فرار نقدینگی از فولاد به سایر حوزه‌ها

فرار نقدینگی از فولاد به سایر حوزه‌ها

آثار ایجاد رعب و وحشت در سمت تقاضای پایین‌دست حوزه فولاد به واسطه شیوه‌نامه عجیب چند روز گذشته، رونمایی شد که مسلما در روزهای آتی و همزمان با افزایش جمعیت مطلعان، بهتر خودنمایی خواهد کرد اما نکته‌ای که در این میان به ذهن متبادر می‌شود این است که شاید هدف همین بوده است.

 

به گزارش استیل پدیا، براساس شیوه‌نامه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به روسای وزارت صنعت، معدن و تجارت، متوسط دامنه نرخ میلگرد آجدار در سایزهای پایه ۱۴ تا ۳۲ در بازار و بسته به تولیدکننده آن از ۳۳۳۰ تومان تا ۳۶۰۰ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده، اعلام کرد. اگر به این دامنه فاصله‌دار، نرخ کرایه حمل تمام شده بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان را اضافه کنیم با طیف وسیعی از قیمت‌ها در محدوده ۳۳۸۰ تا ۳۷۰۰ تومان روبه‌رو خواهیم شد؛ از طرفی مشخص نیست با در نظر گرفتن دامنه وسیع قیمت‌ها، دولت با چه منطق و استدلالی نسبت به دستور ناظران خود به اتحادیه‌های صنف آهن، مبنی بر فروش میلگرد آجدار و تیرآهن با نرخ تمام شده ۳۴۵۰ تومان در سطح خرد و انتهایی زنجیره تامین یا آهن‌فروشان، اقدام کرده است.

 

تکلیف محصول کارخانه‌هایی که میلگرد آجدار تولیدی آنها در بازار بالاتر از نرخ مصوب دولت عرضه می‌شود، چه خواهد شد و با کدام استدلال، آهن‌فروش، میلگرد آجدار ۳۴۰۰ تومانی یا بالاتر را خریداری کرده و با پرداخت کرایه حمل آن به انبار، اقدام به توزیع کند؟ در واقع به‌نظر می‌رسد ناظران دولتی در صدور این شیوه‌نامه خیلی به جزییات آن توجه نکرده‌‌اند و برای آنها مهم نبوده است؛ به‌نظر می‌رسد قصد آنها در مرحله نخست، این بوده که با ایجاد ترس از خرید در زنجیره‌های پایین‌دست موجبات کاهش تقاضای کاذب را فراهم آورند بدون آنکه به عواقب جانبی آن توجه کنند.

 

به نظر می‌رسد منطق پشت این سناریو این است که هر مانعی که بتواند موجبات عقب‌نشینی تقاضای هیجانی در بازار فولاد و در سمت تقاضای پایین‌دست را فراهم کند، کمک زیادی به کنترل بازار و کاهش انباشت کالا در انبارها خواهد کرد. بازار کالای فولاد بنا بر ماهیت آشکار، حجیم و نیز جابه‌جایی مشکل محصولات آن برخلاف بازارهای پیچیده‌ای مثل دلار و طلا که به راحتی ناپدید می‌شوند؛ به طور کامل شفاف است؛ بنابراین اگر قرار باشد دولت حوزه آهن‌فروشان و بازار خرده‌ فروشان را به‌عنوان هدف در فشار روانی قرار دهد؛ نقدینگی به‌طور خودکار از این بازار فاصله گرفته و به سراغ سایر بازارهای کالایی خواهد رفت. به‌نظر می‌رسد این موضوع به همین سادگی و راحتی‌ها ختم به خیر نخواهد شد؛ هر تصمیم ناشیانه و کارشناسی‌نشده‌ای که در سطح کلان اقتصادی به زنجیره‌های پایین‌دست ابلاغ می‌شود؛ پیامدهایی دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران