سید محمد اتابک با بیان اینکه میلگرد از قطر ۸ تا ۳۲ میلی متر و مفتول سبک از قطر ۵/ ۵ تا ۱۶ میلی متر از محصولات این کارخانه است، افزود: ظرفیت تولید فاز یک این کارخانه سالانه ۶۰۰ هزار تن میلگرد است و این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال (۸/ ۳۵ میلیون یورو ارزی و ۲۱۰۰ میلیارد ریال ریالی) انجام گرفته است.وی ادامه داد: در این طرح تعداد ۵ هزار شمع به‌صورت کوبشی و درجا، ساخت و نصب ۷ هزار و ۵۰۰ تن اسکلت فلزی، ساخت و نصب ۴ هزار و ۲۳۰ تن ماشین‌آلات و تجهیزات جانبی، ۷۵ هزار مترمکعب بتن، آرماتوربندی ۱۰ هزار تن، قالب‌بندی ۳۵ هزار مترمربع و خاکبرداری ۷۰ هزار مترمکعب و ۲۰۶ کیلومتر کابل‌کشی و لوله‌گذاری ۲۵ کیلومتر انجام شده است.

 

اتابک بیان کرد: این کارخانه شامل دپارتمان‌های کوره، دپارتمان نورد، دپارتمان خنک‌کننده و دپارتمان بسته بندی است و تاسیسات جانبی کارخانه شامل واحد تأمین و توزیع آب، واحد تأمین هوای فشرده، ایستگاه تقلیل فشار گاز طبیعی، پست توزیع برق و تصفیه خانه‌های صنعتی و بهداشتی است. همچنین برای محوطه‌سازی زمین کارخانه، عملیات زهکشی، نمک‌زدایی، انتقال آب‌های سطحی و ایجاد کانال انتقال کناری برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب انجام شده و حدود ۹ هزار اصله نهال کاشته شده است.

 

وی با بیان اینکه این واحد فولادسازی برای ۲۲۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، گفت: جذب نیروهای دوران بهره‌برداری از طریق برگزاری آزمون و از بین نیروهای بومی شهرهای آبادان و خرمشهر انجام گرفته که تاکنون دو مرحله آزمون برگزار شده و سومین آزمون نیز در حال برگزاری است. همچنین نیروهای انتخاب شده در دوره‌های ۶ ماهه آموزش داده می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه اکثر تجهیزات و ماشین‌آلات این کارخانه اروپایی است، گفت: تجهیزات قابل ساخت داخل، در شرکت‌های معتبر ایرانی ساخته و نصب شده است.رئیس هیات مدیره هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس نیز گفت: فاز یک کارخانه فولاد کاوه اروند قسمتی از یک طرح بزرگ و جامع است که با راه‌اندازی واحد‌های دیگر آن، تحول بزرگی در تولید فولاد منطقه ایجاد خواهد شد.

 

یحیی آل اسحاق با اشاره به اینکه محصول تولیدی این کارخانه یکی از بهترین محصولات تولیدی در کشور است، افزود: نزدیکی این کارخانه به بازارهای هدف باعث شده این کارخانه وضعیت مناسب‌تری نسبت به کارخانه‌های دیگر فعال در این صنعت داشته باشد.وی ضمن اشاره به کیفیت بالای ماشین‌آلات این کارخانه، گفت: با راه‌اندازی سایر فازهای این واحد تولید فولاد، پروژه‌ موفقی را شاهد خواهیم بود. آل اسحاق گفت: بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذاری این پروژه را انجام داده و این سرمایه‌گذاری برای تکمیل و راه‌اندازی فازهای بعدی نیز ادامه خواهد یافت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان