کنترل هزینه‌های سربار تولید کننده‌های بزرگ مس جهان

کنترل هزینه‌های سربار تولید کننده‌های بزرگ مس جهان

قیمت مس به دلیل افزایش عرضه به کمترین میزان در ۶ سال اخیر رسیده، تولیدکننده بزرگ مس جهان را وادار به اتخاذ سیاست‌های جبرانی برای مدیریت وضعیت پیش آمده کرده است.

 

استراتژی قابلیت تعدیل طرح‌های معدنی با حفظ منابع ارزشمند یکی از این سیاست‌ها است تا تولید کنندگان بتوانند در شرایط بهبود بازار در آینده، از عهده افزایش تولید برآیند.قیمت مس از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۱۵ درصد کاهش یافته، چون در دوران رونق بازار، شرکت‌های بزرگ، پروژه‌های متعددی در مجموعه خود اجرا کرده‌اند. کارشناسان بازار در شرایط واکنش به چشم‌ انداز نامطمئن اقتصاد جهان و شرایط کنونی بازار مس هستند؛ شرایطی که تولیدات را تحت‌ تاثیر قرار داده است.ضمن اینکه ۹۰ درصد معادن مس جهان همچنان با سود آوری مواجه‌اند و بسیاری از شرکت‌ها انگیزه پایینی برای کاهش تولید دارند، بنابراین قیمت می‌تواند کاهش بیشتری را شاهد باشد. در ایران نیز شرکت ملی مس استراتژی مشخصی برای کنترل وضعیت ناشی از کاهش قیمت جهانی را در دستورکار خود قرار داده است.

 

توقف پروژه‌های غیر سود آور

 
در همین زمینه مدیرعامل «شرکت ملی مس» از توقف پروژه‌های غیرسود آور با ۲۰۹۰ میلیون یورو صرفه‌ جویی خبرداد و گفت: این یکی از اقداماتی است که شرکت ملی مس ایران در شرایط بحران صنعت مس در دستور کار خود قرار داده است.احمد مرادعلیزاده با بیان این مطلب افزود: مهم‌ ترین دستاورد این شرکت توقف پروژه‌هایی است که اجرای آنها سودی برای شرکت نداشته و با این‌ کار هزینه‌های اجرای این پروژه‌ها از دوش شرکت برداشته شده است. وی در ادامه افزود: بسیاری از این پروژه‌ها در دوره درآمد زایی بالای شرکت مس تصویب شده و برای لغو آن جلسات بسیاری با مسئولان کشور برگزار کرده‌ایم.

 

مراد علیزاده درباره لغو یا اصلاح این پرو‍ژه‌ها گفت: این اصلاح شامل سرمایه‌ گذاری پروژه‌های ۳۶گانه تعریف شده در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۱ بوده که ۵۰۲۰ میلیون یورو برای آن در نظر گرفته شده بود و سرمایه‌ گذاری پس از اصلاح و بازبینی پروژه‌ها از نیمه‌ دوم سال ۹۲ تا سال ۹۳ به رقم ۲۹۳۰ میلیون یورو رسید. او با اشاره به اصلاح و مدیریت هزینه‌های سرمایه‌ گذاری پروژه‌ها، توضیح داد: در مجموع و در نتیجه این اصلاح میزان جلوگیری از سرمایه‌ گذاری غیرسود آور به ۲۰۹۰ میلیون یورو رسید.وی ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای شرکت طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده پیش رفت و در سال ۱۳۹۳ طرح‌های کنسانتره ۲۵ درصدی با حجم ۱۵۰ هزار تن را در مس «سونگون» و کنسانتره ۲۵ درصدی با حجم ۱۶۰ هزار تن را در مس «سرچشمه» راه‌ اندازی کردیم.

 

البته مس سرچشمه هنوز به‌ طور رسمی افتتاح نشده اما تولید صنعتی آن شروع شده است.به‌ این ترتیب تولید مس محتوی به ۲۴۰ هزار تن می‌رسد. احمد مراد علیزاده با بیان اینکه این رقم در سال گذشته ۲۱۳ هزار تن بود و این افزایش تولید در درآمد شرکت نقش مهمی دارد، تاکید کرد: در حوزه اکتشاف نیز بازنگری داشتیم و در این بازنگری، ۴ پهنه مشخص شد که ۲ پهنه در استان آذربایجان و ۲ پهنه در استان کرمان را درحال مذاکره یا قطعی کردن هستیم که بتوانیم اکتشافات‌مان را توسعه بدهیم.

 

بر این موضوع تاکید داریم که اکتشاف به منزله حفاری نیست بلکه استفاده از امکانات و فناوری‌های نوین است که می‌تواند در توسعه بخش اکتشافات موثر باشد. بنابراین تیم اکتشافی و واحد اکتشافی شرکت مس فعال است و فعالیتش را بهتر از گذشته در حال ادامه می‌دهد. وی اظهار کرد: در بخش توسعه نیزهمه پروژه‌ها بازنگری شدند.

 

درحال‌ حاضر ۱۷ پروژه اصلی در استان‌های کرمان، آذربایجان و نقاط دیگر کشور داریم که در حال پیگیری است و بر اساس برنامه، تولید ما تا پایان سال ۹۷ به ۴۰۰ هزار تن مس محتوای خواهد رسید. وی درباره دلایل بازنگری در طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس گفت: بازنگری برای این انجام شد که برخی از طرح‌ها دیگر توجیه اقتصادی نداشتند و حتی پس از اجرا زیان به شرکت تحمیل می‌کردند.

 

در شرکت مس حدود ۳۶ پروژه توسعه‌ای به منظور تولید ۷۰۰ هزار تن مس تعریف شده بود اما با یک بازنگری مشخص شد بخش زیادی از این پروژه‌ها نه تنها درآمدی در شرکت مس ایجاد نمی‌کند، بلکه حتی منجربه تولید فلز مس به صورت فیزیکی هم نمی‌شود. در بازنگری‌ها و هماهنگی‌های مختلف با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی مهندس نعمت‌ زاده به این نقطه رسیدیم که در مجموع حدود ۱/۲ میلیارد یورو (حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان) از سرمایه‌ گذاری‌های شرکت مس کاهش پیدا کند.

 

نقش شرکت‌های خارجی در تعدیل سرمایه‌ گذاری‌ها

 
استفاده از توان شرکت‌های سازنده و تامین‌ کننده فناوری‌های صنایع معدنی نقطه قوتی برای این بخش از صنعت ایران محسوب می‌شود به‌ ویژه در دوران پساتحریم می‌توان به کاهش هزینه‌های سربار در فرآوری مواد معدنی پرداخت. شرکت «اتوتک» فنلاند شرکتی است که دارای ۲ حوزه اصلی کار یعنی فرآوری مواد معدنی شامل: کنسانتره، خرد سازی، فلوتاسیون، آبگیری، خدمات، اجرا و تعمیر و نگهداری و همچنین «فلزات، انرژی و آب» شامل: فلزات غیرآهنی، فلزات آهنی و فروآلیاژها، فلزات سبک، تصفیه آب صنعتی، خدمات، اجرا و تعمیر و نگهداری است و سابقه دیرینه‌ای در همکاری با شرکت مس دارد.

 

«اتوتک» یکی از معدود شرکت‌های اروپایی بود که همکاری خود را با ایران حتی در دوران تحریم به‌ طور کامل قطع نکرد. در همین زمینه شرکت ملی صنایع مس ایران به منظور ادامه همکاری‌ها با شرکت «اتوتک» فنلاند اقدام به برگزاری یک جلسه مشترک کرد. دراین جلسه که با حضور احمد مراد علیزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد، ۲طرف درباره پروژه‌های درحال احداث بحث و گفت‌وگو کردند. شرکت مس درحال راه‌ اندازی پروژه توسعه ذوب «سرچشمه» و «خاتون‌آباد» بوده که قرار است این پروژه با همکاری شرکت «اتوتک» فنلاند اجرا شود. همچنین در این جلسه کارشناسان ۲ شرکت درباره گسترش همکاری‌ها در پروژه‌های آینده تبادل‌ نظر کردند.

 

«اتوتک» در زمان تحریم ایران را ترک نکرد

 
هومان خواجه نصیری، مدیر گروه صنعتی و بازرگانی«اتوتک» می‌گوید: «اتوتک» در پروژه‌های مس ایران همکاری خوبی داشته است به‌ طوری‌ که برخی پروژه‌های مس به مرحله راه‌ اندازی رسیده، برخی پیشرفت فیزیکی قابل‌ قبولی داشته و برخی دیگر در شرف همکاری هستند. وی می‌افزاید: از جمله این پروژه‌ها ذوب «سرچشمه» و «خاتون‌ آباد» است که از موضوعات جدید نیستند و در دستور کار شرکت مس قرار داشتند اما پس از تغییر مدیریت در شرکت مس در پروژه «خاتون‌ آباد» نظرات جدیدی مطرح شد که براساس آن از «اتوتک» خواسته شد در طراحی‌های آن تغییراتی را اعمال کند.

 

وی می‌افزاید: براساس این تغییرات ظرفیت از ۲۰۰هزار تن به ۱۲۰ هزار تن کاتد کاهش یافت چراکه مدیریت جدید معتقد بود مواد اولیه به اندازه ظرفیت‌های موجود ارزیابی نشده به همین دلیل کار با ظرفیت پایین‌ تر شروع شد.وی خاطرنشان می‌کند: البته امکان افزایش ظرفیت وجود دارد اما اگر بخواهیم کارخانه فعلی را افزایش ظرفیت بدهیم هزینه‌های آن مقرون به صرفه نیست و احداث کارخانه جدیدی به صرفه تر است.

 

وی تصریح می‌کند: پروژه «خاتون‌ آباد» به‌ وسیله شرکت‌های صاحب فناوری ساخته نشده و یکی از فناوری‌های ذوب «اتوتک» از سوی شرکت «ان‌ اف‌ سی» چین کپی و اجرا شد و چون این شرکت فناوری را کپی کرده بود درک لازم را از این فناوری‌ها نداشت و در قسمت پیچیدگی‌های فنی نتوانسته بود تمهیدات مورد نظر را به کار گیرد.

 

خواجه نصیری درباره تاثیر تحریم بر همکاری اتوتک با ایران بیان می‌کند: خوشبختانه «اتوتک» زمانی که بیشتر شرکت‌های غربی ایران را در زمان تحریم ترک کردند با تحلیل درست و عمیق قوانین تحریم به این نتیجه رسید که با یکسری سختی‌ها این امکان وجود دارد که تمام مشتریان خود را حفظ کند و مانند قبل به آنها سرویس بدهد.

 

وی تاکید می‌کند: با از میان رفتن تحریم‌ها و گرفتن مجوزهای اروپایی و با توجه به اینکه درحال‌ حاضر یک بیزینس بین ایران و اروپا در حال شکل گرفتن است مراودات اقتصادی بین اتوتک و شرکت‌های ایرانی، روانتر می‌شود تا این‌ گونه اقدامات تسهیل شده و کارها با سرعت بیشتری انجام شود، تفاوت «اتوتک» با سایر شرکت‌ها در این است که آنها برای حضور خود در ایران برنامه‌ ریزی می‌کنند در حالی که ما برای تقویت حضور قبلی تلاش می‌کنیم.

 

وی اظهار می‌کند: حسن «اتوتک» این است که طیف وسیعی از فناوری‌ها را در حوزه‌های سرب و روی، طلا، نیکل، فرو آلیاژ، آهن و آلومینیوم مطابق دانش روز دنیا می‌تواند ارائه دهد و درحال‌ حاضر در ۸۰ کشور دنیا این خدمات ارائه می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران