کارشناسان بخش معدن

تقویت ریال، کاهش صادرات محصولات معدنی!

تقویت ریال، کاهش صادرات محصولات معدنی!

رفع تحریم‌ها و حل مشکلات پولی و بانکی تاثیر بسیاری در حوزه صادرات و واردات خواهد داشت. این تغییر در بخش صنایع فلزی و ورود آنها به بازارهای جهانی نیز قابل لمس خواهد بود.

 

فعالان بخش معدن معتقدند با رفع تحریم‌ها صادرات کشور توسعه چشمگیری خواهد داشت اما نباید فراموش کرد تقویت صادرات مستلزم حفظ نسبت فعلی میان ریال و دلار است در غیر این صورت با تقویت ارزش ریال در برابر دلار صادرات با کاهش بسیاری مواجه خواهد شد.

 

توسعه صادرات و واردات در پساتحریم

 
کیوان جعفری‌ طهرانی، مدیر امور بین‌ الملل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن ایران درباره تاثیر توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ در صادرات و واردات مواد معدنی گفت: بدون شک کشور در مدت ۱۰ تا ۱۲ سال درگیر تحریم‌های شدید و کم‌ لطفی‌هایی از جانب اروپایی‌ها بود. حال با توافق انجام‌ شده، واردات و صادرات توسعه خواهد یافت. در این میان واردات بیشترین تاثیر را در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر مجبور بودیم از طریق واسطه‌هایی در کشورهای همسایه همچون ترکیه و امارات که پایگاه حضور شرکت‌های خارجی هستند و یا شرکت‌های ایرانی که نقش واسطه‌ای داشتند برخی کالاهای اساسی بخش معدن کشور را تامین کنیم. در واقع تحریم‌های وضع شده علیه ایران منجر به رشد تجارت در این کشورها شده بود، اما امروز با توافق انجام‌ شده نقش واسطه‌ها برای تدارک کالاهای اساسی همچون خرید آلومینا برای آلومینیوم‌ سازی و... که برای بخش صنعت کشور ضروری است، کمرنگ خواهد شد.

 

به‌ طور کلی می‌توان گفت با این توافق واردات توسعه چشمگیری خواهد داشت. جعفری‌ طهرانی درباره توسعه صادرات نیز تصریح کرد: در کنار توسعه واردات، صادرات نیز با گشایش ال‌ سی توسعه خواهد یافت. پیش از این صادرات محصولات ما نیز از طریق واسطه‌ها انجام‌شده و پول مورد نیاز از طریق سیستم صرافی خارج از کشور نقل‌ وانتقال داده می‌شد که خود با ناامنی‌هایی همراه بود. اما وقتی صادرات از طریق سیستم بانکی انجام شود گشایش اعتبار باعث خواهد شد هم روند خرید و فروش با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود و هم تضمین‌های لازم ایجاد شود.

 
وی گفت: شرکت‌های ایرانی که علاقه‌ مند به حضور در پروژه‌های خارجی و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی هستند با مشکلاتی در زمینه ضمانتنامه بانکی مواجه بودند که در صورت فعال‌ سازی سیستم بانکی شاهد رفع چنین مشکلاتی خواهیم بود. به همین دلیل می‌توان در زمینه صادرات نیز شاهد رشد بسیار خوبی بود.

 

مدیر امور بین‌ الملل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن ایران اظهار کرد: متاسفانه تیتر انتخاب شده این مصاحبه «خوشحالی اندک صادر کنندگان سنگ‌ آهن ایرانی از توافق هسته‌ای» از سوی من نبوده و نسبت به این موضوع تذکری به رویترز داده شد. دقیقا در روزی که توافق حاصل شد به رویترز گفتم مشکل در زمینه تقویت صادرات که درباره آن نگرانی وجود دارد این است که ریال نسبت به دلار و یورو تقویت شود.

 

این موضوع برای مردم عادی بسیار خوشایند است اما باید این نکته را در نظر داشت که صادرات ما وابسته به برابری نرخ ارز است. به همین دلیل برای رونق صادرات باید نسبت ریال و دلار به شکل فعلی باشد. درواقع تقویت ۱۰درصدی ریال ایران در برابر ارزهای خارجی منجر به سقوط ۲۰درصدی صادرات کشور خواهد شد، در نتیجه قدرت رقابت در عرصه‌های بین‌ الملل از دست خواهد رفت.به گفته وی در پساتحریم باید حضورمان در بازارهای خارجی حفظ شده و با صادرات محصولات غیرنفتی به ارزآوری فکر کنیم.

 

فعال‌ سازی سوئیفت و توسعه صادرات

 
با رفع موانع موجود بر سر راه صادرات و واردات می‌توان شاهد توسعه صنایع معدنی در داخل کشور و همچنین توسعه حضور آنها در بازارهای جهانی بود. در سال‌های اخیر که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه بود صنایع معدنی آن‌ طور که باید نتوانستند با بازارهای جهانی ارتباط برقرار کنند و حالا زمان نقش‌ آفرینی آنها فرارسیده است.

 

رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران درباره تاثیر توافق بر صادرات و واردات در بخش صنایع معدنی گفت: درحال‌ حاضر نمی‌توان با توجه به زمان کوتاهی که از توافق گذشته است نسبت به وضعیت بازار و همچنین تغییرات ایجاد شده در صادرات و واردات اظهارنظر کرد. اما در آینده می‌توان در حوزه صادرات و واردات شاهد تغییرات خوبی بود.

 

وی افزود: بحث نقل‌ وانتقال پول و مراودات بانکی از موضوعات بسیار مهم در صادرات و واردات است که متاسفانه به‌ دلیل تحریم‌های موجود در این زمینه مشکلات زیادی وجود داشت. حال با رفع تحریم‌ها و حل چنین مشکلاتی به طبع صادرات و واردات با تغییر بسیاری نسبت به گذشته انجام خواهد شد. دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به این موضوع که صنعت فولاد در زمینه واردات با مشکل خاصی مواجه نبود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر مواد وارداتی مورد نیاز تامین می‌شد. اما در حوزه صادرات فعال شدن سوئیفت می‌تواند وضعیت را بهتر از گذشته کرده و هزینه صادرات را کاهش دهد.

 

وی درباره بازارهای بین‌المللی محصولات فولادی در پساتحریم افزود: پیش از این توافق و در زمان تحریم‌ها به غیر از شرکت‌های بزرگ معدنی که با کشورهای دور دست همکاری داشتند بازار سایر تولید کنندگان فولاد تنها به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان محدود بود اما امروز با چنین اتفاقی بازار محصولات فولادی برای تولید کنندگان ایرانی توسعه خوبی پیدا خواهد کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران