رتبه فولادسازی ایران دو پله ارتقا یافت

رتبه فولادسازی ایران دو پله ارتقا یافت

براساس آمارهای اعلام‌شده رتبه جهانی فولادسازی ایران از چهاردهم دو پله ارتقا یافت و در جایگاه دوازدهم جهانی نشست.

 

به گزارش استیل پدیا، رتبه‌ای که نشان‌دهنده این موضوع است که به‌دنبال ظرفیت‌های ایجادشده از قبل، ایران به یکی از بازیگران مهم در سطح بین‌المللی تبدیل شده است تا وارد بازار صادراتی شده و جایگاهی برای خود به‌دست آورد. هرچند برای قرارگیری در رده صادراتی جهان باید میزان صادرات کشور از ۸ میلیون تن فراتر رفته باشد، این موضوع در حالی است که میزان صادرات سال گذشته کشور حدود ۶ میلیون تن بود و صادرات ۸ میلیون تنی نیز برای امسال برنامه‌ریزی شده است که در نیمه نخست آن نیمی از این میزان صادرات محقق شده است. البته برای صادرات پایدار با ارزش‌افزوده بالا راه بسیاری در پیش داریم که باید بیش از پیش برای آن برنامه داشته باشیم.


۳۰درصد افزایش تولید فولاد
در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی(از دی سال ۱۳۹۵ تا شهریور امسال)، ایران توانست ۱۶/۲۳میلیون تن فولاد تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰درصد رشد داشت. ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد در خاورمیانه است و بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و اجرایی شدن توافق هسته‌ای توانست سهم خود در بازار فولاد را افزایش دهد. این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در افزایش حجم تولید و افزایش توان صادراتی داشت. بازاریابی فعال ایران در سطح بین‌المللی باعث شد بازارهای تازه‌ای برای محصولات تولیدی ایران شناسایی شود و ایران به یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی تبدیل شود.

 

مهم‌ترین دستاورد تلاش‌های ایران در بازار فولاد دنیا را می‌توان در ارتقای دو پله‌ای ایران در فهرست بزرگترین تولیدکنندگان فولاد دنیا دید.

 
این کشور در سپتامبر به‌تنهایی رشد ۴۰/۴درصدی تولید را نسبت به سال قبل تجربه کرد. در این ماه ایران توانست ۲/۳میلیون تن فولاد تولید کند و به‌عنوان یکی از کشورهایی معرفی شود که بالاترین نرخ رشد تولید ماهانه را تجربه کردند.در نتیجه رشد توان تولید ایران در این ۹ ماه، این کشور رکورد بالاترین نرخ رشد تولید فولاد در میان کشورهایی که بیش از یک میلیون تن فولاد تولید می‌کنند را به خود اختصاص داد و سهم خود را در بازار جهانی افزایش داد.ایران در نتیجه جذب سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و استفاده از فناوری‌های مدرن که بعد از برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی امکان ورود آن فراهم شد، توانست به‌عنوان دوازدهمین تولیدکننده فولاد دنیا معرفی شود و تولیدش از دو کشور فرانسه و ترکیه – که سال‌ها حجم تولیدی بیش از ایران داشتند- بیشتر شود.هم‌اکنون ایران در فهرست کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد دنیا بعد از تایوان و قبل از اوکراین قرار دارد.

 

حجم فولاد تولیدشده در تایوان برابر با ۱۷.۴۱ میلیون تن و حجم فولاد تولیدشده اوکراین ۱۶.۱۳ میلیون تن بود. در سال قبل ایران چهاردهمین تولیدکننده بزرگ فولاد بود و رقیب دیرینه‌اش یعنی کشور ترکیه، بیش از ایران فولاد تولید می‌کرد و بخش زیادی از محصولات تولیدی‌اش را به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کرد.در ۹ ماه نخست امسال ایران دهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد بود ولی در صورتی‌که میزان تولید این کشور در سپتامبر را معیار مقایسه قرار دهیم، متوجه می‌شویم این کشور خاورمیانه‌ای جایگاه پنجم دنیا از نظر حجم تولید ماهانه را دارد.در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، ایران توانست ۱۴/۲۹میلیون تن آهن اسفنجی تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹/۷ درصد بیشتر بود.

 

ایران بزرگترین کشور تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا است و سیاست‌های این کشور در عرصه تولید و مصرف تاثیر زیادی روی بازار این محصول دارد. در سپتامبر امسال، تولید آهن اسفنجی در ایران ۳۸/۸درصد رشد کرد و به ۲۰/۰۵میلیون تن رسید. ادامه این روند می‌تواند رکورد تازه‌ای در بازار فولاد اسفنجی در دنیا ثبت کند.
به‌هر حال ایران توانسته از فرصت ایجادشده در بازار فولاد دنیا بهترین استفاده را بکند. ازسوی دیگر سرمایه‌گذاری در بازار فولاد هم نقش زیادی در ارتقای توان تولید این کشور داشت.


ظرفیت تولید افزایش یافته

 
یکی از دلایل افزایش تولید فولاد به افزایش ظرفیت در زنجیره فولاد در سال‌های گذتشه برمی‌گردد. در این‌باره محمدرضا بنی‌اسدی مدیرعامل گروه صنایع فولادی صبح پارسیان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: افزایش تولید و ارتقای رتبه ایران در زمینه فولاد به این موضوع برمی‌گردد که ظرفیت‌های فولادسازی در کشور در چند سال گذشته افزایش یافته است. البته تا پایان سال و فصل سرد را در نظر بگیریم ممکن است تا حد اندکی تولید و تقاضا کاهش پیدا کند. اما موضوع این است که در چند سال گذشته رتبه چهاردهم را داشتیم اما این رتبه در ۹ ماه نخست امسال از چهاردهم به رتبه دوازدهم ارتقا یافته است.

 

بنی‌اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به آمار صادرات نیمه نخست سال ۹۶ حدود ۵۰درصد صادرات فولاد در نیمه نخست با توجه به اهداف برنامه‌ریزی‌شده تحقق یافته است، چراکه هدف‌گذاری شده بود که ۸ میلیون تن صادرات داشته باشیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث صادرات باید زیرساخت‌های فیزیکی را گسترش دهیم که این موضوع به حمل‌ونقل و آمادگی بندر بازمی‌گردد. البته برای ۸ میلیون تن ظرفیت صادرات زیرساخت‌ها آماده است، بنابراین در این زمینه با مشکلی روبه‌رو نیستیم. البته برای صادرات بیشتر باید یک هماهنگی بین صادرکنندگان و بخش دولت وجود داشته باشد.

 

البته با توجه به رویکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت بهای خاصی به امر تجارت و صادرات اختصاص داده شده است. بنی‌اسدی در ادامه برای صادرات پایدارتر عنوان کرد: به علاوه اینکه در امر صادرات فولاد باید بتوانیم به سمت قراردادهای بلندمدت‌تر پیش برویم. به عبارت دیگر در زمینه صادرات باید یک راهبرد پایدار در پیش بگیریم. در این راهبرد پایدار باید تمامی قوانین دست‌به‌دست یکدیگر بدهند تا بتوانند صادرات پایداری را شکل بدهند. البته ازسوی دیگر شرکت‌ها باید تعهد و توان این را داشته باشند که تعهدات بلندمدت را بپذیرند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: مسئله بعدی برای صادرات پیش رفتن به سمت صادرات با ارزش‌افزوده بالاتر است چراکه صادراتی که تنها به بیلت و اسلب و محصولات اینچنینی اختصاص یابد، چندان نمی‌تواند برای ما ارزش‌افزوده ایجاد کند. مدیرعامل گروه صنایع فولادی صبح پارسیان در پایان تاکید کرد: درنهایت اینکه باید عوارض بر صادرات را کاهش دهیم و قوانین و مقررات صادرات را بیشتر از پیش تسهیل کنیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران