ایمیدرو از طرح ادغام در زنجیره فولاد استقبال می کند

ایمیدرو از طرح ادغام در زنجیره فولاد استقبال می کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو درخصوص رویکرد ایمیدرو در ادغام در زنجیره فولاد گفت: ايميدرو حامي طرح ادغام در زنجيره فولاد است و در همين راستا برنامه ريزي هايي براي ادغام ظرفيت ها در بندرعباس صورت گرفته تا خود فولادسازان با همكاري يكديگر از ظرفيت ٥ به ١٠ ميليون تن برسند و اميدواريم خبرهاي خوشي ظرف چند ماه آینده در اين زمينه شنيده شود.

 

به گزارش استیل پدیا، دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان این مطلب که معدن یکی از محور اصلی اقتصاد مقاومتی است گفت: این بخش از اقتصاد اولویت های دولت، مجلس و مسئولین قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه نقشه راه ۴ ساله این حوزه معدن در قالب ۷۶ بند تهیه و تدوین شده و و در اختیار دولت و مجلس قرار گرفته است و تلاش این است که از طریق این نقشه راه جایگاه ویژه خود را بدست آورد. در همین راستا به نظر می رسد زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی بایستی در طرح های معدنی دیده شود.

کرباسیان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خصوصی سازی های صورت گرفته در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: خصوصی سازی های نادرست زنجیره معدن و صنایع معدنی را از هم پاشیده است.

وی با بیان اینکه ماشین آلات بخشی از زنجیره معدنی محسوب می شود گفت: اگر در این زمینه چاره ای اندیشیده نشود قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

 

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با تاکید این نکته که تا سال ۹۲ صادرکننده عمده سنگ آهن بودیم اما در سال های اخیر با فرآوری آن میزان صادرات فولاد را افزایش دادیم که به نوعی کاهش چشمگیر خام فروشی رقم خورد اظهار داشت: در ۸ ماه نخست امسال ۵۲۷ هزارتن صادرات آهن اسفنجی داشتیم و در زنجیره فولاد میزان صادرات ۵ میلیون ۸۰۰ هزار تن بود که که پیش بینی ما رسیدن به صادرات ۸ میلیون تنی در این بخش است. درمجموع باید گفت باوجود آنکه تنها ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی حاصل از بخش معدن و صنایع معدنی است اما ۲۲ درصد از درآمدهای کل صادرات از این حوزه بدست می آید.

 

وی در ادامه عنوان کرد: کارخانه های آهن اسفنجی نی ریز، سبزوار و گندله سازی اپال پارسیان در نوبت راه اندازی قرار دارد و دو مورد نخست احتمالا تا دی ماه به بهره برداری می رسند. طی سال آینده نیز آلومینیوم جنوب که ظرفیت تولید آن ۳۰۰ هزار تن است، افتتاح می شود. همچنین پروژه آلومینیوم جاجرم با ظرفیت تولید ۴۰ هزارتن شمش تا نیمه اول سال آینده آماده افتتاح است.

کرباسیان ضمن اعلام اینکه ایمیدرو ظرف چندسال گذشته ۴۵ هزار شغل ایجاده کرده است افزود: از ۲۵۰ هزارکیلومترمربع عملیات اکتشافی؛ ۴۵ هزار کیلومتر در ۱۵ محدوده امیدبخش طی ۲ هفته آینده به بخش خصوصی واگذار می شود. همچنین ۱۳ محدوده دیگر برای اکتشاف تا پایان سال به فراخوان می رود.

 

وی با اشاره به جدیدترین و با ظرفیت ترین منطقه معدنی در یزد گفت: ذخیره جدیدی از سنگ آهن با حفاری۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ متری در یکی از مناطق معدنی یزد کشف شده است که برابر با کل ذخایر سنگ آهن کشور است.

 

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به بودجه ایمیدرو برای سال ۹۷ گفت: در بحش بودجه تغییری نداریم تنها شاهد این مسئله هستیم که حق انتفاع از بودجه خارج شده است.

 

وی تصریح کرد: گلوگاه جدی حوزه معدن تامین ماشین آلات، تکنولوژی های نو و زیرساخت هاست و چنانچه به زیرساخت ها توجه نشود به مشکل خواهیم خورد چراکه جابجایی محصولات معدنی هزینه بالایی را به تولیدکنندگان تحمیل می کند و امیدواریم راه اهن سرمایه گذاری مناسبی انجام دهد تا هزینه تمام شده کاهش یابد.

 

کرباسیان در پاسخ به این سوال که واگذار سنگان به کجا رسید اظهار داشت: تا اتمام پروژه های در دست اجرا در سنگان بحث واگذاری این معدن منطقی نیست البته مدت قرارداد پیمانکاری این معدن به اتمام رسیده و به دنبال مشارکت پیمانکار داخلی و خارجی برای باطله برداری و استخراج ماده معدنی هستیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران