عضو کمیته معدن مجلس شورای اسلامی

عده‌ای از بحران سازی برای معادن نفع می‌برند

عده‌ای از بحران سازی برای معادن نفع می‌برند

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مشکلات چادرملو و حق انتفاع باید در فضای کارشناسی بررسی شود، گفت: متاسفانه مشکلات این معادن را به عرصه رسانه ها می کشانند و در برخی فضاهای رسانه ای حاشیه سازی می کنند.

 

داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه معادن چادرملو و گل گهر بابت حق انتفاع به دولت بدهی دارند گفت: این بدهی قانون مصوب است و باید هم پرداخت شود و هیچ راهی برای نپرداختن وجود ندارد.

 

وی با اشاره به جلساتی که بین مدیران چادرملو و اعضای کمیته معدن و در حضور ابوترابی نایب رییس اول مجلس برگزار شده است گفت: در مورد حق انتفاع صحبت های بسیار شد اما این معدن هم مشکلات خاص خودش را دارد. یک زمان صحبت سر این بود که باید بپردازند یا نپردازند. اما امروز سوال بر سر این است که چرا حق انتفاع را نپرداخته اند.

 

نماینده سروستان با اشاره به اینکه بحران مربوط به همه معادن سنگ آهن است، گفت: در سال گذشته حقوق دولتی بسیاری از معادن دیگر هم پرداخت نشده است. شرایط اقتصادی کشور شرایط خاصی بوده و قیمت سنگ آهن در دنیا به شدت کاهش پیدا کرد.

 

وی با یاد آوری اینکه درگذشته قیمت سنگ آهن به 140 دلار هم رسید گفت: اکنون قیمت سنگ آهن در مرز 50 دلار است و متاسفانه در سالهای 93 و 94 قیمت سنگ آهن به همین میزان کم بوده است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه مدیران چادرملو مشکلات بسیاری دارند گفت: اکنون این معدن بیش از یک هزار میلیارد تومان از فولاد سازی ها طلب دارند. سوال ما از آنهایی که بر این معادن فشار می آورند این است که آیا می خواهید معدن را تعطیل کنیم و هزاران کارگر را بیکار کنیم؟ آیا راهکاری سراغ دارید که از حساب فولادسازان برداشت شود؟

 

وی با تاکید بر اینکه عدد و رقم حق انتفاع مشخص است گفت: اینکه به صورت دیرکرد پرداخت می شود، به دلیل مشکلات اقتصادی کشور است. اکنون بزرگترین معادن سنگ آهن کشور چادرملو، سنگ آهن و سنگان است که سنگان به صورت کامل دولتی است و این دو معدن هم  از سوی بخش خصوصی اداره می شود.

 

رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با تاکید چندین باره بر پرداخت حق انتفاع، افزود: اینکه بخواهیم در این شرایط نامناسب اقتصادی به این دو معدن فشار بیاوریم به نفع مردم و مملکت نیست. و بحران چادرملو و گل گهر به معنای بحران برای بخشی از اقتصاد کشور است.

 

وی با تاکید بر اینکه مشکلات چادرملو و حق انتفاع باید در فضای کارشناسی بررسی شود، گفت: متاسفانه مشکلات این معادن را به عرصه رسانه ها می کشانند و در برخی فضاهای رسانه ای حاشیه سازی می کنند.

 

اسماعیلی با انتقاد از غرض ورزی برخی رسانه ها گفت: برخی از رسانه ها گویا بنا را بر این گذاشته اند که فرصتهای شغلی معادن را به نابودی بکشانند و می بینیم که معادن بزرگی مانند چادرملو و گل گهر مورد هجمه غیر منطقی رسانه ها قرار گرفته اند.

 

وی با اشاره به نمونه هایی از رسانه های مغرض گفت: سایتی به نام صدای صنعت با نام اتاق شیشه ای دایم با من تماس می گرفت که در مورد چادرملو صحبت کنم و چون اطلاعاتم در مورد سوالات خبرنگار این سایت ناقص بود، به وقت دیگری موکول می کردم تا آنکه اطلاعاتم را کامل کردم و اتاق شیشه ای مصاحبه ای با من انجام داد و من هم صحبت هایم را کردم. اما با کمال تاسف هیچکدام از گفته های مرا منتشر نکردند. زیرا به خواسته آنها صحبت نکرده بودم.

 

رییس کمیته معدن مجلس با تاکید بر اینکه صحبت های من کارشناسی و دقیق بود گفت: به آن خبرنگار گفتم که باید تمام مطالب مرا کامل کار کند و تمام مشکلات چادرملو را توضیح دادم و شرایط اقتصادی را نیز تشریح کردم. اما با کمال تاسف یک کلمه از اظهارات مرا منتشر نکردند.

 

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار اتاق شیشه ای انتظار داشت علیه معدن اتهاماتی را وارد کنم گفت: اظهارات من کارشناسی و با اسناد و مدارک بود اما وقتی صحبت های اولیه مرا منتشر نکردند، برای بار دیگری که تماس گرفتند، اعلام کردم که اول مصاحبه اول مرا منتشر کنند تا بعد به سوالات آنان پاسخ بدهم که متاسفانه هرگز این کار را نکردند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران