روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن در حالی به وقوع پیوسته است که تقاضای فولاد در چین مساعد نبوده و از سوی دیگر چشم‌انداز این بازار در کوتاه‌مدت چندان خوش‌بینانه نیست. هفته گذشته موجودی محصولات فولادی تجار چینی ۸/ ۱ درصد رشد داشت و میلگرد ۴ درصد افزایش موجودی را تجربه کرد؛ در حالی که از ۹ هفته قبل به‌طور متوالی نزولی بود. با این حال قیمت بیلت در چین در یک هفته تا ۱۵ دلار افت داشته است و تقاضای پایین فولاد در کنار کاهش تولید می‌تواند مصرف سنگ‌آهن را پایین‌تر بیاورد.

 

  چهار اثر در بازار سنگ‌آهن

 روند رو به رشد سنگ‌آهن دلایل و پیش‌زمینه‌های زیادی داشته که ۴ دلیل عمده در این میان قابل شناسایی است. از مهم‌ترین و اولین دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد، «سیاست‌های زیست محیطی چین و شیفت تقاضای سنگ‌آهن از کم عیار به پرعیار» است؛ موضوعی که تقاضای سنگ‌آهن پرعیار را با افزایش روبه‌رو کرده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تقاضای سنگ‌آهن به آن می‌توان استناد کرد.عامل دومی که باعث رشد تقاضای سنگ‌آهن شده است را باید «افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی» دانست، در این باره زمانی که قیمت فولاد افزایش پیدا می‌کند، انگیزه برای تولید آن هم بیشتر می‌شود و همین عامل روی افزایش تقاضای سنگ‌آهن تاثیر‌گذار است.

 

عامل دیگر که باعث رشد قیمت سنگ‌آهن شده است را شاید بتوان محدودیت‌هایی دانست که در حوزه تولید فولاد و مواد معدنی توسط کشورهای مختلف دنیا اعمال شده است. این موضوع باعث ایجاد اثرات روانی در بازار سنگ‌آهن و فولاد شده و میل به افزایش قیمت در این بازارها را تقویت کرده است، این موضوع را می‌توان از قیمت بازارهای آتی به روشنی دریافت؛ چرا که قیمت در بازارهای آتی صعودی است و این نشان از یک دید بلندمدت یا میان‌مدت سرمایه‌گذاران روی افزایش قیمت‌ها دارد. 

 

عامل دیگر عرضه‌های معدنی سنگ‌آهن از سوی شرکت‌های مطرح و مهم جهانی است، به‌ طوری‌که تصمیم‌گیری این شرکت‌ها درخصوص عرضه سنگ‌آهن روی روند قیمتی بازار مستقیما تاثیرگذار است، در این باره باید گفت تصمیمات ۴ شرکت بزرگ و مطرح تولید‌کننده سنگ‌آهن اعم از «واله» برزیل به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین‌ شرکت تولید‌کننده سنگ‌آهن و سه شرکت «ریوتینتو»، «فورتسکیو» و«بی‌اچ‌پی بیلتون» استرالیایی به‌عنوان مهم‌ترین‌ و اثرگذارترین شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن روی بازار جهانی این کامودیتی تاثیر مستقیم و مهمی می‌گذارد و به نوعی این چهار شرکت نقش چهار کشور مهم عربستان، ایران، عراق و امارات را در بازار نفت ایفا می‌کنند و در حال حاضر نیز در آستانه این توافق قرار گرفته‌اند تا با فریز عرضه سنگ‌آهن از افت قیمت بی‌محابا در بازار جلوگیری کنند.

 

در این رابطه سید‌علیرضا سیاسی‌راد، دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران در ارتباط با روند افزایشی سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۷ به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد، در ۸ ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن روندی صعودی داشته، این در حالی است که این روند صعودی و بازه تغییرات آن به نسبت کاهش قیمتی که در سال ۹۴ اتفاق افتاد، پایین است. به گفته وی قیمت در روز جمعه به بالاترین اندازه در ۴ ماه اخیر رسیده است که دلیل این افزایش قیمت سنگ‌آهن همان طور که بارها به آن اشاره شده است را باید در «سیاست‌های زیست محیطی چین» دانست؛ موضوعی که در ادامه، بحث بهبود و بالا بردن عیار سنگ‌آهن را در پی داشته است، در این باره سنگ‌آهن‌های با عیار بالاتر تقاضای بیشتری پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر در مقاطعی ذخیره سنگ‌آهن در بنادر چین کاهش پیدا کرد که این موضوع عمدتا به سیاست‌های چین در حوزه تولید و تقاضای سنگ‌آهن بر‌می‌گردد.سیاسی‌راد درخصوص پیش‌بینی قیمت در بازار سنگ‌آهن جهانی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: درباره قیمت سنگ‌آهن پیش‌بینی‌های متفاوتی اعم از خوش‌بینانه و بدبینانه وجود دارد، به‌طوری‌که «گلدمن ساکس» در مورد افزایش قیمت سنگ‌آهن گفته است که این روند ادامه‌دار نخواهد بود و متوقف خواهد شد و حتی قیمت ۵۰ دلار را هم برای این کامودیتی پیش‌بینی کرده است.

 

بنابراین از این نگاه روند افزایش قیمت سنگ‌آهن را نمی‌توان دنباله‌دار دید، بلکه این روند متوقف خواهد شد. به گفته وی برخی دیگر از تحلیل‌ها نیز می‌گویند قیمت در محدوده متعادلی بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد ماند، به این دلیل که بعد از رکودی که درخصوص سنگ‌آهن در بازار داخلی ایران در سال ۹۴ به وقوع پیوست، همه خود را با شرایط بازار تطبیق داده‌اند و به نظر می‌رسد که اتفاق برجسته‌ای در این بازار رخ نخواهد داد.

 

وی افزود: بحث کاهش تقاضای جهانی فولاد به ویژه به دلیل فشار دولت چین منجر به کاهش تولید فولاد در چین شده است، خیلی‌ها بر این باور بوده‌اند که با کاهش تقاضا قیمت افت خواهد کرد و مازاد عرضه وجود خواهد داشت، با این حال به نظر می‌رسد بزرگان بازار و همین طور تحولاتی که در چند وقت اخیر رخ داده، روی قیمت تعادلی حدود ۷۰ دلار تاثیر گذاشته و به نظر می‌رسد توافق‌ها به سمت این قیمت سوق پیدا خواهد کرد.سیاسی‌راد در ادامه با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت فولاد جهانی در حالی است که این موضوع متاثر از کاهش تقاضای چین است، گفت: زمانی که عرضه کاهش پیدا می‌کند، قیمت هم به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

 

تولید فولاد چین در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده، به‌طوری‌که این کشور به میزان حدودا ۱۵۰ میلیون تن تولید فولاد را کاهش داده است و این روند احتمالا ادامه‌دار خواهد بود.  به گفته دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ادامه‌دار بودن این روند، قیمت فولاد را افزایش خواهد داد که این موضوع روی قیمت سنگ‌آهن موثر خواهد بود و قیمت سنگ‌آهن را در میان‌مدت و بلند‌مدت بهبود خواهد داد؛ البته این بهبود به نوعی نخواهد بود که قیمت به سال‌های قبل بازگردد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان