دبیر انجمن فولاد در نامه‌ای خطاب به جهانگیری مطرح کرد

تعطیلی فولاد سازان در صورت عدم کاهش قیمت مواد اولیه

تعطیلی فولاد سازان در صورت عدم کاهش قیمت مواد اولیه

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهوری بر لزوم ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش قیمت گندله و آهن اسفنجی تاکید کرد.

 

متن نامه سیدرسول خلیفه سلطانی به اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جهانگیری
معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید، در چند سال اخیـر عدم توازن در ظرفیت تولید حلقه‌های پی در پی زنجیره تولیـد فولاد (از کنسانتره و گندله و ... تا محصول نهایی) به یکی از معضلات این صنعت تبدیل شده است. از طرفی، شیوه ناقص خصوصی‌ سازی معادن و صنایع معدنی و گسست مالکیتی این دو مجموعه و تضاد منافع بین سهامداران معادن سنگ آهن (که تامین کننده مواد اولیه فولاد سازی‌ها می‌باشند) با فولاد سازان (که قیمت فروش محصولات آنان تابع شرایط بازار می‌باشد) به چالشی بزرگ بین این دو بخش تبدیل شده است.

 

در شرایط کنونی که قیمت جهانی فولاد به دلیل کاهش قیمت سنگ آهن و انرژی به پایین‌ترین حد خود رسیده و قیمت های داخلی نیز به تبعیت از بازار جهانی و تحت تاثیر واردات محصولات خارجی علیرغم افزایش هزینه های تولید، کاهش چشمگیری داشته انتظار می رفت که تولید کنندگان هر یک از حلقه‌های زنجیره تولید فولاد با درک شرایط سخت فعلی نسبت به تعدیل قیمت‌های خود اقدام نموده و انتظار نداشته باشند که سود حلقه‌های بالادستی مشابه دوران رونق تامین و زیان ناشی از کاهش قیمت‌ها به حلقه‌های نهایی زنجیره تولید منتقل گردد.

 

با توجه به وجود تنها دو کارخانه گندله‌ سازی فعال در شرکت های گل گهر و چادرملو و مالکیت مشترک و انحصاری شدن گندله و مقاومت مدیران این دو مجموعه در مقابل تعدیل قیمت و همچنین اعتراض فولاد سازان که در صورت عدم تعدیل قیمت مواد اولیه چاره‌ای جز تعطیلی فعالیت خود نداشتند، وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی در راستای وظایف و رسالت خود نسبت به رفع این مشکل اقدام می‌نمود.

 

از آنجایی که از یک طرف، ادامه خرید گندله با قیمت‌های قبلی توسط شرکت‌های تولید کننده فولاد با توجه به کاهش قیمت محصولات فولادی غیرممکن شده بود و از طرف دیگر طی جلسات مشترک متعدد بین مدیران این دو مجموعه برای تعیین قیمت گندله در وزارتخانه متبوع، توافق حاصل نشد مقرر گردید شرایط واحدهای مختلف زنجیره تولید از نظر میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تولید و سودآوری بررسی و قیمت محصولات میانی زنجیره تولید به صورت ضریبی از قیمت شمش فولادی تعیین گردد.

 

در مورد آهن اسفنجی نیز از آنجا که تعداد عرضه‌ کنندگان این محصول نسبت به انبوه فولاد سازان بخش خصوصی (که در قالب واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک جمعاً در حدود 3 میلیون تن و طی سال‌های اخیر فعال گردیده‌اند) بسیار اندک است، همین روند مصداق داشته به گونه‌ای که این واحدهای فولاد ساز عموماً تعطیل یا در شرف تعطیلی می‌باشند.

 

بخشنامه اخیر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در مورد تعیین قیمت گندله معادل 20 درصد و آهن اسفنجی معادل 47 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان که با شماره 60/87415 به تاریخ 94/04/11 ابلاغ شده است، نتیجه یکسال مطالعات کارشناسانه توسط تیم‌های کارشناسی خبره صنعت و حسابرسی‌های انجام شده توسط موسسه حسابرسی رسمی است که پس از رعایت همه جوانب احتیاطی و ارفاقات اعمالی برای اجرا ابلاغ شده است و امید آن می‌رود در شرایطی که کسب و کار فولاد و صنایع مرتبط با آن به شدت در حال رقابتی شدن است، به گونه‌ای منافع را در زنجیره متعادل سازد که هرچه بیشتر بر توازن زنجیره تولید بیافزاید.

 

نکته حائز اهمیت و قابل ذکر آن است که تا وقتی ظرفیت تولید گندله و آهن اسفنجی در کشور به تعادل نرسد شعار عدم مداخله دولت در ایجاد سازوکارهای رقابتی به همان نسبت و اندازه نارواست که از دولت انتظار اجازه روا داشتن هرج و مرج اقتصادی را داشته باشیم.

 

علی هذا این انجمن به نمایندگی از 130 واحد فولادی بزرگ و کوچک که شرایط بسیار سخت و ناگواری را سپری می‌کنند مراتب تقدیر خود را از ابلاغیه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت اعلام داشته و امیدوار است با حمایت مسئولین عالی رتبه کشوری بتوان نظمی استوار را برای تداوم حیات اقتصادی در کلیه حلقه‌های زنجیره فولادی کشور به ارمغان آورد.

 

با تشکر
سید رسول خلیفه سلطانی
دبیر انجمن

 

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد چندی پیش نیز نامه‌‌ای با مضمون مشابه برای روسای کمیسیون‌های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس ارسال کرده بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران