برای چالش‌های طرح جامع فولاد راه‌حل بدهید

برای چالش‌های طرح جامع فولاد راه‌حل بدهید

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمامی دست‌اندرکاران صنعت فولاد تا یک ماه آینده، راه‌حل و پیشنهادهای خود را برای حل چالش‌های طرح جامع فولاد ارائه کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد شریعتمداری که در هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن سخن می‌گفت، تصریح کرد: بدون مشارکت و حضور موثر بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی، طرح جامع فولاد به یک سند دولتی تبدیل می‌شود.وی با برشمردن دستاوردهای توسعه صنعت فولاد و معدن از ابتدای انقلاب و به ویژه در چند سال گذشته اظهار کرد: به غیر از معدن چغارت، معادن بزرگ از جمله چادرملو، گل گهر و سنگان فقط دارای مطالعات اولیه بودند اما بعد از انقلاب شاهد اکتشافات تکمیلی بودیم که اکنون از ذخایر قابل توجه کشور هستند.
شریعتمداری تاکید کرد: این نوع رویدادها محل تضارب آرا است و مدیران و کارشناسان این حوزه، راه‌حل‌ها را برای مسائلی همچون تامین و مصرف آب، فناوری، بهره‌وری و توسعه زیرساخت‌ها ارائه دهند.


اقدامات ایمیدرو در اکتشاف


وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به برنامه‌های اکتشافی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو در ۴ سال گذشته با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان زمین‌شناسی، اقدامات قابل توجهی را با توجه به برنامه ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی در سطح کشور انجام داد.شریعتمداری افزود: ژئوفیزیک خطی و هوایی یکی از همین اقدامات اساسی است که عملی شده است. وی ادامه داد: یکی از نیازهای ما در اکتشاف، شناسایی ذخایر در عمق است در صورتی که بخش قابل توجهی از اکتشافات معدنی ایران مربوط به ذخایر در سطح است.


اکتشاف استان‌ها


وی با تاکید بر اینکه اکتشاف در دولت دوازدهم به جایگاه مطلوبی خواهد رسید خاطرنشان کرد: تاکنون تنها ۵یا۶ استان کشور تحت عملیات اکتشافی قرار می‌گرفتند اما مدتی است که بخش زیادی از استان‌ها شاهد عملیات اکتشافی شده‌اند که این مهم باید ادامه یابد و ما شاهد بالفعل شدن ذخایر معدنی استان‌های دیگر هم باشیم.شریعتمداری گفت: رونق همکاری‌های بین‌المللی در بخش معدن، نیاز به اطلاعات پایه دارد و نقشه در مقیاس یک ۲۵۰ هزار که تهیه شده، اطلاعات عمقی ندارد و در حقیقت کم است که این مشکل باید برطرف شود.

 

به گفته وی، قدم‌هایی در زمینه تهیه نقشه در مقیاس یک ۲۵ هزار برداشته شده و انتظار می‌رود با اطلاعات مربوط، زمینه جلب و جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت از تهیه اطلس ملی نقشه ظرفیت معدنی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در مقیاس یک ۱۰۰ هزار خبر داد که این مهم رونمایی شده و انتشار پیدا می‌کند.

 

وی ایران را چهاردهمین فولادساز جهان دانست و افزود: البته به این میزان نباید اکتفا کنیم و گام‌های موثری باید برداشته شود تا براساس سند ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن که برای فولاد خام پیش‌بینی شده است، دست یابیم.شریعتمداری تحقق ظرفیت فولادی در سند چشم‌انداز را نیازمند۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن دانست و افزود: باید بر اساس برنامه پیش برویم و کسری‌ها را جبران کنیم.وی با دعوت از طرف‌های خارجی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در قالب زنجیره فولاد، گفت: دست همه مهمانان خارجی را برای توسعه فولاد به گرمی می‌فشاریم.


شناسایی ۲ میلیارد تن ذخایر جدید سنگ آهن

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو از شناسایی ۲ میلیارد تن ذخایر جدید سنگ آهن در منطقه فلات مرکزی خبر داد. مهدی کرباسیان در حاشیه همایش صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ذخایر قطعی سنگ آهن ۳ میلیارد تن است که ۵۰۰ میلیون تن آن در ۲ سال گذشته اکتشاف شده است. شرکت تهیه و تولید نیز با ۲ حفاری در منطقه فلات مرکزی به عمق ۱۹۰۰ متر و ۱۶۰۰ متر، ۲ میلیارد تن سنگ آهن دیگر در این منطقه شناسایی کرده است. وی افزود: بدون شک با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته و اکتشاف معادن زیرزمینی، ۵۰ درصد به ذخایر موجود اضافه می‌شود.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: امسال وضعیت صنعت فولاد تغییر چشمگیری دارد به طوری که میزان صادرات تا پایان امسال به ۸ میلیون تن می‌رسد و اکنون جزو صادرکنندگان بین‌المللی هستیم. ظرفیت تولید فولاد نیز به بیش از ۳۲ میلیون تن رسیده که نشان می‌دهد به هدف‌گذاری ظرفیت ۵۵ میلیون تن می‌رسیم.وی ادامه داد: در بخش کنسانتره ۵۴ درصد و در بخش گندله ۴۵ درصد افزایش ظرفیت داشته‌ایم. همچنین، در ۹ ماهه امسال حدود ۴۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی صادرات داشته‌ایم که حاکی از فاصله گرفتن از خام‌فروشی و حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده است.

 

کرباسیان با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت فولاد گفت: با توجه به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، جابه‌جایی قابل توجهی در این صنعت روی خواهد داد و چنانچه توسعه ریلی مورد توجه قرار نگیرد، جاده‌ها جوابگوی این میزان حمل‌ونقل نخواهند بود.وی ادامه داد: بحث آب نیز چالش دیگر این صنعت است. اکنون صنعتگران در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب شهرها هستند. فناوری‌های جدید، مصرف آب را کم می‌کنند و امکان بازگردانی آب به چرخه صنعت وجود دارد. این موضوع جزو سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چالش عمده صنعت، تامین منابع است که با توجه به نیاز صنعت فولاد به ۳۰ میلیارد دلار، دولت و نهادها باید زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را فراهم کنند.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه واردات فولاد به دلیل خاص بودن برخی محصولات به صفر نمی‌رسد، گفت: با روند کنونی، صادرات فولاد بیشتر می‌شود و واردات کمتر خواهد شد. مصرف فولاد اکنون به دلیل رکود در بخش مسکن و فعالیت نکردن صنایع با ظرفیت کامل، کم شده است.وی ادامه داد: در گذشته، در تولید فولاد، تولید آهن اسفنجی با طرح خارجی بود و اکنون با طرح ایرانی پرد، این فناوری ایرانی شده است به طوری که تاکنون ۳ طرح آهن اسفنجی با این فناوری در کشور ساخته و بهره‌برداری شده است. تنها چالش موجود در بخش مهندسی و برخی اقلام ماشین‌آلات است.

 

کرباسیان با اشاره به بهره‌برداری از ۴ واحد آهن اسفنجی طرح‌های فولاد استانی در چند ماه گذشته تصریح کرد: واحد آهن اسفنجی فولاد سبزوار اوایل اسفند بهره‌برداری می‌شود. با بهره‌برداری کامل از طرح‌های فولاد استانی، ظرفیت تولید فولاد ۶/۵ میلیون تن افزایش می‌یابد که با اصلاحات قابل انجام، به ۸ میلیون تن می‌رسد.


توقف فعالیت معادن سنگ آهن کوچک و متوسط


یک مقام مسئول در حوزه معدن با بیان اینکه فعالیت برخی از تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ آهن متوقف شده، خواستار اعمال سیاست‌های تشویقی دولت در این حوزه شد. مهرداد اکبریان نیز در هشتمین همایش فولاد با اشاره به شرایط ویژه اقتصاد ایران گفت: بسیاری از تولیدکنندگان، نگران تامین مواد اولیه و فروش کالاهای خود هستند که بر این اساس بارها مشکلات بخش خصوصی مطرح شده اما راه‌حلی برای آن لحاظ نشده است؛ ضمن اینکه امروز تولید کنسانتره ۲۸ میلیون تن، گندله ۲۴ میلیون تن و ظرفیت در دست اجرا ۵۰ میلیون تن است.رئیس انجمن سنگ آهن افزود: دسترسی محدود به منابع بانکی و تسهیلات گران نرخ مشکل‌ساز شده و وثیقه‌ها تامین‌شدنی نیستند؛ ضمن اینکه تامین مالی در بورس نیز به سختی انجام می‌شود.

 وی تصریح کرد: قوانین هنوز شفافیت لازم را ندارد و چگونگی محاسبه مالیات دولتی و عوارض دولتی مشخص نیست؛ ضمن اینکه فروش با نرخ بالا، رقابت مخرب و هزینه بالای حمل‌ونقل سبب کاهش قدرت رقابت و تولید شده است.به گفته اکبریان، دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای نظرخواهی از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها مهم بود اما انتظار داریم دولت ساختار بازار داخلی سنگ آهن را اصلاح کرده و در قیمت‌گذاری محصولات دخالت نکند؛ ضمن اینکه سیاست‌های تشویقی باید برای اکتشافات و تولیدات سنگ آهن در نظر گرفته شود.اکبریان گفت: کاهش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان در بازار اکنون مشکل‌ساز شده و فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان سنگ آهن را در بخش کوچک و متوسط متوقف می‌کند.


ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد زودتر از موعد عملی می‌شود

 
مشاور مادر طرح جامع فولاد گفت: پیش از سال ۱۴۰۴ به هدف ۵۵ میلیون تنی ظرفیت‌سازی فولاد می‌رسیم اما همزمان نیاز به رفع چالش‌ها در بخش‌های زیرساخت، تعیین تکالیف مجوزهای غیرمنطقی، بهینه‌سازی مصرف آب و استفاده از فناوری جدید داریم.محمد ابکا که در هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران سخن می‌گفت، تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد خواهیم رسید اما باید بتوانیم میزان بهره‌وری تولید را از ۶۸ تا ۷۱درصد فعلی به حدود ۸۰درصد استاندارد جهانی برسانیم. وی در عین حال با ابراز خرسندی نسبت به تامین مالی طرح‌های توسعه فولاد با امکانات داخلی همچون بازار سرمایه، نظام بانکی و فاینانس اظهار کرد: اما چالش‌هایی داریم که باید برطرف شوند.

 

یکی از مهم‌ترین آنها ظرفیت‌های پایین تولید است به طوری که در کشور ۶۶ واحد زیر ۵۰۰هزار تن تولید دارند، ۱۴ واحد بین یک تا ۲ میلیون تن و ۳ واحد بیش از ۲-۵ میلیون تن ظرفیت تولید دارند. این در حالی است که فقط یک واحد بیش از ۷ میلیون تن ظرفیت دارد.مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک افزود: برای افق ۱۴۰۴ تنها به ۲۳ میلیون تن مجوز برای ظرفیت جدید نیاز داریم در صورتی که ۷۸ میلیون تن مجوز اضافه داریم که بیشتر آنها کاغذی است. وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس راه آهن، تنها ۱۳هزار کیلومتر خط آهن در کشور ایجاد شده در حالی که تا افق ۱۴۰۴ باید به ۲۵هزار کیلومتر خط آهن برسیم که ۳هزار کیلومتر آن تنها به زنجیره فولاد اختصاص دارد.

 ابکا درباره مصرف آب اظهار کرد: خطوط جدید باید در کنار آب‌های آزاد خلیج‌فارس یا دریای عمان و سواحل چابهار ایجاد شود و همزمان برای واحدهای داخل کشور روی استفاده از پساب‌ها کار کرد تا آب مورد نیاز فولادها تامین شود. وی افزود: انتقال آب به ۲ شاخه ناحیه مرکزی و شرقی ایران که اکنون در دست اجراست از دیگر اقداماتی است که باید زودتر نهایی شود. وی اظهار کرد: ارتقای فناوری در یک واحد فولادی نشان داد می‌توان مصرف آب را تا ۶۸درصد کاهش داد. ابکا سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت را حیاتی خواند و گفت: ۱۳ میلیارد یورو برای این بخش نیاز داریم که ۵ میلیارد یوروی آن مربوط به حوزه راه آهن است و بخش‌های برق، آب و بندر به ترتیب به سرمایه ۳/۲ میلیارد، ۱/۸ میلیارد و ۱/۲میلیارد یورو نیاز دارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران