پتانسیل 8 درصدی ریزش بهای شمش

پتانسیل 8 درصدی ریزش بهای شمش

شمش فولاد به‌ عنوان ماده اولیه تولید محصولات فولادی طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی را پشت‌ سر گذاشته است؛ نوساناتی که گاه قیمت این ماده فولادی را افزایش و روز دیگر آن را کاهش داده است. بررسی قیمت شمش طی نزدیک به چهار سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت این کالا در خرداد ماه سال 92، با قیمت 1950 تومان بالاترین نرخ را تجربه کرده است.

 

این قیمت در شرایطی برای شمش فولاد وجود داشت که در آن سال‌ پروژه‌های عمرانی کشور با تحرک بیشتری همراه بودند. اما با گذشت نزدیک به دو سال از رکود در پروژه‌های عمرانی، قیمت شمش فولاد حالا روی 1150 تومان قرار دارد که به عقیده کارشناسان می‌تواند کف قیمت باشد. به عقیده کارشناسان روند نزولی قیمت شمش فولاد (که بعد از اوج گرفتن قیمت‌ها در سال 92) که از نیمه دوم سال 93 آغاز شده و تا‌کنون ادامه دارد، می‌تواند دلایل داخلی و خارجی متفاوتی داشته باشد.

 

به این ترتیب نگاهی به قیمت فوب شمش فولاد در کشورهای حاشیه دریای سیاه نشان می‌دهد که از نزدیک به سه سال گذشته تا‌کنون قیمت‌ها بعد از تجربه دوره‌هایی از رشد قیمت، در حال تجربه روندی کاهشی هستند، بنابراین طی سال‌های یاد شده کاهش قیمت جهانی شمش در حالی بازار داخلی را تحت‌تاثیر خود قرار داده است که رکود در پروژه‌های عمرانی کشور و افت شدید تقاضا در پی آن نیز به‌ عنوان دلایل داخلی، تاثیرات چشمگیری بر کاهش قیمت‌ شمش داشته است.

 

اما مقایسه بیشترین و کمترین قیمت شمش فولاد از نزدیک به چهار سال گذشته تا‌کنون می‌تواند دو نتیجه‌ گیری متفاوت به همراه داشته باشد. با توجه به اجرای دو دوره از قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از زمانی که قیمت فولاد در بهار 91 در اوج قرار گرفت، می‌توان نتیجه گرفت که حالا تولید کنندگان شمش با کمترین حاشیه سود مشغول تولید هستند؛ چراکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های تولید را در شرایطی که قیمت‌ها پیوسته روندی نزولی داشته‌اند، با افزایش همراه کرده است.

 

افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی در نتیجه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کنار رشد هزینه نیروی انسانی در هر سال می‌تواند سناریوی تولید زیان‌ده را پررنگ‌تر کند. اما این سناریو در حالی وجود دارد و تولید کنندگان فولاد نیز هرازچندگاهی به آن اشاره می‌کنند که نتیجه‌ گیری دوم خودنمایی می‌کند. دومین نتیجه‌ گیری از روند تغییرات قیمت شمش فولاد این نکته را به دست می‌دهد که قیمت‌ بالای شمش فولاد در دو تا سه سال گذشته، با توجه به رونقی که بازار و تقاضا داشته، قیمتی حبابی بوده است. این نتیجه‌ گیری به این معناست که حالا که ظاهرا قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند، حباب قیمت شمش فولاد تخلیه شده و قیمت‌ها به نوعی واقعی شده‌اند.

 

قیمت شمش فولاد در آخرین تحولی که شاهد بود، در روزهایی که کارشناسان قیمت‌ها را در کف ارزیابی می‌کردند، با تخفیف 50 تومانی فولاد خوزستان به‌ عنوان تولید کننده عمده شمش در کشور همراه شد و به قیمت 1150 تومان رسید. روند کاهشی قیمت شمش فولاد در بازار داخلی در حالی است که تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی نیز کاهشی است. روند یاد شده از سیاست چین برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها ناشی می‌شود.

 

چین در حالی سیاست کاهش قیمت‌ها را در پیش گرفته که قیمت جهانی مواد اولیه مانند سنگ‌ آهن نیز با کاهش چشمگیری همراه است. در حال حاضر قیمت فوب شمش در کشورهای حاشیه دریای سیاه در محدوده 320 دلار است، این در حالی است که شمش در سال‌های 2013 و 2014 قیمت‌های 510 و 515 دلار را نیز تجربه کرده است.

 

بازگشت قیمت‌ها به فروردین 91

 

نگاهی به روند تغییر قیمت شمش فولاد در سال 91 نشان می‌دهد که شمش کمترین قیمت خود را در اردیبهشت این سال تجربه کرده است. شمش فولاد در اردیبهشت 91 به قیمت 1070 تومان رسید و پس از آن از ابتدای تابستان آرام آرام اوج گرفت تا جایی که قیمت 1700 تومان را نیز پشت سر گذاشت و به 1900 تومان رسید. این شرایط در حالی در آن سال‌ وجود داشته که حالا نیز پیش‌ بینی کارشناسان از روند قیمت شمش تا انتهای امسال کف قیمتی 1070 یا 1080 تومان است.

 

بر این اساس کارشناسان عقیده دارند در بدبینانه‌ ترین حالت ممکن است قیمت شمش با کاهش 7 تا 8 درصدی همراه شود. آنطور که مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید می‌گوید این قیمت‌ کمترین قیمتی است که با توجه به هزینه تمام شده تولید شمش در کارخانه می‌تواند وجود داشته باشد. علی‌ اصغر بهرامی در ادامه می‌گوید: اگرچه به نظر می‌رسد قیمت شمش فولاد به کف خود رسیده است اما تا سقف 8 درصد دیگر نیز می‌تواند ریزش داشته باشد که در این صورت قیمت شمش به 1070 تومان خواهد رسید.

 

این فعال بورس کالا در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌ بینی‌ها در ابتدای سال 93 رسیدن قیمت شمش به محدوده 1100 تومان در انتهای این سال بوده است، این اتفاق با چند ماه تاخیر در سال جاری رخ داد. به این ترتیب بررسی قیمت‌ها در سال 93 نشان می‌دهد که قیمت شمش در این سال مقاومت بیشتری در مقابل نوسانات از خود نشان داده است و از بیشترین حالت که هزار و 780 تومان بوده است به قیمت 1450 به‌ عنوان پایین‌ ترین قیمت رسید. این در حالی است که درست چند ماه پس از پایان سال 93 و با ورود به سال 94، قیمت شمش در بازار آزاد از 1300 تومان در فروردین ماه به 1250 تومان در مرداد ماه گذشته رسید.

 

به این ترتیب با توجه به قیمت تمام شده تولید شمش در صورت‌های مالی، پیش‌ بینی بهرامی از قیمت شمش در نیمه دوم سال جاری در حالتی خوش‌ بینانه باقی ماندن روی 1150 تومان و در بدبینانه‌ ترین حالت نیز رسیدن به قیمت 1070 تومان است. این پیش‌ بینی برای قیمت شمش با توجه به نوسانات گذشته در حالی وجود دارد که از سویی این احتمال نیز وجود دارد که با تغییر فضای روانی در چند ماه پایانی سال، خرید سلف با تقاضای بیشتری همراه شود.

 

این احتمال در حالی وجود دارد که کارشناسان عقیده دارند ممکن است با اعلام بودجه طرح‌های عمرانی در پاییز، تمایل بازار به خرید بیش از گذشته تحریک شده و بنابراین قیمت‌ها با رشد همراه شوند. با تمام این تفاسیر کارشناسان عقیده دارند بهترین زمان برای پیش‌ بینی آینده قیمت‌ها در بازار شمش فولاد، زمانی است که تکلیف بودجه پروژه‌های عمرانی روشن شده باشد. حال باید دید سیاست‌های آینده دولت در رابطه با پروژه‌های عمرانی و همچنین وضع تعرفه برای واردات کالاهای فولادی، بازار شمش فولاد را چگونه تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

- سارا مالکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران