چرا چشم انداز سنگ آهن 40 دلاری است؟

چرا چشم انداز سنگ آهن 40 دلاری است؟

گلدمن ساکس به سنگ آهن خوش بین نیست. این بانک چشم انداز منفی ای برای قیمت سنگ آهن در بلندمدت ارائه کرده است و نظر خود را نیز تغییر نمیدهد.

 

اکنون زمان آن رسیده است که تولیدکنندگان سنگ آهن استرالیا نگران شوند. این بانک پیش بینی کرده است که قیمت سنگ آهن تا سال 2017، تا 30 درصد دیگر ممکن است کاهش یابد و معتقد است عرضه سنگ آهن روز به روز افزایش خواهد یافت و تولید فولاد چین نیز رو به کاهش خواهد بود. بنابراین تنها یک مسیر مقابل سنگ آهن دیده میشود: کاهش قیمت.

 
از آغاز سال 2015 قیمت سنگ آهن بین 40 تا 60 دلار بر تن نوسان داشته است. با وجود آنکه قیمتها در پنج هفته گذشته بازیابی مطلوبی داشته است، هنوز قیمتهای امسال 20 درصد از سال گذشته پایینتر است. اگر تولید فولاد کاهش یابد، نیاز به سنگ آهن پایین آمده و قیمتها افت میکند. بازار سنگ آهن نمیتواند بیش از این روی بازیابی قیمتها حسابی باز کند.

 
این افزایشهای اخیر قیمت عمدتا ناشی از دو دلیل بود: یکی کاهش حجم صادرات سنگ آهن از استرالیا و برزیل؛ دیگری افزایش قیمت فولاد چین.

تاثیر افت ارزش یوآن بر بازار سنگ آهن


افزایش قیمت سنگ آهن در هفته گذشته، علیرغم افت ارزش یوآن ادامه یافت. کاهش ارزش یوآن دلیلی برای نگرانی صادرکنندگان استرالیا بود و موجب شد هزینه واردات برای چین سنگین تر تمام شود. افزایش قیمت تمام شده ی واردات در چین، برای صادرکنندگان استرالیایی آسیب رسان است زیرا بر روی حجم صادرات سنگ آهن این کشود تاثیر میگذارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران