کاهش قیمت سنگ آهن و دغدغه های استخراج آن در کشور

کاهش قیمت سنگ آهن و دغدغه های استخراج آن در کشور

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت : در نیمه دوم سال 93 و امسال نرخ داخلی و جهانی سنگ آهن به پائین تر از 40 دلاردر هر تن رسیده است که در مقایسه با سال 92 حدود 67 درصد کاهش نشان می دهد. محمدجواد عسکری گفت: در چند سال اخیر هر تن سنگ آهن در بازار بالای 110 دلار عرضه می شد که نیمه های پارسال به پائین ترین نرخ یعنی 40 و 39 دلار سقوط کرد. وی اظهار کرد: این وضعیت، شرکت سنگ آهن را در شرایط بحرانی قرار داده و بیشتر مواد معدنی فعلا تا ایجاد شرایط بهتر دپو می شود تا بلکه وضع بازار داخلی و جهانی بهبود یابد البته مقداری هم در بازار به فروش می رسد.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران خاطر نشان کرد: هم اکنون در حال وصول مطالبات خود شرکت فولاد اصفهان و خوزستان هستیم تا بتوانیم هزینه های جاری را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: با نرخ کنونی استخراج صرفه اقتصادی ندارد ولی به خاطر اینکه مشتریان خود را از دست ندهیم لاجرم تولید می کنیم و به امید فرداهای بهتر هستیم.

عسکری، خام فروشی را از معضلات این بخش برشمرد و اظهار کرد: اگر صنایع جوار معدنی فعال بودند و کارخانه فولاد با تمام ظرفیت کار می کرد دیگر، نگران افت قیمت سنگ آهن نبودیم.

این مسوول معدنی ادامه داد: در شرایطی که کارخانه فولاد سازی بافق راه اندازی شود ، سنگ آهن که خوراک اصلی فولاد است به شمش آهن و میل گرد تبدیل و به بازار عرضه می شد.

وی اضافه کرد: با این وجود کارهای عمرانی سطح شهر را متوقف نمی کنیم و برای ساخت میدان غدیر شهر اعتبار قابل ملاحظه ای پیش بینی شده که ورودی و منظر شهر برای هر رهگذر و بیننده ای زیبا و چشم نوار باشد.

عسکری ادامه داد : در این خصوص هم مطالبات داریم و هم صندوق بازنشستگان فولاد کشور که مالک 71.5 درصد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق است ما را در این زمینه یاری می دهد و شرکت سنگ آهن هم در توسعه عمرانی و امور فرهنگی این شهرستان مساعدت خواهد کرد.

وی به حوزه بهداشت و سلامت شهر هم اشاره کرد و افزود:در سال گذشته قریب 20 میلیارد ریال به تجهیزات بیمارستانی کمک کردیم و امسال هم با 50 میلیار ریال از سوی این شرکت و صندوق بازنشستگان در ساخت بیمارستان 96 تختخوابی مساعدت می کنیم.

عسکری به پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم اشاره کرد و گفت: نامگذاری هر سال از سوی معظم له با تدبیر و تدبر صورت می گیرد و اگر همه مردم و مسوولان با همدلی و تعامل در یک فضای آرام و با نشاط همکاری کنند راندومان کارها چندین برابر خواهد شد.

وی افزود: سال 94 سال بهبودی اقتصاد کشور و متعادل شدن قیمت سنگ آهن و از همه مهمتر سالی پر شتاب به سوی صنعتی شدن شهرستان بافق و به نتیجه رسیدن کارخانه فولاد و واحدهای جوار معدنی باشد.

معدن سنگ آهن چغارت از ابتدای دهه 50 کار استخراج خود را با 1.7 میلیون تن ذخیره آهن آغاز کرد و در زمره بزرگترین تولید کننده سنگ آهن دانه بندی شده برای کارخانه های فولاد سازی کشور قرار گرفت.

این معدن و سنگ آهن سه چاهون که زیر مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران هستند تا ابتدای سال 91 در حیطه نظارت دولت و زیر نظر وزارت صنعت ،معدن و تجارت بود اما از این سال 71.5 در صد سهام آن به صندوق بازنشستگان فولاد کشور واگذار شد.

28.5 درصد باقیمانده نیز سال گذشته به شرکت فولاد خوزستان عرضه شد که خشم مردم را برانگیخت و با اعتصاب و اعتراض کارگری، به قول برخی از مسوولان کشوری و استانی این سهام به دولت بازگشته است.

استخراج سالانه معدن چغارت و سه چاهون هشت میلیون تن است و هم اکنون بیش از پنجهزار و 400 کارگر و کارمند در این شرکت و شرکت های زیر مجموعه آن به کار اشتغال دارند.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد و معدن فوق را از پایگاه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران