کرباسیان از افتتاح 10 پروژه تا پایان سال خبر داد

خروج معدن از غربت

خروج معدن از غربت

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از خروج حوزه معدن از غربت خبر داد و گفت: از سال گذشته 412 میلیون دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده و تا پایان امسال نیز 10 پروژه افتتاح می‌شود که دو پروژه از هفت طرح معروف فولادی جزو آن است.

 

مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - اظهار کرد: با توجه به برنامه اقتصاد مقاومتی، ابلاغ سیاست‌ها در این راستا و فرمایشات مقام معظم رهبری، حوزه معدن در مسیری قرار گرفته که از غربت در می‌آید. خوشبختانه رییس جمهور نیز تاکید ویژه‌ای بر حوزه معدن دارد و طی جلساتی در ستاد اقتصادی دولت گزارش معدن داده شده و تحت حمایت قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه نتایج فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته را می‌توان در برنامه ششم توسعه دید، اظهار کرد: در لایحه حمایت از تولید به همه سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و پتروشیمی توجه ویژه‌ای شده است. تا پایان سال جاری نیز دو پروژه از هفت طرح معروف فولاد که مربوط به آهن اسفنجی می‌شود به بهره‌برداری می‌رسد و می‌توان این نوید را به مردم داد که با همه مشکلات دولت نهایت تلاش خود را برای ایجاد اشتغال و توسعه انجام می‌دهد و امیدواریم با همت سیاستمداران کشور از تحریم ظالمانه خارج شویم و بتوانیم رشد داشته باشیم.

 

ایجاد جذابیت در معدن با تسهیل مقررات

 

رییس سازمان ایمیدرو با اشاره به اینکه از طریق اصلاح و تسهیل مقررات می‌توان در حوزه معدن برای جذب سرمایه‌ گذار جذابیت ایجاد کرد، تصریح کرد: باید همگی این واقعیت را بپذیریم که با کمبود منابع برای سرمایه‌ گذاری و توسعه مواجه هستیم. در حالی که کشور ما پتانسیل وسیعی دارد و هر چقدر سرمایه‌ گذاری صورت گیرد باز هم ظرفیت برای سرمایه‌ گذاری باقی است.

 

کرباسیان با اشاره به وضعیت انرژی کشور، جایگاه ویژه معدن و دسترسی به آبهای آزاد به عنوان پتانسیل کشور تصریح کرد: ویژگی‌های ایران باعث می‌شود که رشد جهشی داشته باشیم و برای این امر لازم است که منابع مورد نیاز تامین شود. البته این را هم باید در نظر گرفت که جذابیت‌های معدن نسبت به برخی رشته‌های دیگر کمتر است که در این امر پیشنهادات لازم برای ایجاد جذابیت در برنامه ششم توسعه ارائه شده است.

 

تشریح پروژه‌های ایمیدرو

 

وی با اشاره به کمبود سرمایه‌ گذاری در حوزه معدن گفت: دو سال پیش‌ تر 1600 میلیارد تومان سرمایه جذب شده بود که توانستیم با ارائه راهکار در راستای جذب بخش خصوصی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام حجم سرمایه‌ گذاری را افزایش دهیم و 412 میلیون دلار پروژه را با وجود راکد بودن فضا به بهره‌ برداری برسانیم.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره‌ برداری از معدن طلا زرشوران و سرمایه‌ گذاری 10 میلیون دلاری در آن اظهار کرد: در سال جاری 10 پروژه برای افتتاح در حوزه ایمیدرو پیگیری می‌شود که تاکنون دو پروژه معدن پتاس خور و قطران زرند به نتیجه رسیده است. در معدن پتاس خور شورابه‌های دریاچه نمک به پتاس تبدیل می‌شود و بر اساس مصوبه هفته قبل کمیته سرمایه‌ گذاری ایمیدرو، در واحد پایین دستی آن که ارزش افزوده بالایی نیز دارد، سرمایه‌ گذاری خواهد شد.

 

بهره‌ برداری از 7 طرح به ارزش 370 میلیون دلار تا پایان سال

 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) افزود: معدن قطران زرند نیز هفته گذشته به افتتاح رسید و باید توجه کرد که از زغال‌ سنگ می‌توان 18 نوع ماده شیمیایی و صنعتی ارزشمند تولید کرد. همچنین طی چند روز آینده ظرفیت اسکله صادرات و واردات فولاد با توسعه این بخش دو برابر خواهد شد. تا پایان سال نیز هفت طرح به ارزش 370 میلیون دلار به بهره‌ برداری می‌رسند.

 

کرباسیان با اعلام خبر بهره‌ برداری دو پروژه گندله و کنسانتره در سال 1395 نیز گفت: دو پروژه در سنگان شامل طرح پنج میلیون تنی گندله و طرح 2.5 میلیون تنی تولید کنسانتره در سال آینده به بهره‌ برداری می‌رسند. از سوی دیگر بر اساس تاکید معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بروکراسی در حوزه معدن به صورت جدی کاهش پیدا خواهد کرد و قوانین تسهیل می‌شوند.

 

وی افزود: عقد برخی مجوزها از جمله مجوز سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی و مجوز سازمان محیط زیست جزو ضروریات است اما در کل بروکراسی باید به حداقل برسد تا سرمایه‌ گذاری در حوزه معدن به ویژه در معادن کوچک از جذابیت برخوردار باشد.

 

کرباسیان همچنین با اشاره به نقش بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌ها و مشارکت این بخش اظهار کرد: معادن گل‌ گهر 5 و 6، خمرود و طبس با کمک بخش خصوصی فعال شده و در چند سال آینده به بهره‌ برداری می‌رسند. باید برای معدن‌ دارانی که معادن کوچک را در دست دارند ایجاد انگیزه کرد که خصوصی سازی یکی از این راهکارها محسوب می‌شود.

 

ایمیدرو صندوق بیمه معدن را پس گرفت

 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) با اشاره به این که صندوق بیمه معدن در لیست واگذاری‌ها قرار گرفته بود و تنها از سرمایه 10 میلیارد تومانی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: با تلاش بسیار توانستیم صندوق بیمه معدن را از لیست واگذاری خارج کنیم و آن را برگردانیم. همچنین سرمایه 10 میلیارد تومانی آن را به 68 میلیارد تومان رساندیم و درصددیم در مرحله بعد سرمایه این صندوق را به 200 میلیارد تومان افزایش دهیم.

 

کرباسیان اظهار کرد: با تسهیل قوانین می‌توان سرمایه‌ گذار به ویژه سرمایه‌ گذارانی مانند ایرانیان مقیم خارج را جذب کرد و افزایش بهره‌ وری داشت. همچنین اجماع در تولید و رشد اقتصادی می‌تواند به توسعه بخش معدن کمک کند.

 

وی با اشاره به دیگر مزیت‌های کشور از جمله سنگ آهن و گاز گفت:‌ گاز در بخش فولاد و آلومینیوم از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار می‌شود و حتی نسبت به پتروشیمی در برخی اقلام معدنی ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت. در واقع منزوج شدن گاز و سنگ آهن می‌تواند ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد کند.

 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با اشاره به اینکه کشورهایی چون کره و ژاپن از مواد اولیه برخوردار نیستند اما جزو بزرگترین تولید کنندگان صنایع معدنی محسوب می‌شوند، گفت: این کشورها با وجود کمبود سنگ آهن و حتی انرژی می‌توانند تولید داشته باشند لذا باید از ارزش هایی که داریم استفاده کنیم.

 

افت شدید قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی

 

کرباسیان با تاکید بر اینکه تا سال آینده توازن در بخش تولید کنسانتره و گندله برقرار و از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری می‌شود، گفت: شاهد افت شدید قیمت سنگ آهن در بازارهای بین‌ المللی هستیم؛ به گونه‌ای که نرخ این ماده معدنی از 187 دلار در سال 2012 به حدود 50 دلار به ازای هر تن رسیده است. همچنین قیمت آهن از هزار دلار به 460 دلار و نرخ فروش آلومینیوم از 1600 دلار به 1500 دلار رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه کشور چین 50 درصد بازار را در اکثر صنایع معدنی در دست دارد، گفت: رکود حاکم در دنیا بر چین نیز تاثیر گذاشته و این کشور با تلاش بسیار توانسته میزان رشد خود را از 10 درصد که به هفت درصد کاهش دهد لذا بر این اساس ارزش صادرات مواد معدنی مذکور به شدت افت پیدا کرده است.

 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) در مورد چشم‌ انداز صادرات مواد معدنی و قیمت آنها در بازارهای بین‌ المللی گفت: پیش‌بینی می‌شود رکود حاکم تا سال 2017 ادامه پیدا کند. این در حالی است که در سال 2008 گفته می‌شد تا سال 2011 رکود به پایان می‌رسد و بعد سال 2014 به عنوان پایان رکود اقتصادی مطح شد و اکنون سال 2017 عنوان شده است.

 

وی در پایان یاد آور شد: در حال حاضر فقط آمریکا توانسته از رکود اقتصادی خارج شود اما برخی کشورهای اروپایی همچنان با مشکل مواجه‌ هستند و چین نیز در شرایط مشابه قرار دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران