دبیر کمیته زغال‌ سنگ خانه معدن خبر داد

معادن زغال‌ سنگ در آستانه جذب سرمایه‌گذاران آلمانی

معادن زغال‌ سنگ در آستانه جذب سرمایه‌گذاران آلمانی

دبیر کمیته زغال‌ سنگ خانه معدن از پیشنهاد سرمایه‌ گذاران آلمانی برای ورود به شست‌وشوی زغال در یکی از کارخانه‌های بخش خصوصی خبر داد.

 

محمد مجتهد زاده اظهار کرد: یک گروه آلمانی برای عرصه شست‌ و شوی زغال معادن ایران اعلام آمادگی کرده اما فعلا این موضوع در حد پیشنهاد است و جدی نشده است.

 

او در خصوص وضعیت جذب سرمایه‌ معادن زغال‌ سنگ بخش خصوصی نیز گفت: در این سال‌ها واگذاری معادن زغال‌ سنگ از دولت به بخش خصوصی به گونه‌ای بوده که هر معدنی که دارای چرخه اقتصادی پویاتری داشته باشد به بخش خصوصی واگذار نشده و در اختیار دولت مانده است. در حال حاضر 50 درصد تولید زغال‌ سنگ کک‌ شو در ایران را 25 تا 30 معدن بخش خصوصی به بهره‌ برداری می‌رساند و 8500 نفر در این معادن بخش خصوصی که به کرمان، طبس و البرز معطوف می‌شوند، شاغل هستند.

 

دبیر کمیته زغال‌ سنگ خانه معدن افزود: دولتی‌ها هم با اینکه بزرگ‌ ترین معادن را در اختیار دارند اما با مشکلات خاص خود از نظر سرمایه‌ گذاری مواجه‌اند. قیمت تمام‌ شده تولید بخش دولتی از بخش خصوصی هم بالاتر است. این به معنای آن است که اگر اقتصادی بودن فعالیت معدنی برای بخش خصوصی با مشکل روبه‌رو است، زیرا برای معادن دولتی هم تولید زغال‌ سنگ به‌ مراتب سنگین‌ تر و سخت‌ تر تمام می‌شود.

 

او تصریح کرد: در ناحیه طبس که جزو عمده‌ ترین ذخایر زغال‌ سنگ کک‌شو کشور است، بخشی از این ذخایر را دولت استخراج می‌کند و تعدادی از معادن هم توسط بخش خصوصی اداره می‌شود که می‌توان به سرعت تولید زغال‌ سنگ را با هماهنگی دولت و بخش خصوصی توسعه داد. بررسی‌هایمان نشان داده امکانات زیربنایی مانند برق شبکه سراسری و یک خط انتقال آب برای معادن دولتی تامین شده اما معادن خصوصی از این امکانات زیربنایی بی‌بهره مانده‌اند. این از اشکالات عمده در معادن زغال‌ سنگ طبس خراسان جنوبی است.

 

مجتهدزاده در باره تامین آب و برق در معادن زغال‌ سنگ چقدر اهمیت دارد، گفت: به اندازه‌ای تامین این زیرساخت‌ها حائز اهمیت است که معادنی که به لحاظ زیرساخت تجهیز نشده‌اند، دولت باید اورژانسی امکانات زیربنایی مخصوصاً آب و برق‌ شان را فراهم کند یا تا زمانی که امکانات زیربنایی کامل در معدنی شکل نگرفته حداقلی از امکانات موجود که در اختیار دولت است با قیمت منصفانه‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

 

او افزود: یکی از ضروری‌ ترین اقدامات برای افزایش تولید زغال‌ سنگ در کشور، تامین امکانات زیربنایی برای معادن زغال‌ سنگ ناحیه طبس است. چرا که شاید در معادن کرمان و البرز این مشکل را نداشته باشیم و از قدیم امکانات زیربنایی فراهم بوده است، این در حالی است که برای معادن بخش خصوصی این امکانات وجود ندارد و از نظر اقتصاد و توسعه همین موضوع باعث شده فعالیتشان را محدود کند. یک معدن زغال‌ سنگ حتماً باید به یک منبع برق مطمئن که همان برق شبکه است متصل باشد تا بتواند به خوبی هوای معدن را تامین کند و برق ژنراتور باید جنبه اضطراری داشته باشد.

 

دبیر کمیته زغال‌ سنگ خانه معدن با اظهار تاسف گفت: اکنون در معادن بخش خصوصی ناحیه طبس به ناچار از برق ژنراتور که همان برق اضطراری است، برای تامین برق شبکه‌ شان استفاده می‌کنند که این اقدام هم از نظر ایمنی نامناسب است و هم از نظر اقتصادی، برای توسعه مانع ایجاد کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران