آب پاکی نعمت‌زاده روی دستان فولادی‌ها

آب پاکی نعمت‌زاده روی دستان فولادی‌ها

با وجود تشویق وزارت صنعت برای صادرات محصولات فولادی، نعمت زاده به فولاد سازان اعلام کرده که طرح های فولادی در بخش کنسانتره و گندله منتظر تسهیلات بانکی نباشند، چراکه منابع بانک ها محدود است و این بخش می تواند شریک داخلی و خارجی برای خود بگیرد یا با اعتماد سازی، از شرکت های سرمایه گذار دعوت به همکاری کند.

 

روایت حمایت از فولاد در ایران با مثالی چون حمایت بی حد از خودرو تعریف می شود اما با وجود همه حمایت های پرسوال، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت تدبیر و امید ضمن تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید، عنوان کرده که صنعت فولاد باید فعالانه تر از گذشته عمل کند و تکلیف طرح های نیمه تمام هرچه سریع تر روشن شود، چرا که اگر یک جای زنجیره تولید فولاد قطع شود کل تولید تحت تاثیر قرار می گیرد و در این میان اگر واحد صنعتی و معدنی کار نکند علائم حیاتی خود را از دست می دهد.

 

وی با همراهی واژه خودرو در کنار فولاد در پنجمین جلسه "پایش طرح های زنجیره ای فولاد بخش کنسانتره و گندله" تاکید می کند که همه صنایع از خودرو تا فولاد باید رقابتی عمل کنند و عرضه و تقاضای محصول تولید شده باید بطور دائم رصد شود.

 

نعمت زاده از سوی دیگر تاکید دارد که وزارت خانه متبوعش با تعیین قیمت گندله مخالف است و اگر در یک مقطع کوتاهی این کار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، به اجبار بوده است، این درحالی است که به تازگی این وزارت خانه کاهش سه درصدی قیمت آهن اسفنجی را ابلاغ کرده است.

 

درحال حاضر 33 طرح کنسانتره و گندله توسط 20 شرکت معدنی با ظرفیت اسمی تولید بالغ بر 31 میلیون تن کنسانتره و ظرفیت اسمی تولید 47 میلیون تن گندله آهن در حال راه اندازی است.

 

از حمایت فولاد تا اعتراض سنگ آهنی ها

 

حمایت از فولاد البته با توجیه استراتژیک بودن این محصول تا جایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه ای تاکید دارد که قیمت آهن اسفنجی باید سه درصد کاهش یابد تا صنعت فولاد به خاطر کاهش قیمت فولاد زیاد متضرر نشود، البته این امر برای تولید کنندگان آهن اسفنجی منطقی نیست تا جایی که تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن درخواست دارند دولت در قیمت گذاری ها دخالت نکند و اجازه دهد مکانیزم عرضه و تقاضا، قیمت ها را تعیین کند، چرا که دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت به نفع صنعت نیست.

 

در این راستا قدیر قیافه، رییس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن پیش از این گفته بود که از گذشته قیمت گندله براساس 23 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می شد و در صورتی که نرخ شمس فولاد کاهش پیدا کند، از قیمت گندله و کنسانتره سنگ آهن نیز کاسته می شود؛ بنابراین دخالت دولت هیچ کمکی به صنعت نمی کند و روش مناسبی برای تعیین قیمت نیست.

 

وی با تاکید بر وجود مشکل در زمینه تامین گندله مورد نیاز می گوید که زنجیره ارزش افزوده به طور متوازن توسعه پیدا نکرده است و در بخش هایی از حوزه فرآوری رشد متوازن نداشته ایم؛ لذا کشور در تامین گندله دچار مشکل است. حدود پنج سال پیش در حوزه فرآورده های سنگ آهن سیاستی نامناسب اجرا شد که براساس آن دولت عوارض 35 تا 50 درصدی روی کنسانتره و گندله وضع کرد که نه تنها این امر سرمایه گذاران را نسبت به ورود به عرصه تولید کنسانتره و گندله تشویق نکرد بلکه نتیجه معکوس داشت؛ به گونه ای که بسیاری از افراد به دلیل ترس از عدم فروش محصولات شان در آینده، حاضر به سرمایه گذاری نشدند.

 

صادرات نیم میلیارد دلار شمش و محصولات فولادی

 

زمینه صادرات محصولات فولادی به گونه ای فراهم شده که فولاد سازان به خاطر شرایط خاص بازار جهانی و داخلی فولاد و به دلیل عوامل مختلف چون پرداخت یارانه به صادرات از سوی چین و کاهش تقاضا متضرر نشوند و تاثیر پذیری کمتری از موقعیت کنونی داشته باشند.

 

در سه ماهه نخست امسال 406 هزار تن انواع محصولات فولادی ایران به ارزش حدود 288 میلیون دلار به بیش از 15 کشور جهان صادر شد و ارزش صادرات محصولات و شمش فولاد نیز در مجموع به 490 میلیون دلار رسید.

 

در بهار امسال حدود 470 هزار تن شمش فولاد به ارزش حدود 202 میلیون دلار به 10 کشور جهان صادر شد این درحالی است که شرکت های فولاد ساز به دنبال تحقق هدف صادرات چهار میلیون تن فولاد در سال 1394 هستند؛ بدین ترتیب مقرر است صادرات فولاد نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

 

بر این اساس ایران در بهاری که گذشت محصولات فولادی خود را به کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، ارمنستان، قطر، عراق، امارات، افغانستان، تایلند، پاکستان، عمان، تاجیکستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر کرده است.

 

شمش فولاد نیز به کشورهای اردن، هند، تایلند، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، عربستان، بنگلادش، عمان و امارات صادر شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران