مدیر عامل کارگزاری سی ولکس کالا

قیمت گذاری آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا

قیمت گذاری آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا

بورس کالا بستر مناسبی را برای عرضه آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن فراهم می کند.

 

محمود رضا الهی فرد، مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس کالا گفت: البته اینکار زمانی عملاتی و اجرایی خواهد شد که سیاست دولت و وزارت صعت، معدن و تجارت شفاف سازی قیمت محصولاتی نظیر کنسانتره وآهن اسنفجی از طریق بورس کالا باشد. وی افزود: بورس کالای ایران می تواند در قیمت گذاری آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ اهن کمک کند.

 

الهی فرد ادامه داد: آهن اسفنجی و کنسانتره درصورتی که علاوه بر عرضه داخلی، در رینگ صادراتی بورس نیز باشد تا قیمت گداری آن منطقی و مطابق قیمت های موجود در بازارهای جهانی شود.

 

وی خاطرنشان کرد:البته در این برهه از زمان، شاید این بار تولید کنندگان کنسانتره موافق عرضه محصولات خود از طریق بورس نباشند چراکه ممکن است به دلیل نبود مشتری در بازارهای داخلی و جهانی، قیمت های پیشنهادی برای این محصول مطابق میل فروشندگان نباشد.

 

مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس کالای ایران گفت: در زمان پذیرش سنگ آهن از نوع دانه بندی و کنسانتره سنگ آهن، فولاد سازان موافق عرضه های داخلی این نوع محصولات داز طریق بورس نبودند چراکه قیمت های داخل پایین تر از قیمت های جهانی بود اما به دلیل وجود مازاد تولید سنگ آهن دانه بندی و امکان صادرات آن، تنها شاهد پذیرش سنگ آهن دانه بندی آن هم در رینگ صادراتی بورس بودیم که هم اکنون نیز ادامه دارد.

 

وی تصریح کرد: بورس می تواند بستر مناسبی را برای صادرات و نیز عرضه داخلی محصولاتی چون آهن اسفنجی و کنسانتره فراهم کند اما در بحث گندله به دلیل وجود محدودیت های صادراتی و کمبود تولید داخلی امکان عرضه این محصول وجود ندارد.

 

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا اظهار داشت: گندله به دلیل محدودیت تولید در داخل که نیاز فولاد سازان را تامین نکرده و این شرکت ها را مجبور به واردات گسترده از سایر کشورها کرده است قابلیت عرصه در بورس و کشف قیمت از طریق این سازمان را ندارد. وی در خاتمه گفت: قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تابعی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است که بهای ان در بازار داخل همچنان در حال کاهش است.

 

گفتنی است، در حال حاضر قیمت فروش هر تن کنسانتره سنگ آهن، 10 درصد قیمت فروش شمش فولاد خوزستان بوده و گندله و آهن اسفنجی به ترتیب 23درصد و 47 درصد قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است که طبق ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای حمایت از صنعت فولاد کشور، تولید کنندگان گندله و آهن اسفنجی موطف به کاهش قیمت های فروش شده اند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران