افزایش ۴۷ درصدی ظرفیت تولید فولاد خام

افزایش ۴۷ درصدی ظرفیت تولید فولاد خام

صنعت فولاد از جمله صنایعی است که با وجود رویارویی با مشکلات، همواره توانسته در مسیر رو به رشد خود در بخش تولید و صادرات گام بردارد.

 

به گزارش استیل پدیا، این امر در ابتدا به تغییر نگاهی مرتبط است که بین مدیران بخش دولتی و خصوصی ایجاد شده است و در واقع مدیران و متخصصان این حوزه هیچگاه از توسعه غافل نشده‌اند.


به ویژه از نیمه دوم سال ۹۲، نوع نگاه دولت به عنوان برنامه‌ریز و حامی، سبب شد طرح‌هایی که سال‌ها معطل مانده بودند دچار تحرک شده و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شوند.
ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به این حوزه، پروژه‌هایی را وارد مدار تولید کرد که سال‌ها روی زمین مانده بود.


نمونه‌های قابل توجه این اقدامات در سنگان و منطقه ویژه خلیج‌فـارس قابل مشاهـده است.
نگاه کلانی که ایمیدرو توانست با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد کند، تـلاش بـرای متـوازن شدن زنجیـره تولـید است.
می‌توان اظهار کرد در چنین مسیری در حرکت هستیم و این هدف به طور قابل توجه عملی شده است.


به واقع افتتاح‌هایی که در سال‌های ۹۵و۹۶ در زنجیره فولاد شاهد بودیـم مربوط به همـان تغییـر نگاه در مجموعـه وزارت صنعت، معدن و تجـارت و ایمیـدرو است.
از سوی دیگر نباید از چالش‌هایی که در کنـار ایـن دستـاوردها وجـود دارد، غافـل شد.


بر اساس مطالعاتی که در طرح جامع فولاد انجـام شده، سـرریز شـدن مجـوز ایجاد واحـدهای جـدید نسبت بـه بـرنامه افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ از جمـله چالش‌های این بخش است که می‌تواند تحقق تـوازن در این زنجیـره را با چالـش رو‌به‌رو کند.


همچنین تامین آب، برق، گاز و جاده این مجوزها خارج از توان فعلی کشور است. از این رو، نیاز به بازبینی برخی مجوزها و طرح‌ها داریم.
اینجا جایگاه ستاد زنجیره فولاد برجسته‌تر می‌شود که با تصمیم‌گیری در این باره، موانع توازن در زنجیره فولاد را برطرف می‌کند و از اهدافی است که دکتر شریعتمداری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد ستاد زنجیره فولاد، مشخص کرده است.


باید بتوان با تقویت نقاط قوت این زنجیره بر مشکلات فائق آمد.
بیش از یک سوم صادرات ۱۰ میلیارد دلاری سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی به زنجیره فولاد تعلق دارد که به حدود ۴ میلیارد دلار می‌رسد.


بیش از ۹ میلیون تن از تولیدات این بخش، سال گذشته روانه بازارهای صادراتی شد و رشد ۲رقمی تولیدات این حوزه نیز قابل توجه است.
همچنین ایجاد بیش از ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید گندله‌سازی در سنگان و ۵ میلیون تن کنسانتره در کشور و آغاز تولید کارخانه‌های جدید آهن اسفنجی و فولاد خام از جمله عملکرد سال گذشته است و امسال نیز طرح‌های دیگری در نوبت راه‌اندازی قرار دارند.


به نظر می‌رسد ایجاد هماهنگی بین اجزای این زنجیره، اکنون از مهم‌ترین اقداماتی است که به توسعه این بخـش کمـک می‌کند.
بخش خصوصی، فعالانه وارد این عرصه شده و چشم‌انداز روشنـی در توسعه ایجاد شـده است.
نکته‌ای که باید اضافه کرد تامین زیرساخت‌ها به ویژه بخش ریلی و پس از آن جاده‌ای و دریایی است.
این بخش، نیاز به همگرایی بیشتر بین دستگاه‌های متولی دارد. باید به این موضوع توجه بیشتری شود تا توسعه همزمان اتفاق بیفتد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران