کفه سنگین‌تر ریزش در بازار فولاد؟

کفه سنگین‌تر ریزش در بازار فولاد؟

بازار فولاد در هفته گذشته پس از پشت سر گذاشتن مسیری افزایشی به نقطه ثبات نسبی رسید تا نشان دهد این بازار هنوز در تصمیم‌گیری به شرایط پایداری نرسیده و همچنان در حال آزمون و خطای شرایط فعلی است که تحت تاثیر عواملی همچون روند بازارهای سکه و دلار و شمش است تا به یک وضعیت پایدار دست پیدا کند.

 

به گزارش استیل پدیا، از نظری دیگر رفتار بازار فولاد را می‌توان به نسبت بقیه بازارهای کالایی «عاقلانه» تفسیر کرد، در این ‌باره به نسبت بقیه بازارهای کالایی مختلف که اغلب آنها در یک «ثبات نسبی» و «تمایل به افت قیمت‌ها» هستند، بازار فولاد سریع‌تر عمل کرده و با یک روند منطقی‌تر رفتار کرده است؛ به این معنا که داده‌هایی که بر بازارها با یک فاز تغییر خودنمایی می‌کرده در بازار فولاد پیش‌خور شده و زودتر اثر خود را نشان داده است، به‌عنوان مثال در حال حاضر قیمت سکه و دلار وارد فاز افزایشی شده، این افزایش در حالی است که تاثیرپذیری از آن در روزهای قبل در بازار فولاد محقق شده بود، تا جایی که در حال حاضر به رغم این شرایط بازار فولاد به یک ثبات نسبی نرخ رسیده است. 

فعالان بازار فولاد در این باره بر این باورند: «ثبات نسبی نرخ در بازار فولاد بعد از یک رشد نرخ خیلی هم دور از ذهن نیست ولی با توجه به ضعف تقاضا در بازار شمش، احتمال کاهش قیمت این محصول وجود دارد که این عامل خود بهترین محرک برای افت قیمت فولاد به شمار می‌رود.»

 با توجه به شرایط فعلی این ذهنیت در حال حاضر وجود دارد که رشد قیمت سکه و دلار به التهاب و تغییر فاز روانی بازار منتهی شود و باز هم یک نوسان افزایشی را به بازار تزریق کند.

پیش‌خور قیمت چگونه رخ داد؟

بازار فولاد با توجه به مواردی که قبل از این به آن اشاره شد و «پیش‌خور کردن» بعضی داده‌ها دیگر پتانسیل قبلی را ندارد و در حال حاضر نمی‌توان گفت وارد یک فاز ثبات، بلکه وارد یک فاز «نگرانی از افت» قیمت شده،‌ یعنی برخی از تکانه‌های افت نرخ در این بازار آن‌قدر جدی است که بقیه معامله‌گران در بازار را هم به کاهش قیمت‌ها و افزایش حجم فروش تحریک می‌کند. این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت قراضه هنوز به نسبت بالا است، بنابراین شمش فضای زیادی برای کاهش نرخ ندارد،‌ اما اگر همین شرایط فعلی و پایین بودن محرک‌های تاثیرگذار بر بازار فولاد مانند قیمت دلار (در بازه‌های بالاتر از ۷۵۰۰تومان) را هم در نظر بگیریم باید بگوییم این توانمندی که بازار فولاد را به سمت افزایش نرخ سوق دهد وجود ندارد.

 نبود توانایی با این پیش‌فرض مطرح می‌شود که در هفته گذشته بازار فولاد روزهای سختی را از نظر نوسان قیمتی تجربه کرده است. هنوز موجودی انبارها در بازارهای فولاد زیاد است، تقاضای موثر به معنای واقعی و در حد انتظار وجود ندارد و واسطه‌گری،‌ ترسناک به نظر می‌رسد اما به چه دلیل؟ چون قیمت‌ها در بازار فولاد بالا است و این روند احتمال ریزش قیمت‌ها را به نسبت رشد نرخ جهشی ترسیم می‌کند. همین ویژگی در بازار فولاد است که باعث شده خرید به ندرت و بعضا با نگرانی صورت گیرد. در واقع معامله‌گران در بازار حال ‌حاضر فولاد سعی می‌کنند خودشان را در حاشیه امنی از نظر معاملاتی قرار دهند، بنابراین پتانسیل افت نرخ به‌صورت بنیادی و در شرایط فعلی بیش از رشد قیمت‌هاست، ولی در کنار آن تکانه‌های قیمت سکه و دلار هم می‌تواند در بازار موثر باشد.

بازارهای جهانی

روند قیمتی غالب در بازارهای جهانی به دلیل اینکه کاهشی است و خبر خاصی هم از بهبود بازار مخابره نشده نمی‌تواند شرایط امیدوار‌کننده‌ای را از نظر تقویت بازار مخابره کند. به احتمال قوی در روزهای آینده و خصوصا ابتدای هفته بعد شاهد یک روند کاهشی در بازار فولاد خواهیم بود، اما باز هم به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مهم‌ترین چراغ راهنمای بازار فولاد قیمت شمش باشد، نه قیمت دلار و سکه.

در واقع دلیل این موضوع را در هفته‌ای که گذشت باید جست‌وجو کنیم، چراکه بحث التهاب در این بازار در هفته گذشته خنثی شده است. کارشناسان بازارهای جهانی فولاد بر این باورند اگر بخواهیم به تاثیر روند بازارهای جهانی آهن‌آلات روی بازار کنونی آن بپردازیم، با کمی اغماض باید روند آن را بی‌اثر معرفی کنیم، در توجیه و توضیح این روند باید گفت، درست است که اختلاف نرخ و نوسان قیمت دلار در این بازار تاثیرگذار است اما به جز بخش شمش و اسلب در بخش فولاد خیلی جهانی نشده‌ایم، این در حالی است که کشور در زمینه شمش و اسلب از عرضه‌‌کننده‌های مهم در دنیا به شمار می‌رود. این روند به باور کارشناسان نیازمند تغییر است، به‌طوری‌که بهتر این است که در این زمینه به سمت محصول نهایی حرکت کرد که البته به بار نشستن این روند هم اما و اگرهای خاص خودش را دارد.‌

در ادامه روندی که در بازارهای جهانی در حال خودنمایی است،‌ میل به کاهش قیمت است، به‌طوری‌که در این باره قیمت نفت و اکثر فلزات در بازارهای جهانی روندی کاهشی دارد، از سوی دیگر قیمت سنگ‌آهن و قراضه هم هنوز به اندازه‌ای افزایش پیدا نکرده که از بازار فولاد حمایت کند و از سوی دیگر تقاضای بین‌المللی هم کم است. موضوع جهانی دیگر درخصوص بازارهای شرق آسیا است، چنانچه در حال حاضر در این بازارها شاهد باران‌‌های موسمی هستیم که در روزهای گرم سال رخ می‌دهد و این شرایط تقاضا برای محصولات فولادی (به‌خصوص محصولات ساختمانی) را به شدت کاهش می‌دهد، اما در کنار این روند بعضا تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه، به منظور ایجاد سرپناه را افزایش می‌دهد. این شرایط کلی در کنار ضعف تقاضا در بازارهای بین‌المللی باعث شده که یک روند کاهشی قیمت فولاد در بازارهای جهانی ثبت شود،‌ البته به این دلیل که در هفته‌های گذشته شاهد یک رشد قیمتی بوده‌ایم، عقب‌نشینی قیمت فولاد در این بازارها خیلی هم غیر‌منطقی نیست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران