گسترش همکاری ایران و ژاپن

گسترش همکاری ایران و ژاپن

مسوولان تجاری ایران و ژاپن توافق کردند برای اجرایی شدن همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی میان تهران و توکیو کارگروه تخصصی تشکیل دهند. این کارگروه در نظر دارد در نخستین گام در حوزه‌ شبیه‌ سازی طرح‌های قابل اجرا، بررسی همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور، همکاری‌های زیرساختی و زیربنایی و همفکری در حوزه سیاست‌گذاری‌های تجاری و صنعتی فعالیت کند.

 

ولی‌الله افخمی‌ راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به علاقه‌ مندی ایران برای گسترش همکاری‌ها با ژاپن در حوزه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، نفت و گاز، حمل‌و‌نقل سریع ریلی شهری و خارج شهری، کشتیرانی، تاسیسات بنادر، فناوری‌های پیشرفته از جمله نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی، فولاد و آهن، صنایع معدنی و صنعت گردشگری اشاره کرد.

 

وی گفت: با توجه به عملکرد و تجربه خوب ژاپنی‌ها در راه‌اندازی قطارهای فوق سریع در جهان، تهران تمایل به همکاری در این خصوص با توکیو دارد. افخمی‌ راد به مشخص شدن محورهای سرمایه‌ گذاری خارجی در ایران توسط سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: تمایل داریم از تجربیات ژاپنی‌ها در حوزه سیاست‌ گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری استفاده کنیم.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ارائه خدمات مشاوره‌ای به سایر صنعتگران کشورمان را از دیگر راه‌های گسترش همکاری‌ها بین دو کشور دانست و گفت: ایران در صورت در اختیار داشتن بازار کشورهای مقابل، امکان استفاده از بازار خود را به آنان می‌دهد. افخمی‌ راد اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت همچنین مسوولیت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) را برعهده دارد بنابراین تلاش می‌کند در راستای تبدیل شدن به عضو ناظر این سازمان بین‌ المللی، تمامی جهت‌ گیری‌های تجاری خود را با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی منطبق کند و در مقابل از ژاپنی‌ها انتظار دارد در مسیر گسترش همکاری‌ها، زمینه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را تسریع کند.

 

«هیووفومی کاتاسه» مدیرکل سیاست‌ گذاری وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نیز در این دیدار با اعلام آمادگی ژاپن برای گسترش همکاری‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی با ایران اظهار کرد: ژاپن در جریان تلاش‌های دولت ایران برای گسترش همکاری‌ با کشورهای مختلف جهان در حوزه‌های مختلف قرار دارد و امیدوار است با توجه به توافق بین‌ المللی ایران با گروه 1+5 همکاری‌های خود را با ایران گسترش دهد.

 

وی گفت: ما امیدواریم تا پیش از برداشته شدن تمامی تحریم‌های ایران، گام‌های نخست همکاری‌های خود را برداریم و معتقدیم که تشکیل کارگروه تخصصی میان ایران و ژاپن می‌تواند مسیر مدنظر دو طرف را هموار کند. ژاپن و ایران می‌توانند با گسترش همکاری‌های بخش‌های خصوصی یکدیگر در زمینه‌های زیرساختی و زیربنایی، مشاوره و سیاست‌ گذاری تجاری، اقتصادی و صنعتی با یکدیگر همکاری داشته باشند و حضور ما در ایران بیانگر تمایل و اراده ژاپن برای گسترش همکاری‌ها با ایران است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران