رفتار بومرنگی در بازار فولاد جهان

رفتار بومرنگی در بازار فولاد جهان

اعمال تعرفه‌های تجاری بین آمریکا و چین هرچند که می‌رفت به یک جنگ تمام‌عیار تجاری در دنیا تبدیل شود اما با توافقات اروپا و واشنگتن و کاهش سطوح تنش در این مناطق تا حدی تعدیل شد هرچند هنوز بین پکن و واشنگتن درگیری بر سر اعمال تعرفه‌ها ادامه دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهند با کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماه دوم سال جاری اعمال تعرفه ۲۵ درصدی روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات محصولات چینی می‌تواند در کوتاه‌مدت برای پکن خطرناک باشد؛ هرچند کارشناسان معتقدند این موضوع در میان‌مدت زیان‌های قابل توجهی برای آمریکا نیز به همراه خواهد داشت. یکی از بازارهای مهم که آمارهای جدید حکایت از تغییر مسیر آن در هفته‌های اخیر داشته و از خود سیگنال‌هایی نشان می‌دهد بازار فولاد است. طبق گزارش‌های منتشر شده در پایگاه‌های خبری فولاد چین، قیمت میلگرد قرارداد اکتبر در بورس شانگهای با حدود ۲ درصد افت روبه‌رو‌ شد و به ۴ هزار و ۱۱۱ یوآن یعنی حدود ۶۰۳ دلار در هر تن رسید. 

در این بین قیمت فولاد در روز چهارشنبه هفته گذشته و پس از اتخاذ یکسری محدودیت‌های عرضه در چین که در پی برخی سختگیری‌های زیست محیطی ایجاد شده بود به ۴ هزار و ۲۴۳ یوآن در هر تن افزایش یافت که رقمی معادل ۶۲۳ دلار است و یکی از رکوردهای مهم در بازار چین محسوب می‌شود. اما برخی کارشناسان معتقدند تنها محدودیت‌های چین نیست که روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و باید نگران تعرفه‌های تجاری موجود بود. ادوارد میر مشاور INTL FCStone در گزارش اخیر خود با اشاره به جنگ تعرفه‌ای بین چین و آمریکا می‌گوید: تا زمانی که تعرفه‌ها با وضعیت کنونی بین دو کشور ادامه یابد توانایی آسیب رساندن به رشد جهانی وجود دارد، چراکه رشد قیمتی فرصت کافی و واقعی پیدا نخواهد کرد و بازار با افت و خیزهای مقطعی و سریع روبه‌رو‌ خواهد شد و هر گونه تغییر قیمت مانند بومرنگ می‌تواند با برگشت سریع روبه‌رو‌ شود.

نگاهی به محصولات معدنی نیز نشان می‌دهد قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ هم تحت فشار قرار دارد و با روند کاهشی روبه‌رو‌ شده است. قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی در روز گذشته بیش از ۷/ ۱ درصد افت کرد و در بازار آتی در بورس کالای دالیان نیز با ۵/ ۱ درصد کاهش قیمت برای سنگ‌آهن تحویل ماه سپتامبر روبه‌رو‌ بودیم که باعث شد قیمت به ۵۰/ ۴۷۳یوآن معادل دلار در هر تن برسد. البته در بازار نقدی قیمت این محصول ۶۷ دلار و ۵۰ سنت بود. زغال سنگ کک نیز با کاهش ۲/ ۱ درصدی به قیمت هزار و ۱۷۷ یوآن رسید (۱۷۳ دلار در هر تن).

معامله‌گران در این باره می‌گویند نبرد تجاری فعلی می‌تواند تولیدات صنعتی را به خصوص در حوزه‌هایی مثل فولاد تحت تاثیر خود قرار دهد که این موضوع بازار این محصول و سایر محصولات چرخه فولاد را دستخوش تغییرات قیمتی جدی خواهد کرد. به‌عنوان مثال طبق آمارهایی که در وب‌سایت گروه صنعتی آهن و فولاد چین آمده میزان تولید روزانه فولاد این گروه حدود هزار و ۹۰۰ تن کاهش را در ۱۰ روز اول ماه گذشته تجربه کرده است. این به آن معنی است که روند کاهشی عرضه‌ها احتمالا یا شروع شده یا سیگنال‌هایی برای آغاز این دوره به بازار به زودی مخابره می‌شود که می‌تواند روی همه چرخه مذکور از جمله بازار سنگ‌آهن اثرگذار باشد.  در حوزه مصرف فولاد چین اما روز گذشته آرسلور میتال اعلام کرد تا پایان سال انتظار می‌رود این شاخص (تقاضای مصرفی) با رشد حدودا ۲ درصدی روبه‌رو‌ شود. به گفته این شرکت با رشد در بخش‌هایی مانند خودروسازی، لوازم خانگی و ماشین‌آلات صنعتی میزان مصرف فولاد در سال جاری می‌تواند با این میزان رشد روبه‌رو‌ شود. این در حالی است که میزان فروش املاک و مستغلات (رشد ۳/ ۳ درصدی) و ایجاد مسکن جدید (رشد ۸/ ۱۱ درصدی) در نیمه اول امسال با شرایط قابل توجهی روبه‌رو‌ شده و این مساله می‌تواند نقطه قوتی برای فولاد‌سازان چینی باشد.

در مقابل موسسه آهن و فولاد آمریکا اما آمارهای متفاوتی را منتشر می‌کند. بر اساس این آمارها میزان تولید فولاد در آمریکا هفته گذشته به یک میلیون و ۸۳۶ هزار تن رسیده که نسبت به هفته قبل از آن با افزایش ۲۱ هزار تنی روبه‌رو‌ شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری و تاکنون فولادسازان ایالات متحده از ۴/ ۷۶ درصد از ظرفیت تولید خود استفاده کرده باشند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۷۴ درصد بوده است که این موضوع از افزایش و بهبود ضریب بهره‌ وری در این صنعت حکایت دارد. برخی تحلیلگران معتقدند رسیدن به ظرفیت‌های بالای ۹۰ درصد برای کارخانه‌های بزرگ در آمریکا مانند کارخانه‌هایی که در اطراف دریاچه میشیگان در شمال غرب ایندیانا قرار دارند دور از ذهن نیست و به زودی این کارخانه‌ها با بالاترین قدرت به تولید می‌پردازند که این موضوع می‌تواند بر تولید کل فولاد آمریکا اثر مثبت قابل توجهی داشته باشد.

 

موسسه فولاد و آهن آمریکا در این باره می‌گوید با توجه به تعرفه‌های واردات فولاد از چین و سایر کشورها می‌توان امیدوار بود میزان تولید در این کشور تا پایان سال ۱/ ۳ درصد افزایش را تجربه کند که خبر خوبی برای فعالان این حوزه است. در آمریکا در مناطق جنوبی و غربی نیز میزان تولید فولاد در هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل از آن با افزایش روبه‌رو‌ بود (از ۴ تا ۲۰ هزار تن) که این میزان رشد در بازه سالانه می‌تواند حجم قابل توجهی را به میزان تولید فولاد آمریکا تا پایان ۲۰۱۸ اضافه کند. این مساله سنگ‌آهن را برای آمریکا با افزایش قیمت روبه‌رو‌ خواهد کرد که برای توسعه معدنی فعالان این حوزه نیز موضوع مهمی تلقی می‌شود.

در ادامه این گزارش باید بگوییم که اجرای بند ۲۳۲ قانون گسترش تجارت آمریکا که از سوی مقامات آمریکایی در دستور کار قرار گرفته اگرچه وضعیت آرامی را در این کشور ایجاد کرده اما به اذعان تحلیلگران در صنعت فولاد دنیا نابسامانی ایجاد کرده است. از زمانی که این سیاست آغاز شده قیمت فولاد در سراسر دنیا افزایش یافته و این افزایش قیمت حتی در آمریکا نیز بسیار قابل توجه است. به‌عنوان مثال از آوریل ۲۰۱۷ تاکنون قیمت برخی محصولات اصلی در شمال آمریکا تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. آمریکا در حال حاضر تعرفه‌های بیشتر را برای واردات طیف وسیعی از کالاها با محتوای فولاد وضع کرده که شامل اتومبیل و قطعات یدکی و صنعتی است. این موضوع باعث شده اقدامات تلافی‌جویانه‌ای نیز از سوی برخی شرکا در نظر گرفته شود و این موضوعات ترس از وقوع یک رکود در سراسر جهان را گسترش داده که البته علائم آن نیز نمایان است و می‌تواند کل قوانین مربوط به تجارت آزاد را در آینده نزدیک متوقف سازد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران