ساز مخالف بازار فلزات داخلی

ساز مخالف بازار فلزات داخلی

روند قیمت فلزات پایه در بازار داخلی نشان می‌دهد، بهای این محصولات به دلیل عمیق‌تر شدن رکود معاملات، از سایر متغیرهای تاثیر‌گذار همچون بازارهای جهانی و نرخ ارز پیروی نمی‌کند.

 

یکی از فعالان بازار فلزات رنگی در رابطه با عدم خرید معامله‌ گران در بازار داخلی گفت: این روزها بی‌ رونقی معاملات بازار آزاد فلزات اساسی موجب تشکیل صف فروش و کاهش تقاضای خریداران شده که این موضوع عدم تاثیر‌پذیری سایر پارامترها بر بازار داخلی را به دنبال داشته است. به این ترتیب دیروز بازار فلزات داخلی تقریبا با ثبات قیمت‌ها بسته شد، البته در این میان روی افزایش اندکی را به ثبت رساند.

 

تمایل مس به صعود قیمت

 
دیروز روند معاملات مس در بازار آزاد نسبت به پنج‌ شنبه اخیر ثابت باقی ماند و این در حالی است که بهای این فلز سرخ در بورس لندن افزایش 15/ 0 درصدی را نسبت به آخرین معامله به ثبت رساند. به عقیده فعالان بازار انتظار می‌رفت بازار داخلی مس نیز معاملات خود را در اولین روز از هفته با رشد اندکی آغاز کند، اما این در شرایطی است که بازار داخلی این محصول به سرعت تحت‌ تاثیر بازار‌های جهانی قرار نمی‌گیرد و طی یک سال گذشته معاملات بورس کالای ایران تعیین‌ کننده قیمت‌ها در بازار داخلی بوده است.

 

به این ترتیب کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند به دلیل افزایشی بودن نرخ ارز و میانگین هفتگی این فلز در بورس لندن احتمال صعود نرخ این فلز سرخ برای روز یکشنبه در بورس کالای ایران وجود دارد، البته به دلیل کمبود تقاضای مس طی هفته گذشته به نظر می‌رسد این محصول در هفته جاری تقاضای بیشتری را تجربه کند. از طرفی به دلیل کاهش داخلی تولیدات مس به دلیل کمبود تقاضا به نظر می‌رسد با شروع فصل تولیدات این فلز سرخ تا 2 ماه آینده با افزایش حجم عرضه نیز مواجه شویم.

 

پیش‌ بینی صعود برای آلومینیوم

 
بازار آلومینیوم داخلی نیز با اینکه‌ مدت زیادی است در رکود به‌ سر می‌برد، اما نسبت به فلزات دیگر طی این‌ مدت محدوده قیمتی خود را تا حدودی حفظ کرده است. اگر چه اکنون آلومینیوم حدود 6 هزار و 900 تومان معامله می‌شود اما با توجه به کاهش تولیدات داخلی و حجم کم این فلز در انبارها، به نظر می‌رسد تمایل برای بازگشت به مرز 7 هزار تومانی برای فلز نقره‌ای تقویت شده است.

 

نیکل به سمت صعود

 
از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات دیگر از تاثیر‌پذیری بیشتری برخوردار است؛ اما با این وجود به دلیل کاهش تقاضا در بازار داخلی نتوانسته خود را با بهای جهانی همسو کند به‌ طوری که این محصول با وجود کاهش 19/ 0 درصدی در بورس لندن بدون تغییر باقی ماند و این در شرایطی است که با وجود کاهش بیش از هزار تومانی نیکل نسبت به معاملات هفته گذشته باز‌هم برای کاهش جا دارد، حتی بنا بر پیش‌‌ بینی‌های آگاهان این صنعت، ممکن است قیمت این فلز تا انتهای مر‌داد‌ ماه مرز 50 هزار تومانی خود را بشکند.

 

روی در انتظار کاهش قیمت

 
با اینکه قیمت روی نسبت به فلزات دیگر در ‌مدت اخیر در بازار آزاد با ریزش کندی همراه بوده است، تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است؛ البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود؛ اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی تاثیر بسزایی داشته است، در این بین رشد 50 تومانی این محصول نسبت به پنج‌ شنبه اخیر نشان می‌دهد که این اخبار تاثیری بر روند بازار داخلی نداشته است. کارشناسان حوزه فلزات پایه عامل اصلی این رشد قیمت را افزایش تقاضا برای این محصول و رشد نرخ ارز در بازار داخلی عنوان کرده‌اند.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران