خوشبینی بازاری‌ها به صعود قیمت مس و روی

احتمال تخفیف ویژه آلومینیوم‌ سازان در بازار

احتمال تخفیف ویژه آلومینیوم‌ سازان در بازار

در حالی مس، آلومینیوم، سرب و روی به کف قیمت خود در بازار رسیده‌اند که تحلیلگران نسبت به صعود قیمت مس و روی خوشبین‌تر هستند.

 

افت قیمت بسیاری از فلزات در حالی بازار فلزات را با رکود مواجه کرده که فعالان بازار دلیل این کاهش قیمت‌ها را میزان تقاضا و عرضه همچنین وضعیت اقتصادی چین می‌دانند. بررسی‌ها از بازار فلزات حاکی از آن است که قیمت آلومینیوم، سرب و مس در یک ماه گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. به طوری که قیمت آلومینیوم در ابتدای مردادماه سال جاری هر تن 1610.5 دلار بوده که پس از یک ماه با 4.12 درصد کاهش قیمت به 1544 دلار رسیده است. در همین مدت زمان هر تن سرب 1750 دلار قیمت داشته که طی یک ماه با 2.48 درصد کاهش قیمت به 1706.5 دلار رسیده و مس نیز در روزهای آغازین مردادماه هر تن 5350.5 دلار بوده که حال قیمت هر تن مس به 5060.5 دلار کاهش یافته است.

 

این در حالی است که فعالان بازار عمده دلیل افت قیمت فلزات را جولان فلزات وارداتی در بازار، سیاست‌ گذاری اقتصادی چین و کاهش قیمت در بازار جهانی عنوان می‌کنند. در همین راستا مشاور فروش شرکت آلومینیوم درباره علت کاهش قیمت آلومینیوم گفت: از اوایل سال 94 قمیت آلومینیوم روند نزولی به خود گرفته و می‌توان گفت مهم ترین علت کاهش قیمت آلومینیوم اقتصاد چین است.

 

تغییر فرمول محاسبه فروش آلومینیوم

 
این تحلیلگر بازار با بیان اینکه نوسانات قیمت فلزات در بازار جهانی بازار ایران هم درگیر کرده است، گفت: در گذشته چین تولید کننده بزرگی در زمینه آلومینیوم بود، اما در حال حاضر چین خریدار محصولات آلومینیوم شده و با رکود اقتصادی که در این کشور است، خرید آلومینیوم کاهش پیدا کرده و این دلیلی برای افت قیمت این فلز شده است. با کاهش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی، بازار ایران هم تاثیر پذیرفت. به طوری که فرمول فروش قیمت آلومینیوم هم در ایران نیز تغییر کرده و این اتفاق جدیدی در بازار است. میانگین قیمت پنج روز ال ام ای به علاوه 250 پریمیوم ضربدر 95 درصد قیمت دلار آزاد است. به نظرم بکارگرفتن این فرمول یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت آلومینیوم در ایران شده است.

 

این در حالی است که پیش‌ بینی این تحلیلگر بازار از چشم‌انداز قیمت آلومینیوم این است که این فلز تا چند ماه آینده به روند نزولی خود با شیبی ملایم‌ ترادامه خواهد داد و در پایان سال 94 احتمال افزایش قیمت آلومینیوم وجود دارد.

 

هند و چین با فلزات چه کردند؟

 
بنا بر اظهارات یکی از فعالان بورس کالا نیز تغییر این فرمول در بورس کالا بوده که منجر به افت قیمت آلومینیوم شده است. به گفته وی قیمت جهانی آلومینیوم در سال 94 تغییری نخواهد داشت و ایران هم پیرو آن است. اما اگر باری دیگر افت قیمت‌های پی‌ در پی صورت بگیرد، کارخانجات آلومینیوم برای فروش تولیدات‌شان مسلماً به خریدارهای بازار تخفیف‌های ویژه‌ای خواهند داد.

 

حسن حسین‌ قلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی یکی دیگر از فعالان بازار در مورد کاهش قیمت جهانی سرب گفت: این موضوع بیشتر ریشه در اقتصاد جهانی و کاهش رشد اقتصاد چین و هند دارد که بازار این کشورها بی‌رونق است. از سویی میزان تولید سرب در این چند ساله اخیر بسیار بیشتر از رشد مصرف این محصول بوده است.

 

تاثیر تعرفه و نرخ ارز بر بازار فلزات

 
او در ادامه افزود: قیمت سرب از مسائل سیاسی تبعیت می‌کند. مثلاً نرخ بانکی در آمریکا تاثیرگذار است و قیمت ارزها در بازار تعیین کننده است. از این رو اتفاقاتی که در بورس شانگهای رخ داده و قمار بازی‌هایی که در فلزات می‌شود بسیار موثر است. در حاضر تقاضای سرب کاهش پیدا کرده و تقریباً 70 الی 80 درصد تولیدی دنیا بازیافت می‌شود به معنی اینکه سرب در باتری ماشین‌ها استفاده و بازیافت می‌شود. از این رو زمانی که رشد تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند در نتیجه مصرف سرب در دنیا هم کم می‌شود.

 

حسین‌ قلی وضعیت قیمت سرب تا پایان سال 94 را اینطور پیش‌ بینی کرد که در حال حاضر قیمت سرب 1700 دلار یا 1800 دلار است که کف قیمت بازار است. به نظر من قیمت سرب بیشتر از این کاهش نخواهد داشت و در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبات قیمت سرب خواهیم بود. ما به بازارهای جهانی وصل هستیم و یک مقداری مسائل تعرفه و مسائل ارزی در این قصه تاثیرگذار است.

 

او افزود: با افزایش قیمت دلار می‌توان صادرات سرب‌ را افزایش و مقداری از واردات آن جلوگیری کرد. قیمت مس نیز با یک شیب ملایم‌ تری روند صعودی به خود خواهد گرفت و افزایش قیمت پیدا می‌کند. البته در میان فلزات پایه قیمت روی با روند بهتری نسبت به مس افزایش پیدا خواهد کرد. به هر حال در آینده روند صعودی مس بهتر از بقیه فلزات نیز خواهد بود و علت اینکه روند صعودی مس و روی خوشبینانه‌ تر از بقیه فلزات است، به مصارف آنها برمی‌گردد. زیرا برخی فلزات جایگزین دارند اما مس و روی جایگزینی ندارند. نمی‌توان فلز دیگری را جای آلومینیوم گذاشت یا برای گالوانیزه کردن از روی استفاده نکرد.

 

در همین زمینه موسی علیزاده، یکی از فعالان بازار مس در مورد پیش‌ بینی قمیت مس گفت: قیمت فلزات در چند ماه آینده بستگی به قمیت جهانی نیز خواهد داشت. در حال حاضر مس و آلومینیوم را در بازار نمی‌خرند و به اصطلاح ما بازاری‌ها مس و آلومینیوم مرده‌اند.

 

این فعال بازار گفت: علت اینکه مس و آلومینیوم را نمی‌خرند این است که قیمت این دو فلز هر روز رو به کاهش می‌رود. قیمت مس و آلومینیوم از یک سو بستگی به سیاست گذاری‌ها در دوره پساتحریم دارد و از سویی باید دید بازارهای جهانی چه روندی را در پیش ‌می‌گیرند.

 

 

 

 - مجتبی دیدگر -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران