استراتژی غلط هندی ها در بازار

184 میلیون تن عرضه مازاد سنگ آهن در جهان

184 میلیون تن عرضه مازاد سنگ آهن در جهان

با توجه به افزایش عرضه مازاد سنگ آهن از طرف برزیل و استرالیا که پیوسته تداوم دارد، بزرگترین ایالت صادرکننده سنگ آهن هند یعنی شرکت گوا تولید خود را از روز دوشنبه دوباره آغاز کرده است.

 

در رأس تولید کنندگان ایالت گوای هند، شرکت ودانتار سورس قرار دارد که پس از سه سال وقفه مجدداً فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده است. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، هند نباید در این شرایط وخیم بخصوص در بخش خصوصی این کشور تولید خود را آغاز می کرد.

 

تولیدات معدنی این کشور در حال حاضر هزینه بالایی داشته و قیمت های آن پایین است و بازار نیز کشش این سطح را ندارد. تحلیلگران می گویند در حال حاضر شرکت های معدنی دولتی بیشترین رشد را در روند افزایشی تولید خود خواهند داشت که پیش بینی می شود مقدار این رشد تا سال 2019 سالیانه 3.8 درصد باشد.

 

شروع استخراج سنگ آهن از طرف بخش خصوصی با چندین مانع مواجه خواهد بود که به طور اختصار بدان اشاره می شود. اولین مشکل هزینه های بالای مالیاتی است که مانع رشد تولید خواهد بود.

 

اگرچه دولت تعرفه صادراتی برای سنگ آهن با عیار کمتر از 58 درصد را در ماه آوریل سال جاری از 30 درصد به 10 درصد کاهش داده اما کماکان مشکلات شرکت های معدنی پا برجاست. علاوه بر این اقدامات حمایتی در شرایط قیمت های پایین کنونی هنوز اجرا می گردد.

 

همچنین سه سال وقفه در تولید منتج به تغییر در الگوی مصرف سنگ آهن توسط فولاد سازان چینی شده است. شواهد نشان می دهند که کارخانه های فولاد سازی چینی که پیش از تحریم ها، سنگ آهن کم عیار هند را مصرف می کردند در حال حاضر به مصرف سنگ آهن با عیار متوسط از استرالیا عادت کرده اند.

 

از طرف دیگر مجوزهای زیست محیطی و دیگر موانع بورکراتیک همچنان ادامه خواهد داشت و مانع رشد تولید معدنی خواهد شد. در سال 2012 دادگاه عالی هند به دلیل استخراج غیر قانونی سنگ آهن در استان گوا مانع استخراج معادن سنگ آهن و فروش و صادرات 50 میلیون تن سنگ آهن استخراج شده در سال های 2010 و 2011 شد.

 

در ماه آوریل گذشته تحریم برداشته شد اما شرکت ها هنوز مجبور به دریافت مجوز محیط زیست از دولت برای استخراج هستند. چون دولت هند تعرفه صادراتی را از 30 درصد به 10 درصد کاهش داده، این اتفاق کمک قابل توجهی است تا استان گوا بتواند سنگ آهن خود با عیار 58 درصد را صادر کند.

 

اکثر فولاد سازان هندی قادر به مصرف سنگ آهن نا مرغوب نبوده یا هزینه حمل و نقل آنان بالاست. اگرچه اخیراً قیمت سنگ آهن افزایش پیدا کرد ولی نمی تواند تداوم داشته باشد چون شرکت های معدنی با نقطه سر به سر اقدام به تولید و بهره برداری می کنند.

 

نقطه سر به سر یا هزینه تولید شرکت ها متفاوت است که به 52 دلار در هر تن تا 41 دلار در هر تن می رسد. از طرف دیگر شرکت های بزرگ همچنان به تولیداتشان اضافه می کنند که بازار را با عرضه مازاد مواجه کرده است و پیش بینی می شود تا سال 2018 به 437 میلیون تن برسد.

 

پیش بینی سال جاری، 184 میلیون تن عرضه مازاد سنگ آهن است که با این حال کارشناسان معتقدند، به لحاظ تقاضای ضعیف و عرضه مازاد، قیمت سنگ آهن در میان مدت پایین باقی بماند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران