ثبات شکننده در بازار فولاد

ثبات شکننده در بازار فولاد

فاز کاهش نرخ در بازارهای فولادی که پیش از این، از آن به عنوان فاز «تعدیل و تثبیت» یاد شده بود در حال حاضر در این بازارها در حال رخ‌نمایی است، در واقع فاز کاهش نرخ بعد از یک دوره سه هفته‌ای افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد در شرایطی رخ می‌دهد که این بازار پیش از این از مجموعه‌ای از عوامل روانی، واقعی و غیرواقعی (بازارسازی) در مسیر شدت‌گیری قیمت‌ها بهره گرفته بود که پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در گزارش‌های قبلی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

تجربه‌های صریح قرینگی در بازار

به گزارش استیل پدیا، بازار فولاد در روزهای گذشته شاهد کاهش جدی قیمت‌ها بود، تا جایی که برخی انواع مصنوعات فولادی مخصوصا میلگرد ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افت قیمت را در هر کیلو تجربه کردند، یعنی این بازار از سقف قیمت تا کف نرخ تا به الان تقریبا به میزان ۳۰۰ تومان افت قیمت را از سرگذرانده است. این شرایط در وضعیتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به روند افزایشی قیمت‌ها هم در این بازار باید توجه نشان داد، جنس روال افزایش نرخ پیشین در سه هفته گذشته، با روال عمومی افزایش نرخ در دوره‌های افزایشی قبل متفاوت بود؛‌ به این معنا که در ابتدا با یک جریان «افزایش قیمت شتابی» در بازار مواجه شدیم، پس از آن یک روند «تعدیل و تثبیت مقطعی» ایجاد شد و در روند فعالیت بازار وقفه افتاد ولی پس از آن باز هم شاهد راند دوم افزایش نرخ بود.

 

اگر در حال حاضر بخواهیم روند کاهشی را هم رصد کنیم،‌ هیچ بعید نیست که دقیقا قرینه شرایط قبلی تجربه شود؛ یعنی «دوگام رشد قیمت‌ها» در بازار فعلی هم به دو گام «کاهش نرخ» تبدیل شود، به‌طوری‌که بازار یک روند «کاهش قیمت» داشته باشد و بعد از آن یک «ثبات مقطعی» و در پله بعدی یک کاهش نرخ دیگر. این اتفاق شاید برای بازار فولاد یک مقدار عجیب باشد، چرا که این شرایط را در گذشته به این صراحت و قرینگی تجربه نکرده بود.

تغییر سیگنال‌های قیمتی در بازار

اتفاقاتی که در حال حاضر در بازار در حال رخ دادن است، با گذشته این بازار تفاوت جدی دارد، کارشناسان بازار فولاد در مقابل فعالان این بازار بر این باورند در روزهای گذشته هجمه نقدینگی وجود داشت که به رشد قیمت‌ها منجر شد، اما در مرحله بعد ‌فاز روانی افزایش نرخ، افزایش قیمت دلار و تقویت صادرات نیز در این بازار به کمک آمد ولی در حال حاضر در شرایطی هستیم که تمامی این سیگنال‌ها تغییر کرده است. در سه روز گذشته سختگیری‌های وزارت صنعت بر «مسیر صادرات و الزام صادرات از مسیر تولیدکننده اصلی یا نماینده آنها» یک وقفه قیمتی را در بازار ایجاد کرده که البته این یکی از دلایل تغییر سیگنال در بازار بود.

 

یعنی با کاهش جذابیت صادرات، بخش جذابی از تقاضای داخلی حذف شد، یعنی محموله‌هایی که از بازار داخلی به عراق،‌ افغانستان یا کشورهای دیگر صادر می‌شد، با دشواری بیشتری روبه‌رو‌ شده و به نوعی از جذابیت آنها کاسته شده، از طرف دیگر بازار فولاد ممکن است کاهش قیمت دلار را در پیش‌رو داشته باشد که در حال حاضر در گام‌های نخست این کاهش قرار دارد، اما عدم رشد قیمت دلار به اندازه کافی برای بازار جذاب نبوده بنابراین ممکن است باعث شود شاهد تداوم ورود نقدینگی به این بازار نباشیم. در مورد بازار سکه این وضع شدیدتر است به این دلیل که کاهش قیمت‌های جهانی را داریم این دو سیگنال،‌ یعنی عدم رشد قیمت دلار و کاهش قیمت سکه، لیدر جریان روانی در بازارهای کالایی می‌شوند و فولاد هم یکی از اجزای بازارهای کالایی است. در این شرایط جریان افزایشی قیمت‌ها بر پایه هیجان خرید و ورود نقدینگی در شرایط فعلی بازار فولاد نه تنها متوقف شده، بلکه معکوس شده است و این شرایط می‌تواند تاثیر مهمی در بازار داشته باشد.

نقش موجودی انبارها در شرایط فعلی

فعالان بازار فولاد بر این باورند موجودی انبارها در شرایط کنونی بسیار بالا است،‌ تا زمانی هم که التهاب و دگرگونی‌های روانی وجود نداشته باشد می‌توانیم واقعیت‌های بازار را شفاف‌تر دیده و رصد کنیم،‌ یعنی اگر در گذشته روند عرضه و تقاضا به سمت برتری تقاضا و رشد قیمت‌ها به کمک جو روانی، التهاب و هیجان قیمتی بوده در حال حاضر این روند تغییر مسیر داده و عکس شده است. با حذف دلهره رشد نرخ و جو روانی، واقعیت‌های قیمت در حال خودنمایی هستند، در این شرایط،‌ فروشنده‌ها تازه می‌فهمند که آرام‌آرام در حال وارد شدن به فاز زیان هستند، این ورود به فاز زیان باعث می‌شود که یا از سود مقطعی که تا الان به دست آورده‌اند بخواهند استفاده کنند و به نوعی برای سود حاصله خود حاشیه امن بسازند و از این طریق درآمدزایی کوچکی برای خودشان ایجاد کنند یا در حالت دوم که جدی‌تر هم است، از فروش خودداری کنند، در این شرایط این موضوع مطرح می‌شود که قیمت جنس در حال سرازیری به «فاز زیان‌دهی» است. این شرایط در هر دو حال خودنمایی می‌کند، در حال حاضر بازار در دو گام، رشد داشته و یک اتفاق جالبی که در روزهای اخیر در بازار فولاد رخ‌نمایی می‌کند این است که شتاب کاهش قیمت شمش به شدت محدود شده است، یعنی قیمت شمش دیگر کشش کاهش قیمت را ندارد، بنابراین بازار در این شرایط در حال مقاومت است ولی به چند دلیل:

۱- بالا بودن قیمت قراضه

۲- پایین بودن عرضه قراضه

۳- بالا بودن نسبی حجم تولید در واحدهای شمشی

۴-اما و اگرهای بحث آهن اسفنجی که البته خیلی عمیق نیست.

 

این شرایط در کنار خوش بینی‌های رونق مجدد صادرات این دفعه از بستر صادرکننده اصلی یعنی تولید‌کننده، می‌تواند بخشی از تزریق کالای بازار داخلی را محدود کند، ولی مهم‌ترین حالت در این وضعیت مقاومت تولیدکننده‌های واحدهای نوردی است، به این دلیل که چون قیمت شمش کاهش پیدا نکرده یا شتاب کاهش آن محدود است، واحدهای نوردی دیگر تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ها ندارند و به اصطلاح در برابر بازار و افت قیمت‌ها موضع‌گیری می‌کنند. همین شرایط باعث می‌شود یک وقفه زمانی در روند کاهش قیمت‌ها ایجاد شود، این به آن معنا است که از این به بعد باید شاهد و منتظر کاهش شتاب افت قیمت‌ها و بازاری با شرایط شکننده باثبات باشیم.  در این شرایط باز هم رقابت منفی و فروش از انبار روند کاهشی را ادامه می‌دهد اما از شتاب قبلی فاصله می‌گیرد،‌ این شرایط آخر بازار فولاد نیست به این معنا که این تثبیت موقتی است و در حال حاضر بازار در اوایل این فاز قرار دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران