریال باعث افزایش جذابیت صادرات شده و این امر تولیدکنندگان مواد خام را ترغیب به صادرات کرده است.

وی با اشاره به ارزآوری صادرات اظهار کرد: صادرات مانند دو لبه تیغ است. نباید تنها به ارزآوری آن توجه کرد؛ زیرا بحث عمده آن، تامین مواد اولیه داخل کشور است. تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی نیازمند مواد اولیه هستند، صادرات نه تنها توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛ بلکه رفته رفته تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه می‌کند.

گلشن، کاهش تعرفه صادرات گندله را از دیگر عوامل جذابیت صادرات این محصول عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دولت تعرفه صادرات گندله را از 15 درصد به 5 درصد کاهش داده که این امر تاثیر به سزایی در صادرات این محصول داشته است. دولت در اجرای این امر هیچگونه توجهی به تامین مواد اولیه تولید کنندگان داخلی نداشته است.

وی با انتقاد از دستورالعمل وزارت صنعت، معدن وتجارت مبنی بر فروش فولاد در بورس عنوان کرد:‌ دولت نباید تنها دستورالعمل هایش را معطوف به شرکت‌های فولادی کند. این در حالی است که شرکت های معدنی به عنوان تامین کننده مواد اولیه فولادی، بدون توجه به تولید داخلی در حال صادرات هستند.

معاون خرید فولاد هرمزگان خواستار حضور نهادهای نظارتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی شد و افزود:‌ با وجود افزایش روز افزون صادرات مواد اولیه تولید فولاد، باید نهادهای نظارتی هرچه سریع تر وارد عمل شوند.

گلشن افزود: نامه‌های مبنی بر تشریح شرایط فولاد سازان به مسئولان اجرای ارسال شده و آنها نیز قول‌های مساعدی در این خصوص داده اند، امیدوارم هر چه سریعتر مشکل فولادسازان مرتفع شود.

معاون خرید فولاد هرمزگان با بیان اینکه در سالی که مزین به شعار حمایت از کالای ایرانی است، باید اولویت دولت، توجه به تولیدکنندگان داخلی باشد،‌ افزود: ساختار اقتصادی کشور باید به نحوی طراحی شود که ایجاد اشتغال از اولویت های اول کشور باشد، بنابراین در راستای تحقق آن تولیدکنندگان داخلی باید حمایت شوند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا