با زغال‌سنگی‌ها مهربان باشید

با زغال‌سنگی‌ها مهربان باشید

معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که از مزیت نسبی اقتصادی برخوردار است و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند کشور را به اهداف تعریف شده‌اش در راستای صنعتی شدن برساند.

 

به گزارش استیل پدیا، در واقع معادن، تامین‌کننده نیاز صنایع به ماده اولیه‌اند و اگر صنایع ما نتوانند خوراک خود را از داخل تامین کنند مجبورند ماده اولیه را از دیگر کشورها وارد کنند که هزینه بیشتری برای آنها دارد و باعث می‌شود نرخ تمام شده واحدهای تولیدی افزایش یابد؛ یا اینکه تولیدکنندگان و صنعتگران باید تولید خود را کاهش دهند و حتی در برخی موارد فعالیت خود را متوقف کنند که هر ۲ اقدام موجب می‌شود صرفه اقتصادی‌شان کاهش یابد. این موضوع البته برای منابع انرژی نیز صدق می‌کند. برای نمونه تولید فولاد یا باید با استفاده از گاز باشد یا زغال‌سنگ. نکته جالب اینجاست که درصد زیادی از تولید فولاد در جهان با استفاده از زغال‌سنگ انجام می‌شود و گاز، سهم کمتری را به خود اختصاص داده است.

 

این موضوع به دلیل نرخ بالای گاز در جهان و ارزان بودن زغال‌سنگ است اما بازهم جالب‌تر اینکه در ایران شرایط به طور کامل متفاوت است و به دلیل پایین بودن نرخ گاز، بخش عمده‌ای از فولاد با استفاده از انرژی گاز تولید می‌شود و زغال‌سنگ سهم کمتری برای تولید فولاد در ایران دارد. شاید همین موضوع هم باعث شده تا معادن زغال‌سنگ و تولیدات آنها به نوعی مظلوم واقع شوند یا بهتر بگوییم نرخ این کانی بر اساس شرایط زمانی و نرخ تورم افزایشی نشود. البته این افزایش نیافتن نرخ، کاهش میزان تولید زغال‌سنگ را به همراه داشته و بسیاری از معادن زغال‌سنگ کشور را به تعطیلی کشانده است.

 

در نهایت مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ در کشور مجبور می‌شوند برای تامین نیاز خود نسبت به واردات زغال‌سنگ از دیگر کشورها آن هم با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در داخل کشور است خرید کنند. نکته قابل تامل اینجاست که چرا مصرف‌کنندگان حاضرند زغال‌سنگ را با نرخ بالا از دیگر کشورها وارد کنند اما در مقابل افزایش نرخ این محصول در داخل کشور مقاومت کرده و تمایلی به اجرایی شدن آن ندارند؟ در واقع این موضوع و توجه نکردن به نرخ محصولات زغال سنگی در ایران مدتی است معادن زغال‌سنگ را زیر فشار قرار داده و حتی نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های تولیدکنندگان و فعالان صنعت زغال‌سنگ نیز برای رسیدگی به این مهم بی‌نتیجه مانده است.

 

البته در این میان توجه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به این صنف از فعالان معدنی و پیگیری از سوی وزارتخانه مطبوع برای کمک به زغال‌سنگی‌ها برای رسیدن به هدف‌شان در راستای واقعی کردن بهای زغال‌سنگ، نویدبخش این موضوع است که آنها را برای ادامه کار تشویق می‌کند. آنچه از شرایط حاکم بر بازار زغال‌سنگ ایران می‌توان نتیجه گرفت این است که مصرف‌کنندگان زغال سنگ در ایران باید با دیدی باز و نگاهی مهربان به زغال‌سنگی‌ها با در نظر گرفتن منافع آنها، به معامله دو سر برد بیندیشند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران