محصولات فولادی تا پایان سال افزایش نرخ ندارند

محصولات فولادی تا پایان سال افزایش نرخ ندارند

این روزها و پس از نوسان نرخ ارز، انواع محصولات فولادی با افزایش نرخ همراه شدند و هم‌اکنون نیز با روند کاهشی نرخ در رکود تقاضا به‌سر می‌برند.

 

به گزارش استیل پدیا، این درحالی‌است که در اسفند سال گذشته، مصوبه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شد که از افزایش نیافتن نرخ انواع محصولات فولاد، آلومینیوم و مس تا پایان خرداد خبر می‌داد. این مصوبه بر این مبنا به تصویب رسیده بود که مواد اولیه نهاده‌های فولادی در داخل تامین شود، از این‌رو نوسان نرخ ارز نمی‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر آن داشته باشد.


البته آنچه در پی نوسان‌های اخیر ارزی در بازار ورق و آهن مشاهده می‌شود، شوک خریداران و فروشندگانی است که آنها را از مبادله کالا باز نگه داشته است. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که اقتصاد کشور با دلار ۴۲۰۰ تومانی یا دلار تک‌نرخی خو نگیرد، نمی‌توان شاهد رونق بازار بود.


آرامش بیشتر در قیمت‌ها

 
درباره افزایش یا ثبات نرخ انواع محصولات فولادی در امسال، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اظهار کرد: بخشنامه‌ای در پایان اسفند از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد که تا خرداد، در زمینه انواع محصولات صنایع معدنی از جمله فولاد، آلومینیوم و مس افزایش نرخ نداشته باشیم. سیف‌الله امیری در ادامه خاطرنشان کرد: البته از خرداد به بعد هم شاهد تغییرات نرخ محصولات فولادی نخواهیم بود و این سیاست به لحاظ آرامش بازار از سوی وزارتخانه در پیش گرفته شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به‌طور یقین تا پایان سال روند قیمت‌ها بر این مبنا پیش خواهد رفت که تغییری در قیمت‌ها روی ندهد و همچنان ثابت باقی بماند.

 


مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان کرد: بیشتر کالاهای صنایع معدنی در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شوند و کالاهایی هم که در بورس قیمت‌گذاری نمی‌شوند، باید وارد بورس کالا شده یا به‌صورت مناسب قیمت‌گذاری شوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که آرامش بازار حفظ شود زیرا نوسان نرخ و افزایش و کاهش نرخ در بازار برای خریداران و تولیدکنندگان سبب ایجاد مشکل شده بود. این نوسان نرخ ارز بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و سبب نوسان‌های هیجانی در صنعت شده بود که آرامش بازار را بر هم زده و جوی روانی نامناسبی پدید آمده بود.

 
امیری در ادامه، با اشاره به ثبات نرخ محصولات فولادی تاکید کرد: سعی ما در امسال بر این است که نرخ انواع محصولات فولادی را ثابت نگه داریم تا هر کسی برحسب نوسان بازار، اقدام به افزایش قیمت‌ها نکند و بتوانیم آرامش بازار را حفظ کنیم. وی در پایان تاکید کرد: درحال‌حاضر نرخ انواع محصولات فولادی در داخل به مراتب ارزان‌تر از قیمت‌های وارداتی و بین‌المللی است. از این‌رو باید به سمت آرامش بیشتر در بازار پیش برویم.


رکود در بازار فولاد و آهن

 
در پی تک‌نرخی شدن دلار، نرخ محصولات فولادی اندکی روند نزولی به خود گرفته‌اند. این مطلب را رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات عنوان و اظهار کرد: هر چند حجم زیاد مواد اولیه از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود اما تولیدکنندگان عمده، محصولات خود را با دلار غیررسمی ارزش‌گذاری می‌کنند که سبب رکود نسبی بازار شده است.


 محمد آزاد درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز و تصمیم دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان اظهار کرد: ۹۰ درصد مواد اولیه و اساس کار اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات از طریق تولید داخلی تامین می‌شود اما با این وجود در روزهای سپری شده در امسال، افزایش نرخ این مواد به ثبت رسید.


وی با اشاره به اینکه نرخ جهانی آهن، فولاد و فلزات روند ثابتی را طی کرده است، تصریح کرد: با توجه به رفع نیاز بازار آهن و فلزات از طریق تولید داخلی، این بازار آن‌چنان وابسته به ارز به‌ویژه دلار نیست اما نرخ ارز بر نرخ محصولات تاثیرگذار بوده است. آزاد گفت: نوسانات نرخ ارز در فروردین امسال عاملی شد تا کسب‌وکار در این صنف با مشکلاتی روبه‌رو شود زیرا فروشندگان عمده آهن، فولاد و فلزات که محصولات را در اختیار اعضای اتحادیه به‌عنوان توزیع‌کننده خرد قرار می‌دهند، نرخ نهایی را با توجه به نرخ جهانی و نرخ لحظه‌ای دلار اعلام می‌کردند که این موضوع عاملی شد تا توزیع‌کنندگان خرد از خرید و تهیه آهن، فولاد و فلزات دست بکشند.


رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تاکید کرد: در زمانی که دولت، تک‌نرخی شدن ارز به‌ویژه دلار را اعلام کرد، روند افزایش نرخ محصولات متوقف و قیمت‌ها اندکی تعدیل شد اما همچنان با معیار دلار ۴۲۰۰ تومانی فاصله قابل‌توجهی دارد.


آزاد از رکود نسبی این بازار خبر داد و گفت: تولیدکنندگان عمده، صادرکننده محصولاتی همچون آهن، فولاد و فلزات هستند که حجم قابل‌توجهی از محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و حاضر نیستند محصول عرضه‌شده در بازار داخلی را با نرخ ارزان‌تر از بازار صادراتی عرضه کنند.


وی یادآور شد: صادرکنندگان، دلار حاصل از صادرات محصولات فلزی را با نرخ‌های بیشتر از ۴۲۰۰ تومان در بازار ارز به فروش می‌رسانند که در این زمینه اگر دولت صادرکنندگان را ملزم به عرضه دلار به بانک‌ها به نرخ ۴۲۰۰ تومان کند، نرخ محصولات برای بازار داخلی منطقی خواهد شد.


کمک دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان


رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به چند هفته گذشته ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان داخلی کمک زیادی خواهد کرد.


آزاد با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش آهن با رونق روبه‌رو نیست و خریدهای محدودی انجام می‌شود، اظهار کرد: البته قیمت‌ها نسبت به چند هفته گذشته ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرده اما به معنای برگشتن قیمت‌ها به چند ماه گذشته نیست.


وی با اعلام اینکه بانک‌ها برای پرداخت ارز به متقاضیان، مقررات ویژه‌ای دارند، افزود: صادرکنندگان نیز ملزم شده‌اند ارز خود را به نظام بانکی بیاورند که همین موضوع آنها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.


رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با تاکید بر اینکه دولت باید روی حرف خود مصر باشد، تصریح کرد: دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان داخلی کمک زیادی خواهد کرد البته هنوز هم برخی دلالان ارز حاضر به فروش دلار کمتر از ۵ هزار تومان نیستند.
آزاد با اشاره به نرخ امروز آهن در بازار گفت: هر کیلو تیرآهن ۲هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیلو میلگرد ۲ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش می‌رسد.


پیش‌بینی نرخ ورق و آهن


رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو گفت: تعیین دلار تک‌نرخی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به‌دلیل افزایش ۱۰ درصدی محصولات ورق در بازار بورس تاثیری بر نرخ محصولات ورق نداشته و کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در روزهای آینده پیش‌بینی نمی‌شود.


به گزارش ایسنا، محمد پور رجبیان اظهار کرد: پیش از آنکه دولت نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار تک‌نرخی اعلام کند، بازار بورس در هفته گذشته نرخ ورق و محصولات فلزی که در بورس عرضه می‌شوند را ۱۰ درصد افزایش داد که این افزایش نرخ در محصولی همچون آهن بسیار قابل‌توجه است.


وی افزود: با وجود آنکه نرخ دلار از سوی دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام شده است، تا جلسه آینده بورس برای تعیین نرخ جدید، نرخ‌های گذشته پابرجا خواهد بود و با این شرایط می‌توان مدعی شد تک‌نرخی شدن ارز، نرخ ورق و آهن را کاهش نداده است.


رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو بیان کرد: درحال‌حاضر عموم مردم به دلار ۴۲۰۰ تومان دسترسی ندارند و این موضوع نیز عاملی شده تا در مقطع فعلی، تک‌نرخی شدن ارز تاثیری بر بازار ورق و آهن نداشته باشد.


او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بورس کاهش قیمت‌ها را لحاظ خواهد کرد، گفت: احتمال داده می‌شود در هفته آینده، بورس در این زمینه جلسه‌ای ترتیب دهد اما با توجه به آنکه رشد ۱۰ درصدی در این بازار بسیار قابل‌توجه است بعید است بورس نرخ خاصی را لحاظ کند و کاهش نرخ در محدوده ۵۰ تومان پیش‌بینی می‌شود.


رجبیان معتقد است در پی نوسان‌های اخیر ارزی، بازار ورق و آهن دچار شوک شده و خرید و فروشی در این بازار نمی‌شود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد تا زمانی که اقتصاد کشور با دلار ۴۲۰۰ تومانی یا به عبارت بهتر دلار تک‌نرخی خو نگیرد، محصولات از افزایش نرخ گذشته خود کوتاه نخواهند آمد و از سوی دیگر نیاز است بازار ارز نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار بپذیرد تا فعالان اقتصادی بتوانند برای کسب‌وکارهای خود به دلار ۴۲۰۰ تومانی دسترسی پیدا کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران