اعلام آمادگی کره برای شراکت در صنعت فولاد ایران

اعلام آمادگی کره برای شراکت در صنعت فولاد ایران

یک هیات بزرگ از مقامات دولتی و شرکت‌های کره جنوبی به منظور مذاکره درباره فرصت‌های تجاری جدید در ایران، به کشور سفر کرده‌اند.

 

شرکت های کره ای پس از توافق هسته ای که ماه ژوییه میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، درصدد بهره برداری از بازار این کشور و فرصت‌های تجاری جدیدی هستند که پس از برداشته شدن تحریم‌ها به وجود می‌آیند.

 

این هیات شامل مقاماتی از بانک صادرات واردات کره و شرکت اکسپرس وی و همچنین شرکت‌های ساختمانی خصوصی مانند دائلیم اینداستریال است.

 

کشورهای آسیایی تلاش می‌کنند در رقابت برای کسب فرصت‌های تجاری جدید در ایران از دولت‌های اروپایی عقب نمانند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار وزیران کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، صربستان و ژاپن به تهران سفر می‌کند.

 

این هیات که در راس آن وزیر زمین، حمل و نقل و زیرساخت کره جنوبی قرار دارد، با وزیران نفت، راه و شهرسازی و همچنین مدیران شرکتهای نفتی و پتروشیمی دیدار خواهند کرد.

 

ایران پیش از سال 2011 که تحریم‌های غربی تجارت دو جانبه را کاهش داد، ششمین شریک بزرگ کره جنوبی برای فروش محصولات صنعتی بود.

 

کره جنوبی در تلاش برای احیای روابط اقتصادی با تهران، یک مرکز پشتیبانی ویژه برای شرکت‌های این کشور به منظور ورود به بازار ایران دایر کرده است.

 

وزارت امور خارجه و وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اخیرا به طور مشترک جلسه ای را برگزار کردند تا به شرکت‌ها برای آگاهی بهتر نسبت به جزئیات توافق هسته ای اخیر ایران با گروه 1+5 کمک کنند. دولت کره جنوبی در آوریل پس از اعلام تفاهم هسته ای لوزان میان ایران و قدرت‌های جهانی هم اقدام به برگزاری جلسه ای مشابهی کرده بود.

 

حدود سه ماه قبل به نقل از وزارت دارایی کره جنوبی گزارش داده بود این کشور به منظور احیای روابط تجاری دو جانبه ای که با تحریم‌های بین المللی محدود شده اند، قصد دارد تجارت خدمات با ایران در زمینه‌هایی مانند مشاوره مدیریت، پشتیبانی حقوقی و حسابداری، مهندسی، طراحی سیستم‌های رایانه ای، گردشگری و حقوق مالکیت معنوی را از ماه مه گسترش دهد.

 

انجمن تجارت بین المللی کره برآورد کرده است که ارزش بازار ساخت و ساز ایران از 88.7 میلیارد دلار در سال 2013 به 154.4 میلیارد دلار در سال 2016 صعود خواهد کرد. بر پایه پیش بینی این گروه صنعتی، کره جنوبی با توجه به تلاش ایران برای بازسازی زیرساخت، می‌تواند فروش محصولات فولادی، پتروشیمی و ماشین آلات را به این کشور افزایش دهد. همچنین کره ای ها انتظار دارند فروش قطعات خودرو، تلفن همراه، یخچال و لوازم خانگی دیگر به ایران افزایش پیدا کند.

 

شرکت پوسکوی کره جنوبی که یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد جهان است، پس از اعلام توافق هسته ای وین از مذاکرات با شرکت‌های ایرانی متعدد برای فراهم کردن فناوری تولید فولاد خبر داد. مدیرعامل این شرکت در زمان اعلام این خبر اظهار کرده بود پوسکو بدنبال حضور در ایران و کمک به احیای صنعت فولاد این کشور است.

 

بزرگترین شریک تجاری ایران در سال گذشته چین بود و پس از آن امارات متحده عربی قرار داشت که نزدیکی به ایران به این کشور دسترسی راحت به خریداران ایرانی متقاضی کالاهای غربی را امکان پذیر کرد. از میان چهار شریک تجاری بزرگ بعدی، هند، کره جنوبی و ژاپن در آسیا هستند.

 

ارزش مبادلات غیرنفتی میان ایران و کره جنوبی در سال ٢٠١٣ معادل ٤,١ میلیارد دلار بوده است. از این میزان ٣٦٠ میلیون دلار صادرات ایران به جمهوری کره و ٣.٨ میلیارد دلار واردات از کره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور به ٩.٢ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

 

آخرین وزیر آسیایی که از ایران دیدار کرد، دایشیرو یاماگایوا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن بود که ماه گذشته در راس هیاتی متشکل از 21 شرکت به تهران سفر کرد.

 

ژاپن مذاکرات با ایران را برای مهیا کردن مقدمات توافق سرمایه گذاری آغاز خواهد کرد. توکیو مشتاق است روابط دوستانه با ایران را احیا کرده و حضور در پروژه‌های توسعه منابع در این کشور را تضمین کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران