زغال‌سنگ و آلودگی‌های محیطی

زغال‌سنگ و آلودگی‌های محیطی

مشکلات و مضراتی که زغال‌سنگ و گازهای گلخانه‌ای در جو زمین تولید می‌کنند و آثار زیانباری که بر محیط‌زیست و گرمایش زمین دارند را قبلا شرح داده‌ایم.

 

به گزارش استیل پدیا، علاوه بر آنها، آلودگی‌های زمینی حاصل از سوختن زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها نیز در ایجاد بیماری‌های ریوی، ناراحتی‌های قلبی‌عروقی، آسم، سرطان، بیماری‌های روانی و... تاثیر‌گذار است، همچنین ریزش باران‌های اسیدی، نتیجه ورود مواد سولفوره به هواست که باعث ایجاد آلودگی‌های محیط‌زیست و منابع آبی می‌شود.


زغال‌سنگ سال‌هاست به‌عنوان یک منبع مطمئن و ارزان برای تولید انرژی مطرح است اما مصرف آن منجر به صدمه‌ها و هزینه‌های جنبی گسترده شده و یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ برای انسان‌ و محیط‌زیست بوده است.


از نظر شیمیایی در زمانی که زغال‌سنگ می‌سوزد مولکول‌های کربن شکسته می‌شود. عناصر فرعی پس از آزاد شدن و ترکیب بعضی از این مواد با اکسیژن هوا مواد مضری را تولید می‌کنند که بر سلامتی انسان‌ها و محیط‌زیست به‌ویژه در اطراف نیروگاه‌ها که غلظت این مواد بالاتر است بیشتر تاثیرگذار است.


دودهای حاصل از سوخت زغال‌سنگ حاوی آلاینده‌های سمی و فلزات سنگین است که به وسیله باد در محیط پخش شده و بخشی از آن روی زمین ته‌نشین می‌شود و بخشی به‌صورت مخلوط با هوا به‌صورت ذرات معلق باقی می‌ماند که نوع و حجم آلایندگی‌های آن به این شرح است:
فلز جیوه یک گاز فلزی سنگین است و در امریکا ۴۲درصد از این آلودگی در هوا ناشی از سوخت زغال‌سنگ است.


ورود این گاز به داخل بدن در اثر تنفس، روی اعصاب، سیستم گوارش، سیستم ایمنی بدن و رشد کودکان تاثیر مستقیم دارد.
در صورتی که یک هفتادم یک قاشق غذاخوری فلز جیوه را وارد دریاچه‌ای به سطح ۲۵هکتار و عمق متوسط ۳متر کنیم، ماهی‌های موجود در آن غیر قابل استفاده می‌شوند و در انسان تولید مسمومیت می‌کنند.


در سال ۱۳۹۳، آخرین آمارگیری درباره آلودگی‌های زمینی حاصل از سوخت زغال‌سنگ در امریکا نشان داد که در این سال سوخت زغال‌سنگ فقط در این کشور۴۵۶۷۶پوند فلز جیوه را به هوای محیط وارد کرد.
گاز اکسید گوگرد نیز در اثر ترکیب گوگرد آزاد شده از سوختن زغال‌سنگ با اکسیژن هوا، مه و دود ایجاد کرد که تنفس آن به ریه‌ها صدمه زد و موجب بیماری‌های آسم و برونشیت شد.


ترکیب آن با رطوبت هوا نیز باران‌های اسیدی ایجاد می‌کند و مزارع و منابع آب را آلوده خواهد کرد.
میزان اکسید گوگرد وارد شده به جو در اثر مصرف زغال‌سنگ در امریکا ۱/۵ میلیون تن در سال بوده است.
اکسیدهای ازت تولید شده نیز تولید دود و مه و بیماری‌های تنفسی می‌کند که میزان تولید آن در سال یاد شده در امریکا ۱/۵میلیون تن بوده است. ذرات معلق یا دوده‌ها ذرات خاکستری رنگی هستند که در خروجی نیروگاه‌ها وجود دارند، بر بیماری‌های ریوی و تشدید بیماری‌های آسم و برونشیت تاثیر دارند و موجب مرگ زودرس می‌شوند.


میزان خروجی ذرات معلق در سال در امریکا ۱۹۷۲۸۶تن بوده است. دیگر مواد سمی اندازه‌گیری شده در امریکا در سال یاد شده در اثر سوخت زغال‌سنگ شامل این موارد است: ۴۲تن سرب، ۹۳۳۲پوند کادمیوم و سایر فلزات سنگین، ۵۷۶تن مونوکسیدکربن که گازی کشنده است، ۲۲تن مواد فرار ارگانیک که تشکیل گاز ازن را می‌دهد و ۷۷۱۰۸ پوند آرسنیک که ورود آن به آب‌های آشامیدنی حتی به میزان کم نیز سرطان‌زاست.


لازم به یادآوری است که امریکا فقط ۱۰درصد مصرف جهانی زغال‌سنگ را دارد و برای سایر مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ آماری از این آلودگی‌ها منتشر نشده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران