چشم امید بوکسیت گینه به تولید کنندگان آلومینیوم ایران

چشم امید بوکسیت گینه به تولید کنندگان آلومینیوم ایران

منابع آگاه از احیای دوباره قرارداد معدن بوکسیت گینه و ایران خبر می‌دهد؛ بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه که بزرگترین تامین‌کننده بوکسیت جهان است و می‌تواند در توسعه و دستیابی به اهداف پیش‌ بینی شده صنعت آلومینیوم ایران در سال ۱۴۰۴ موثر باشد.

 

چرا که امروزه یکی از اصلی‌ ترین مشکلات این صنعت در کشور تامین ماده اولیه یا همان بوکسیت است. البته در ۲۵سال گذشته به دلیل نبود سرمایه‌ گذاری مناسب ایران در این کشور نتوانستیم از این قرارداد بهره‌ برداری کنیم. اما شاید امروز با احیای دوباره این قانون و همچنین تقویت روابط سیاسی و بین‌المللی اتفاق جدیدی در انتظار صنعت آلومینیوم کشور باشد.

 

روزگاری ایران تنها تولید کننده آلومینیوم در منطقه به‌ شمار می‌آمد اما امروز کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس با در اختیار داشتن انرژی ارزان توانسته‌اند گوی سبقت را از تولید کنندگان ایرانی ربوده و وارد بازارهای جهانی شوند. نکته جالب این است که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس تهی از منابع بوکسیت بوده و تمامی مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

 

تکمیل گزارش‌های فنی برای جذب سرمایه‌ گذار

 
جمشید ملا رحمان، معاونت طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره تمدید قرارداد گینه و ایران برای بهره‌ برداری از معدن بوکسیت، گفت: معدن بوکسیت از شرایط خاصی برخوردار است و سرمایه‌ گذاری زیادی را می‌طلبد. در واقع در شرایط فعلی بیشتر به دنبال جذب سرمایه‌ گذار هستیم. به همین دلیل ایمیدرو در حال تکمیل گزارش فنی – اقتصادی بانک‌ پذیر است تا بتواند سرمایه‌ گذاران را برای بهره‌ برداری از این معدن جذب کند.

 
وی افزود: با تکمیل این گزارش سرمایه‌ گذاران به ویژه سرمایه‌ گذاران بین‌المللی می‌توانند در این پروژه حضور پیدا کنند. این در حالی است که ما در پساتحریم به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی هستیم تا بتوانیم شاهد توسعه بخش معدن در کشور باشیم. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه با اشاره به موانع موجود در سال‌های گذشته در بهره‌ برداری از این معدن، بیان کرد: از دیدگاه حقوقی و قانونی مانعی برای بهره‌ برداری وجود نداشته، بلکه بیشتر مشکلات به موضوع جذب سرمایه‌ گذار باز می‌شود. ابتدا باید یک روش اقتصادی برای بهره‌ برداری از این معدن پیدا کرد تا براین اساس ایمیدرو در جذب سرمایه‌ گذار اقدام کند به این شکل می‌توانیم به عنوان پشتیبان و تامی ن‌کننده مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم کشور مفید باشیم.

 

به گفته ملارحمان، ایمیدرو از سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی که برای حضور در این طرح تمایل داشته باشند، استقبال می‌کند. خوشبختانه همکاری‌های خوبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و گینه برای بهره‌ برداری از معدن بوکسیت وجود دارد از سویی دیگر ما درحال تکمیل گزارش‌های اقتصادی بوده و امیدوار هستیم در چند ماه آینده این مطالعات آماده شود.

 

جذب سرمایه‌ گذار از طریق گزارش بین‌ المللی استاندارد

 
همچنین حسن یونسیان، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌ گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه اظهار کرد: قرارداد بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه برای ۲۵ سال دوم با تلاش‌های مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل تمدید شد و با این اقدام معدنی ذخیره مناسبی از بوکسیت در اختیار ایران خواهد بود. اما اقدام بعدی جذب سرمایه‌ گذار برای بهره‌ برداری از این معدن است بر همین اساس مقرر شد گزارش مالی، فنی و اقتصادی طرح به‌ وسیله مشاور خارجی معتبر تهیه شود. عقد قرارداد این مشاور خارجی نیز انجام شده است.

 

وی ادامه داد: پس از این‌ کار گزارش بین‌ المللی استاندارد تهیه و از طریق این گزارش مراحل مذاکره و جذب سرمایه‌ گذاران خارجی و داخلی از سوی ایمیدرو انجام می‌شود. البته با توجه به حجم سرمایه‌ گذارای در این معدن، جذب سرمایه‌ گذار خارجی نیز در دستور کار قرار دارد. یونسیان درباره اهمیت جذب سرمایه‌ گذار در صنعت آلومینیوم، افزود: با توجه به اتمام عملیات تامین اعتبار آلومینیوم جنوب با استفاده از تسهیلات مالی پیش‌ بینی می‌شود بخش معدن در صنعت آلومینیوم با احتساب بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه و اجرای طرح‌های کارخانه تولید شمش آلومینیوم و تولید پودر نیازمند حدود ۲/۵میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستیم.

 

سرمایه‌ گذاری تولید کنندگان داخلی در معدن گینه

 
آریا صادق‌ نیت حقیقی، عضو هیات‌ مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم نیز با گذری بر گذشته این قرارداد اظهار کرد: پیش از این ایران به دلیل نبود سرمایه‌ گذاری نتوانست از بوکسیت این معدن بهره‌ برداری کند حال با توافق دوباره و تمدید این قرارداد می‌توان بهتر از گذشته در زمینه توسعه صنعت آلومینیوم کشور از آن بهره‌ برداری کرد.

 
در واقع با احیای دوباره این توافق فصل جدید برای تولید کنندگان آلومینیوم ایران آغاز می‌شود. تامین ماده اولیه برای کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم می‌تواند قدرت رقابتی ایران در بازارهای بین‌ المللی را افزایش دهد. اما این موضوع تنها با برنامه‌ ریزی و تامین سرمایه مورد نیاز امکانپذیر است، صادق نیت‌ حقیقی درباره این موضوع نیز بیان کرد: سرمایه‌ گذاری برای بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه بسیار مهم است. البته باید به این نکته توجه داشت که انرژی مهم‌ترین مزیت برای تولید آلومینیوم است.

 

در واقع مزیت مواد اولیه نسبت به انرژی کمتر بوده، به همین دلیل این صنعت در حاشیه خلیج‌ فارس رو به گسترش است، زیرا منابع انرژی ارزان قیمتی در این منطقه وجود دارد. وی ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس به غیر از ایران که معدن آلومینای جاجرم را در اختیار دارد فاقد معدن آلومینا بوده و ماده اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند. در واقع تنها دلیل تجمع این صنعت در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس در دسترس بودن منابع انرژی است.

 

پیش از این برخی از فعالان صنعت آلومینیوم معتقد بودند برای بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه یا باید کارخانه تولید شمش آلومینیوم در گینه احداث شود و یا اینکه بوکسیت استخراج شده را وارد ایران کنند. اما دبیر سندیکای آلومینیوم با اشاره به بالا بودن مزیت انرژی نسبت به ماده اولیه در این صنعت، احداث کارخانه در گینه را با توجیه اقتصادی همراه ندانست، در نتیجه سرمایه‌ گذاری برای استخراج و انتقال بوکسیت باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

 

به گفته آریا صادق‌ نیت حقیقی، بهترین سرمایه‌ گذاران برای بهره‌ برداری از معدن بوکسیت گینه، مصرف‌ کنندگان این ماده یعنی کارخانه‌های تولید کننده همچون ایرالکو، المهدی، هرمزآل، طرح جاجرم و آلومینیوم جنوب خواهند بود، زیرا آنها ذی‌ نفع هستند و می‌توانیم با کمک آنها از فرصت پیش رو استفاده مفید داشته باشیم. به‌ طور کلی سرمایه‌ گذاری باید برای برداشت و انتقال انجام شود.وی درباره تاثیر توافقات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در جذب سرمایه‌ گذار برای بهره‌ برداری از معدن بوکسیت‌ گینه، اظهار کرد: بدون شک با اتفاقات رخ داده و دسترسی به منابع بانکی و فاینانس‌های خارجی زمان بهره‌ برداری از چنین طرح‌هایی را کوتاه خواهد کرد.

 

از سویی دیگر بخش خصوصی کشور نیز می‌تواند در چنین فرصتی برای سرمایه‌ گذاری حضور پیدا کرده و سرمایه‌ گذاران خارجی را تشویق به سرمایه‌ گذاری در این طرح کنند.وی در پایان تاکید کرد: درحال‌ حاضر کارخانه‌های تولید آلومینیوم برای تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند، به‌ طوری که در دوران تحریم مجبور به خرید مواد لازم از واسطه‌ها با قیمت بالا بودند. این موضوع قیمت تمام شده را افزایش و توان رقابت در بازارهای بین‌ المللی را کاهش می‌داد. حال با بهره‌ برداری از این معدن برنامه‌ ریزی‌های طولانی‌ مدت قابل اجرا خواهد بود و می‌توان به پشتوانه آن شاهد افزایش ظرفیت در صنعت آلومینیوم بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران