رقابت روز افزون چین در بازار جهانی فولاد و فلزات

رقابت روز افزون چین در بازار جهانی فولاد و فلزات

به گفته بانک اینوستک (Investec)، چین روز به روز به رقیب جدی تری در بازارهای جهانی تبدیل میشود، خصوصا در بازارهای کربن استیل، استینلس استیل و آلومینیوم؛ کاهش رشد اقتصادی و مصرف کمتر این مواد در داخل این کشور، حجم صادرات را به سایر کشورها افزایش میدهد.

 
چین که به دلیل حجم بالای وارداتش، برای مدت طولانی مصرف کننده عمده مواد معدنی به شمار میرفت، اکنون به بیان اینوستک، همین چرخه صنعتی همسایگان خود را برقرار کرده است.

 
3 کشور همسایه چین- ژاپن، کره جنوبی و تایوان- دارای حجم زیاد مصرف فولاد هستند.

 
واردات سنگ آهن چین اکنون ثابت بوده، وادرات زغال متالورژیکی کاهش یافته و صادرات کک متالورژیکی و فولاد افزایش یافته است.

 
پس از آنکه مدیر شرکت گلنکور (Glencore)، ایوان گلسنبرگ (Ivan Glasenberg)، اعلام کرد که رفته رفته پیش بینی میزان مصرف فلزات در چین دشوارتر میشود، اینوستک رقابت چین را در بازار جهانی جدی تر ارزیابی کرد زیرا این کشور در تولید فولاد و آلومینیوم به جایگاه محکمی دست یافته است.

 
اینوستک معتقد است شباهت زیادی بین شرایط فعلی چین و چرخه صنعتی شدن ژاپن، تایوان و کره جنوبی وجود دارد، با این تفاوت که در مورد چین، مقیاس بسیار بزرگتر است.

 
به بیان اینوستک، تغییر وضعیت چین از مصرف کننده به صادر کننده، بسیاری را شگفت زده کرده است ولی اکنون این کشور پس از کاهش رشد اقتصادی خود، دقیقا با چنین وضعیتی روبروست.

 

این اظهارنظر کاملا در مورد کربن استیل، استینلس استیل و آلومینیوم صحت دارد زیرا چین اکنون به یکی از تولید کنندگان برتر این محصولات در جهان بدل شده است. ولی مس یکی از فلزاتی است که چین قادر به صادرات و تولید آن نبوده و همچنان در وضعیت مصرف کننده باقی خواهد ماند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران