معادن ایران به فناوری روز جهانی نیازمندند

معادن ایران به فناوری روز جهانی نیازمندند

عضو هیات مدیره خانه معدن و نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: نبود فن آوری به روز و ماشین آلات جدید سبب افزایش هزینه ها و کاهش بهره روی در معادن شده است.

بهرام شکوری در آستانه برگزاری همایش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: معدنکاری هر کشور با دو عامل علم و فناوری و تجهیزات و ماشین آلات، با دیگر کشورها مقایسه می شود از همین رو هر جا که در این عوامل نقصانی وجود داشته باشد رکود و افت در فعالیت معدنکاری را در پی می آورد.
این عضو هیات مدیره خانه معدن ایران ادامه داد: در سالهایگذشته بخش معدن ایران از حیث فناوری با جامعه جهانی کمتر همراه بوده است و این مسئله در بخش های مختلف عملیات معدنی اعم از اکتشاف، استخراج و فراوری نمود داشته و به خودی خود سبب افزایش هزینه ها و کاهش بازدهی در راندمان و بهره وری شده است.
به گفته وی در بسیاری از موارد دیده شده که عدم امکان دسترسی به انواع ماشین آلات سبب محدود شدن گزینه های فنی شده که به طور مثال این مسئله سبب نقض برخی از اساسی ترین قواعد حمل و نقل در معادن روباز شده است.
مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین با مقایسه معدنکاری ایران و جهان گفت: در معدنکاری نوین ارتباط سه دستگاه در معادن روباز از اهمیت خاصی برخوردار است و به آن مثلث طلایی ماشین آلات اصلی معدن گفته می شود که در راس آن سیستم بارگیری و در دو راس دیگر سیستم حفاری و سیستم باربری قرار دارد.
وی افزود: ارتباط رئوس این مثلث باهم از لحاظ ظرفیت و حجم در طراحی معدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در معادن کشورهای مطرح معدنی ارتباط این ماشین آلات با دقت خاصی بررسی می شود و طراحان و مدیران معادن حساسیت بالایی نسبت به کوچکترین عدم تناسبی در نسبت های این مثلث دارند.
شکوری در عین حال یادآور شد:‌ یکی دیگر از مواردی که در معادن ایران بدان کم توجه می شود رعایت قوانین تطبیق ماشین آلات با شرایط استخراجی معدن است. به طوری که در کشور ما تنها راهکار حمل و نقل در معادن روباز استفاده از سیستم تراک و شاول است، در حالی که امروزه در شرکت های معتبر معدنکاری کارشناسان به دنبال راهکارهای ثانویه برای کاهش هزینه های حمل و نقل در معادن روباز هستند.
وی ادامه داد: با توجه به استانداردهای جهانی فاصله بهینه سیستم حمل توسط دامپ تراکها نباید از 5کیلومتر تجاوز نماید و با افزایش عمق در معدنکاری جلوگیری از این معضل کاری دشوار است، اما روش های نوین حمل و نقل مانند آسانسورهای عظیم الجثه برای حمل تراکها و تغییر در روش حمل مواد مانند استفاده از تسمه نقاله ها و نوارهای نقاله می تواند تا حد زیادی از این معضل جلوگیری کند. علاوه بر این بکارگیری ماشین آلات عظیم الجثه بارگیری که از سیستم های معدنکاری پیوسته استفاده می کنند نیز در این راه موثر است.
وی با بیان اینکه امروزه کشورهای مطرح معدنی در دنیا به دنبال استخراج ذخایر با احجام کم می روند گفت: با کمک روش های استخراج نوین مانند Solution Mining کوچکترین و باریک ترین ذخایر را نیز استخراج می کنند. روش های لیچینگ برجا نیز نمونه هایی از روشهای نوین فراوری است که در کشور ما برای استخراج ثانویه از سنگ های مس در چند سال اخیر متداول شده است.
شکوری در عین حال گفت: عملیات تکمیلی در چند سال اخیر رشد خوبی در کشورمان داشته و موجب افزایش راندمان در تولید معادن شده است که نمونه هایی از این عملیات شامل نقشه برداری، کاربرد ابزار دقیق در معادن و سنجش و مطالعات مکانیک سنگی است اما همچنان نیازمند فناوری و تجهیزات پیشرفته هستیم.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد و معدن فوق را از پایگاه خبری ایمیدرو بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران