کرباسیان ادامه داد: با نظر آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد زنجیره فولاد تشکیل شد تا هم طرح‌های نیمه تمام و هم طرح‌های جدید مورد حمایت قرار گیرد و به جایگاه مناسبی در صنعت فولاد دست یابیم.  کرباسیان گفت: تلاش می‌کنیم سرانه مصرف فولاد را از حدود ۲۲۰ کیلوگرم فعلی به ۳۵۰ کیلوگرم برسانیم و هم به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا و خاص پیش رویم.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در دولت یازدهم تصریح کرد: ظرفیت تولید کنسانتره ۳۰ درصد (۴۴ میلیون تن)، گندله ۲۳ درصد (۳۲ میلیون تن)، آهن اسفنجی ۱۱ درصد (۲۵ میلیون تن) و فولاد خام ۳۰ درصد (۳۰ میلیون تن ) افزایش یافته است. وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که در به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور، از فناوری‌های روز استفاده کنیم.کرباسیان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف باید ذخایر ناشناخته را کشف کنیم، گفت: تا قبل از دولت یازدهم، در این حوزه کم کار شده بود و از سال ۹۳، برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی را شروع کردیم و الان به ۴۰۰ محدوده امید بخش رسیده ایم.

 

این اقدام تنها در معادن روباز اتفاق افتاده و در معادن عمیق هنوز اکتشافی صورت نگرفته است، البته فناوری آن را هم نداشته ایم. وی ادامه داد: اکنون ۱۵۰۰ متر حفاری عمیق صورت گرفته و حدود ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی افزوده شده است. الان در دنیا ذخایر معادن کاهش یافته به‌طوری که به سمت اکتشاف اقیانوس‌ها رفته‌اند. این در حالی است که کشور ما و برخی کشورهای اطراف هنوز بکر هستند و جای کار وسیع دارند. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه دستیابی به نرخ رشد توسعه ۸ درصدی، کار بسیار مشکلی است، گفت: اگر به سمت حمایت از پژوهش و دانش بنیان کردن علوم نرویم، کشور نمی‌تواند رشد و توسعه مناسب را کسب کند.

 

در حال حاضر دانشگاه‌ها با بودجه دولتی کار می‌کنند که این هم مشکل است.وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، دانشگاه‌ها هیچ پولی از دولت دریافت نمی‌کنند و خود از دولت پروژه می‌گیرند و درآمدزایی می‌کنند. کرباسیان با بیان اینکه از نظر ساختاری در دولت، دانشگاه و بخش خصوصی مشکل داریم، گفت: اگر تفکرات موجود را اصلاح نکنیم و ۳ درصد بودجه پژوهش به سمت صحیح پیش نرود، توسعه سریع اتفاق نمی‌افتد.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس‌ها یک گام به جلو است چرا که دانشگاهیان و فعالان صنعت فولاد حرف یکدیگر را درک می‌کنند و به سرعت آن را اصلاح می‌کنند.  وی افزود: فناوری پِرِد برای تولید آهن اسفنجی به‌عنوان شاهکار صنعت فولاد ایران، نشان دهنده این است که خودباوری و علم با تمرین نتیجه می‌دهد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان