کاهش قیمت مس نقاط ضعف معادن را نشان می دهد

کاهش قیمت مس نقاط ضعف معادن را نشان می دهد

کاهش قیمت مس در کنار بسیاری از معایبی که دارد می تواند نقاط ضعف را در فرآیند اکتشاف، استخراج و فرآوری نمایان کند.

 

احمد بسکابادی، کارشناس ارشد زمین شناسی و نیز فعال بازار مواد معدنی گفت: با کاهش بهای جهانی و به تبع آن قیمت های مس در بازار ایران، می تواند علاوه بر یافتن نقاط ضعف در فرآیندهای معدنکاری، بروزرسانی آنها جهت افزایش بهره وری تولید را به همراه داشته باشد. وی افزود: این افزایش بهره وری به مفهوم توسعه پایدار به معنای واقعی در حوزه معدنکاری مس خواهد بود.

 

بسکابادی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای کاهش نرخ در بازار مس، کمینه شدن ضعف در همکاری بین معادن کوچک و نیز واحدهای تولیدی است چرا که گذار از این شرایط با انجام مشارکت میان معادن و صنایع پایین دستی در غالب کنوانسیون (مشارکت از محصول نهایی)، ساده تر قابل انجام است.

 

وی با بیان اینکه این کاهش روز افزون قیمت شمش مس سبب کاهش ظرفیت های تولید از سوی معدنکاران و واحدهای فرآوری مس و شده است ادامه داد: از مهمترین معایب کاهش قیمت نیز تعطیلی معادن دورافتاده با منابع آب کم است چرا که اکنون خرید و فروش سنگ خام در عیارهای پایین (کمتر از 2 درصد) به ندرت انجام می شود و این می تواند به بیکاری افراد شاغل در این معادن (که عمدتا در مناطق محروم نیز واقع هستند)، بیانجامد.

 

این فعال بازار سنگ آهن درخصوص وضعیت بازار مس اظهار داشت: پس از فروکش کردن قیمت سنگ آهن در ایران و به دلیل ظرفیت های بسیار مناسب در بخش مس، بسیاری از فعالان معدنی بویژه فلزی به سمت معادن مس روی آورده و در این حوزه آغاز بکار کردند اما مدتی است که قیمت فلز سرخ نیز رو به کاهشی نگران کننده گذاشته است. وی ادامه داد: البته این کاهش قیمت ها دیگر فلزات را نیز تحت الشعاع قرار داده و به همین دلیل بسیاری از فعالان در این عرصه، نگران آینده هستند.

 

بسکابادی در خاتمه تصریح کرد: همچنین کاهش واحد پول ملی چین (یوان) به عنوان بزرگترین کشور وارد کننده کنسانتره، سمنته و شمش مس، نگرانیها را بیش از پیش افزایش داده است. با این حال بنظر می رسد در مورد بازار مس با کمی مدیریت بتوان کاهش بیشتر قیمت ها را نیز پشت سر گذاشت.

 

گفتنی است، در بازارهای جهانی هر تن مس به قیمت 5100 دلار نزدیک شده و در ایران نیز هر کیلوگرم مس کاتد به 167 هزار و 303 ریال و مس مفتول به 174 هزار و 465 ریال رسیده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران