عرضه گندله با 23 درصد شمش فولاد خوزستان

فرمول نرخ‌گذاری گندله پابرجا ماند

فرمول نرخ‌گذاری گندله پابرجا ماند

با لغو مصوبه بخشنامه وزارت صنعت در خصوص کاهش سه درصدی قیمت گندله، در حال حاضر عرضه آن در بازار با همان نرخ قبلی یعنی 23 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان صورت می‌گیرد.

 

بررسی‌ها نشان از آن دارد که در حال حاضر فروش گندله از واحدهای تولیدی با همان نرخ 23 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان صورت می‌گیرد در صورتی که قرار بود با تعیین نرخ توسط بخشنامه وزارت صنعت برای ایجاد توازن قیمت زنجیره تولید فولاد قیمت فروش گندله آهن(با خلوص) 66 درصدی در سال جاری برای مصرف واحدهای فولادی کشور 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان صورت بگیرد.

 

با این حال از نگاه فولادسازان داخلی هنوز وضعیت قیمت گندله در بازار مشخص نشده و فرمول محاسبه آن همان فرمول قبلی خواهد بود. همچنین تولیدکنندگان فولاد بر این باور هستند که بر این باور هستند که تاثیر قیمت سنگ‌آهن بر کنسانتره و گندله بر حاشیه سودشان موثر واقع می‌شود.

 

این در حالی است که با توجه به اینکه هم‌اکنون در بازار جهانی قیمت کنسانتره و گندله سیر نزولی داشته و حدودا قیمت آنها به نصف رسیده است از این رو تولیدکنندگان این محصولات به دلیل کم شدن حاشیه سود خود برای از دست ندادن بازار فروش حاضر شده‌اند تا محصولات خود را با قیمتی پایین به فروش برسانند. آنها به این دلیل با کاهش 3 درصدی قیمت گندله مخالف هستند چون در شرایط فعلی که بازار با رکود همراه شده و قیمت سنگ‌آهن و گندله پایین آمده نیازی به تغییر فرمول قیمت گندله و آهن اسفنجی نبوده است.

 

چندی پیش وزارت صنعت برای تعیین قیمت گندله و تنظیم سود تمامی زنجیره تولید فولاد بخشنامه‌ای صادر کرد که پس از حمایت‌های فولادسازان و مخافت‌های سنگ‌آهنی‌ها در نهایت با دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور کاهش سه درصدی قیمت گندله منتفی شد.

 

در حال حاضر به دلیل تعداد محدود تولیدکنندگان گندله، بازار این محصول معدنی با انحصار مواجه شده که برخی فولادسازان معتقدند برای تامین خوراک تولید فولاد چاره‌ای نیست جز اینکه روند فروش گندله بر اساس تقاضا و عرضه مشخص شود در حالی که تولیدکنندگان فولاد می‌گویند تمامی سود حاصل از فروش باید در تمامی زنجیره تولید تقسیم شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران