دو مزیت بزرگ بورس کالا

دو مزیت بزرگ بورس کالا

عمل به تعهدات طرفین معامله، عرضه محصولات با کیفیت بالا، امکان پیگیری براساس قوانین مشخص در صورت بروز هر گونه مشکل در روند دادوستدها و کاهش هزینه‌های معاملاتی از مزیت‌های بورس کالای ایران برای فعالان بازار کالای کشور است.

 

رضا افتخاری، یک تولید کننده فعال در بازار پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا با توجه به اینکه نگرانی درخصوص کیفیت محصولات ارائه شده ندارند، می‌توانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بارها مشاهده شده خریداران مواد پتروشیمی از بازار آزاد با مواد بی‌ کیفیت و حتی تقلبی رو به‌ رو شده‌اند، گفت: خرید خارج از بورس کالای ایران مشکلات زیادی برای مصرف‌ کنندگان ایجاد کرده است، به‌ طوری که حتی در برخی موارد مواد خریداری شده با محصولات داخل کیسه‌ها متفاوت بوده است و مصرف‌ کنندگان بسیاری با وجود نقدینگی‌های پایین با ضررهای بالایی روبه‌رو شدند.

 

به گفته افتخاری، نبود نظارت، مکانیزمی شفاف و قوانین و مقررات مدون در روند معاملات بازار آزاد باعث می‌شود تا در برخی مواقع حق یکی از طرفین معامله ضایع شود، اما این در حالی است که همه کمبودهای نظارتی و مقرراتی بازار آزاد در بورس کالا وجود دارد و همین امر یکی از مزیت‌های بزرگ بورس کالا است؛ در بورس کالا اگر هم خللی در روند معامله رخ دهد، به دلیل وجود قوانین و تضامینی که بورس از معامله‌ گران دریافت می‌کند، هر مشکلی قابل پیگیری از سوی عرضه‌ کننده یا خریدار است.

 

این تولید کننده در ادامه افزود: علاوه بر اطمینان خریداران از کیفیت محصولات خریداری شده، هزینه‌های مازاد برای معاملات نیز از سوی عرضه‌ کننده‌ها و خریداران پرداخت نمی‌شود. مثلا برخی از گریدها در چند مجتمع پتروشیمی تولید می‌شود که فروش آنها نیازمند تبلیغات و پرداخت هزینه‌های بازاریابی است، اما با فروش در بورس کالای ایران این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر ورود محصولات صادراتی نیز به بورس کالای ایران می‌تواند بسیاری از هزینه‌های مجتمع‌های پتروشیمی را برای بازاریابی و برگزاری مناقصه و مزایده کاهش دهد، از این‌ رو به نظر می‌رسد ورود محصولات صادراتی به بورس علاوه بر مزیت‌هایی که برای صادرکنندگان دارد، برای خریداران نیز مفید است؛ چرا‌که سبب شفافیت بازار صادراتی و داخلی، جلوگیری از ورود کالاهای بی‌ کیفیت به بازارهای جهانی و ارتقای برند‌های ایرانی می‌شود که این امر در حال حاضر نیز می‌تواند روند کشف قیمت مواد در بازار داخل را تسهیل کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران